Ga naar inhoud

AEG lavamat 74850 speling snaarwiel en f


Art-1

Aanbevolen berichten

Mijn AEG wasmachine (Lavamat 74850 Silent System Plus) draait willekeurig het programma niet meer volledig. Motor heeft geen koolborstels. Foutcode is E52. Nu heb ik gelezen dat het de spoel van de motor kan zijn of de sensor bij de as. Hoe kan ik zien of deze vervangen moeten worden (althans, spoel = nieuwe motor). Verder maakt de machine behoorlijk wat herrie bij het centrifugeren. Ik heb gemerkt dat er behoorlijk wat speling zit in de as van de trommel en het snaarwiel. Hoort hierin speling te zitten?
Link naar reactie
Ook de spoel is los leverbaar. Wip het dekseltje er af. Je ziet dan de motor as. Is het magneetje hierop niet gescheurd en zit deze vast op de as? Meet de spoel door, moet tussen de 100 en 500 Ohm zijn en een kleine spanning opwekken als je de motor met de hand draait. Controleer de stekker verbinding van de motor. Volg de draden van de motor naar de elektronica module en controleer hiervan de stekers. Controleer de module op losse contacten/gesprongen onderdelen. De trommelas mag geen duidelijk voelbare speling hebben anders liggen de lagers er uit. Of deze te vervangen zijn is afhankelijk van het type kuip wat er gebruikt is. Hiervoor heb ik het lange 9145 of 9149 nummer uit de deurrand nodig. Je kunt het ook eenvoudig zelf controleren: zitten de voorstel en achterste helft van de kuip met schroeven aan elkaar dan kun je de lagers vervangen. Als er geen schroeven inzitten zijn de lagers niet te vervangen. Nieuwe kuipset kost dan ongeveer € 250.
Link naar reactie
Dank, ik zal e.e.a. eens doormeten en controleren. V.w.b. de speling, ik heb het snaarwiel al eens gedemonteerd. De speling zit vooral in de uitsparing van het snaarwiel, het gat is niet recht maar heeft de vorm van een vlinderdasje. Ik weet niet of dit zo hoort, kan dit aan de foto's van nieuwe snaarwielen op het internet niet goed zien.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Thx. Ik ga eens op zoek naar een nieuw snaarwiel. Overigens lijkt de oorzaak van het probleem met het niet volledig afronden van het programma te liggen aan de overbelading van de trommel. Bij minder wasgoed de laatste weken geen enkel probleem meer gehad.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...