Ga naar inhoud

Bauknecht WA 2540 warmt niet op


Aanbevolen berichten

  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Ik heb de klok weer ingebouwd en alle contacten nagelopen. ook in de bedrading vind ik niets vreemds. De machine heeft zojuist ongeveer een uur lang staan draaien: zonder onderbrekingen en zonder extra op de startknop te hoeven drukken, maar wel nog steeds "koud". Na afloop van dit programma krijg ik echter (behalve beide lampjes) wederom geen enkel leven in de brouwerij ... Nu zit ik dus weer vast. Enig idee wat de volgende stap zou kunnen zijn? Is er een manier om de programma-klok een harde reset te geven?
Link naar reactie
Ik heb geen tweede print gezien en die staat ook niet in de exploded view van het service manual. Bovendien staat er in het schema ook maar 1 relais: inderdaad voor de motor (dubbelpolig). Ik heb inmiddels gezien dat ik WEL weer beweging in het apparaat krijg als ik de nokkenschijf een heel klein beetje doordraai. Dat kan nu omdat het paneel er nog af ligt. Met het paneel er op kun je dit niet doen. Ik krijg door deze waarneming het gevoel dat de klok niet goed in zijn "eindpositie" komt en daardoor blijft hangen. De machine start nu (na het doordraaien van de nokkenas) ook op met de temperatuurknop op 30 graden, maar stopt even later wel weer. Waarschijnlijk omdat er geen stroom naar het verwarmingselement gaat. Dit zou ofwel betekenen dat er TWEE fouten tegelijk in de machine zitten ofwel dat een enkele oorzaak beide effecten teweegbrengt.
Link naar reactie
Ik heb nog even op het schema zitten loeren, en voor het verwarmingselement zit een niveauschakelaar. Zit er ergens een rubber slangetje die vanaf de trommel naar een kastje gaat. Ik kan namelijk (nog) niet vinden welke niveauschakelaar je er in hebt zitten. Als dat slangetje verstopt zit denkt de machine dat er geen water in zit en schakelt het element niet in

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Er zit inderdaad (direct links naast het verwarmingselement) een buisje in de kuip. Van daaruit loopt een slangetje naar het zwarte kastje dat op de foto te zien is. https://postimg.org/image/3w0ez7d89/ Dat zou dan de niveauregelaar moeten zijn. Ik heb nog geen gelegenheid gehad om het slangetje te controleren, want daarvoor moet de machine weer uit elkaar. Dat zal ik een dezer dagen gaan doen en dan ben ik benieuwd of we het euvel zullen vinden. Het zou in elk geval wel een logische verklaring voor het gedrag van de machine zijn. Ik heb overigens nu (na de suggestie m.b.t. de regelaar) de indruk dat er meerdere oorzaken kunnen zijn: een verstopt slangetje, een defecte regelaar of iets met de bedrading rondom de regelaar. Maar we zullen zien: ik begin met het slangetje. In elk geval weer bedankt voor het meedenken! Bram
Link naar reactie
Er zit inderdaad (direct links naast het verwarmingselement) een buisje in de kuip. Van daaruit loopt een slangetje naar het zwarte kastje dat op de foto te zien is. https://postimg.org/image/3w0ez7d89/ Dat zou dan de niveauregelaar moeten zijn. Ik heb nog geen gelegenheid gehad om het slangetje te controleren, want daarvoor moet de machine weer uit elkaar. Dat zal ik een dezer dagen gaan doen en dan ben ik benieuwd of we het euvel zullen vinden. Het zou in elk geval wel een logische verklaring voor het gedrag van de machine zijn. Ik heb overigens nu (na de suggestie m.b.t. de regelaar) de indruk dat er meerdere oorzaken kunnen zijn: een verstopt slangetje, een defecte regelaar of iets met de bedrading rondom de regelaar. Maar we zullen zien: ik begin met het slangetje. In elk geval weer bedankt voor het meedenken! Bram
Link naar reactie
Ik heb zojuist het slangetje doorgeblazen en het bleek niet verstopt. ik heb ook in de regelaar geblazen en ik hoor inderdaad de klikjes. Die hoor ik ook als ik de machine start, maar evengoed stopt het programma na korte tijd weer. Zijn er nog meer zaken waar ik naar zou kunnen kijken? Spanningen op specifieke punten en tijdstippen bijvoorbeeld? Testprogramma's?
Link naar reactie
Ik had de ntc (bij kamertemperatuur) al doorgemeten en die waarde was OK. Ik begrijp dus niet goed welke info ik zou moeten opsturen. Bovendien staan er in de service manual een aantal testen beschreven (indrukken van specifieke combinaties van knoppen} en daarmee kunnen ntc, motor en deurvergrendeling worden getest. Ik heb die niet uitgevoerd omdat ik meende dat ze alledrie in orde waren: ntc was gemeten en de machine draait.
Link naar reactie
Om de code van de ntc af te lezen zou ik het verwarmingselement weer moeten uitbouwen en dat vooruitzicht lokt me na alle moeite om het element in te bouwen niet heel erg aan. In de servicehandleiding staat echter een tabel met weerstandswaarden en temperaturen. Bij nul graden Celcius zou die weerstand 35,9 kohm moeten zijn en bij 30 graden 9,8 kohm. Bij kamertemperatuur bedroeg de weerstand iets tussen de 10 en 15 kohm en dat leek me voldoende om te concluderen dat de ntc niet stuk was. Bovendien heb ik gecheckt of de weerstand omlaag liep als ik mijn vinger op de ntc hield waardoor hij verwarmd werd en dat was inderdaad het geval. Ik heb dus geen twijfel bij de ntc. Omdat ook de weerstandswaarde van het element zelf goed overeen kwam met de tabel (25 ohm), twijfel ik ook niet aan het element.
Link naar reactie
de waardes luisteren wel iets precieser als 10 a 15 kiloOhm. en alleen in waarde zakken zegt niets over een juiste werking. temperaturen en weerstanden moeten wel overeenkomen(afwijking van 2%) als je het moertje van het element losdraait, kan je de ntc er dan niet uittrekken?

