Ga naar inhoud

Siemens WMN16S4471/57 lagers defect: hoe


Harrydb

Aanbevolen berichten

Onze 3,5 jaar oude wasmachine gaf begin deze week ineens bokkende geluiden, en bij openen een geur van gesmolten rubber en de was rook naar olie. Mijn veronderstelling is dat de lagers zijn langste tijd gehad hebben. Inmiddels wasmachine vrijwel geheel uit elkaar, trommel achterkant kuip is een geheel, maar ik krijg met geen mogelijkheid de moer (00605147 24mm) los die de trommel aan het snaarwiel vasthoudt. Althans, niet met de verstelbare moersleutel die ik hier voor gebruik. Heeft iemand tips welk gereedschap en methode ik hier voor moet gebruiken? Daarnaast; welk gereedschap kan ik het beste gebruiken om de lagers te verwijderen, en welke vervangende lagers kan ik hiervoor kopen? Siemens verkoopt wel een lagerset, 00619809, maar daar zit ook een nieuw rubberen afsluiting voor de kuip en schroeven. Die laatste onderdelen zijn nog uitstekend, zijn de lagers wellicht ook los te koop? Mocht ik de moed opgeven; is de trommel plus achterkant kuip ook als set te koop? Ik zie daar wel fotos van langskomen, maar ik weet niet of dit soort sets ook voor deze wasmachine te krijgen zijn?
Link naar reactie
Je moet inderdaad de volledige revisie set aanschaffen. Lagers verwijderen: als het goed is zitten ze niet vast op de trommel as maar alleen in de kuip helft. Deze tik je er vrij simpel uit. Neem een stukje metalen buis of een bout en steek die scheef door het lager gat. Tik dan voorzichtig het lager er uit, regelmatig de buis/bout een eindje verschuiven zodat hij er gelijkmatig uit komt. Nieuwe lager zet je er in door het oude lager of een balkje er boven op te leggen en dan hier voorzichtig op slaan. Kijk goed welk lager in welk gat moet en hoe de keerring(en) er in moeten. De kuip ring moet je vervangen om de kans op lekkage te verkleinen. De schroeven heb je nodig omdat je (bijna 100% zeker) een kuip hebt die nu niet geschroefd maar met clipjes in elkaar zit. Deze moet je afknippen, uitleg zit als het goed is bij de lager set. Zie ook [B]https://elektrotanya.com/bosch_wae24441by08.zip/download.html [/B]pagina 26 Bovenstaande link in je browser plakken en de site even tijd geven en kies dan voor Get Manual onder het preview blok. Het snaarwiel kun je los krijgen door een goed passende (bij voorkeur ringsleutel) op de moer te zetten en hem los te schrikken door een stevige tik op het uiteinde van de sleutel te geven. Is standaard schroefdraad, dus gewoon tegen de klok in.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Harry, dank voor de tips. Uiteindelijk is het allemaal goed gelukt. De moer heb ik uiteindelijk alleen los kunnen krijgen omdat ik hem eerst heb verhit met een creme brulee brander en de juiste dop had. Gelukkig is in dit model de kuip geschroefd, en kon ik de schroeven opnieuw gebruiken. Daarom toch alleen de lagers en de simmering besteld. Kuipring en gleuf waar hij in lag heb ik schoon gemaakt, maar voor de zekerheid ook de elders gevonden tip gebruikt om de buitenste rand ook te kitten (met kit die het rubber niet aantast). De hele boel vervolgens weer in elkaar gezet, en hij draait weer uitstekend. Nogmaals dank voor de tips en de site!
Link naar reactie
Ik heb te vroeg gejuichd:S; bij een wasbeurt van 6,5 kg nat wasgoed (gewogen na uitzetten machine) geeft de wasmachine weer een hard bonkend geluid, daarna direct uitgezet. Heeft het nog zin om de veren en de schokbrekers te vervangen, of is het niet waarschijnlijk dat deze versleten zijn na 3,5 jaar? Hij is een keer verhuisd, maar met de schroeven er in gedraaid. De trommel en het kruis zagen er bij het demonteren nog keurig uit.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...