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Dank voor de tip, maar ik durf het element na alle moeite die het me gekost heeft niet meer uit te bouwen ... Ik denk echter dat het ook niet nodig is. Ik heb namelijk zelf vanmiddag nog eens goed naar het schema gekeken en hoewel ik geen electronicus ben, denk ik dat ik heel veel kan leren als ik een aantal punten op de klok doormeet. In het schema staan de punten op de klok namelijk gewoon aangegeven! Ik kan zodoende bv simpel vaststellen of het element uberhaupt wel spanning krijgt als de programmaknop aangezet wordt (zodat beide lampjes gaan branden). Ik zou ook moeten kunnen meten of de niveauregelaar wel écht schakelt en de juiste spanning doorgeeft aan het circuit achter de regelaar. Dat kan ik doen met de temperatuurknop koud en warm en zo kan ik steeds meer conclusies trekken. Ik ga dit zaterdagavond/zondagochtend doen en daarna zijn er nog slechts 3 opties: ik los het probleem meteen op (bv een los contact), ik vind een eenduidige oorzaak (zodat ik weet welk part ik moet bestellen) of ik geef het definitief op. Ik hoop uiteraard op optie 1 of hooguit 2. Wordt dus vervolgd! Bram
Link naar reactie
Ik snap niet waarom het laatste veld ineens geen informatie meer bevat, maar ik had daar een heel verhaal neergezet. Kort samengevat kwam mijn reactie er op neer dat ik het element niet meer wil uitbouwen: teveel problemen mee gehad en ik heb het gevoel dat daar het probleem niet zit. Bovendien is het niet nodig, omdat ik ook op een andere manier verder kan. Ik heb het schema bestudeerd en ik zie dat ik heel veel kan leren door de spanning op diverse punten van de schakelklok te meten op verschillende punten in het programma. Daar kan ik bv zien of de heater op spanning gezet wordt, of de niveauregelaar werkelijk schakelt en of de deurschakelaar en de temperatuurinstelknop werken. Ik ga in het weekend weer naar de machine kijken om te zien of ik kan vinden waar het mis gaat in het programma.
Link naar reactie
Ik zit te meten in het elektrisch schema, omdat ik dacht eenvoudig vast te kunnen stellen of de niveauregelaar werkt in combinatie met de aansturing van het verwarmingselement. Mijn hypothese was dat ik GEEN spanning op de heater zou meten als er geen water in de kuip zit (dus direct bij het aanzetten van de machine) en dat ik pas na enige tijd spanning zou meten als de kuip (minstens ten dele) gevuld was. In werkelijkheid staat er (bij de fijnwas, het standaard gebruikte programma, maar nu even met de temperatuurknop op KOUD) PERMANENT 240V op de relevante punten van de klok (A3 en C9). Min of meer uit balorigheid startte ik de machine opnieuw op, maar nu met het nooit gebruikte kookwasprogramma (95C). Tot mijn verrassing draait de machine al geruime tijd en wordt het water ook overduidelijk opgewarmd. Centifugeren werkt ook. Daaruit concludeer ik dat alle componenten van de machine KUNNEN functioneren, maar het blijkbaar in het fijnwasprogramma toch niet doen. Direct na het versturen van bovenstaande tekst stopt de machine toch weer. De nokkenschijf is iets meer dan 180 graden gedraaid en blijft daar steken. Als ik de startknop indruk, gaat de machine weer verder, maar exact 360 graden verder blijft de nokkenschijf opnieuw steken. Enig idee wat dit betekent? Bram
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...