Ga naar inhoud

ratelend geluid in Bosch logixx 8 VarioP


Aanbevolen berichten

Onze vijf jaar oude Bosch Logixx 8 VarioPerfect (WAS28444NL/15) wasmachine maakt een ratelend geluid als hij langzaam draait terwijl hij aan het wassen is. Het is niet de pomp; de pomp doet het goed, en het probleem treedt ook op als er niet gepompt wordt. Het zijn ook niet de koolborstels, want de machine heeft een koolborstelloze motor. Het lijken mij ook niet de lagers, want als de trommel leeg is kan hij met de hand zonder noemenswaardige geluiden rondgedraaid worden. Wat zou hier kapot kunnen zijn?
Link naar reactie
Goedemorgen, Wij hebben hier ook een logixx8 staan met een vergelijkbaar probleem. ( Was283a1nl ) Als je het centrifufeer programma selecteerd is er niets aan de hand, maar zodra je een wasprogramma selecteerd, en de machine draait linksom dan kraakt het enorm, alsof er ijzer over ijzer gaat. Draait hij rechtsom is er niets aan de hand. Doe je de machine uit en draai je de trommel met de hand, dan draait alles soepel, zowel linksom als rechtsom. Nu heb ik de motor gedemonteerd, waar ik niets vreemds aan kon vinden, alsmede de module onderin, ook hier was niets vreemds aan te zien. Nu is alles weer gemonteerd en heb 3x een proef was gedraait, en het lijkt over te zijn, alhoewel ik vrees dat het weer terug komt. Duid dit op slechte stekker verbindingen, welke nu weer contact lijken te maken, of is het toch een probleen met de module? Bij een LG wasmachine met een direct drive, was het vervangen van de motorpositiesensor ( of hoe deze ook maar heette ) de oplossing. Maar bij deze machine is het mij onduidelijk hoe de motorpositie bepaald wordt. Hopend op een sluitend antwoord! Alvast hartelijk dank. Mvg Ronny Toxopéus
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Na 3 maanden draaien met de nieuwe aandrijfriem treedt hetzelfde probleem weer op. Het zou heel goed kunnen dat het veroorzaakt wordt door vocht dat tijdens het wassen lekt. Direct na het wasprogramma lukt het namelijk niet om te centrifugeren. Na enkele uren wachten lukt het wel, ik denk omdat de vochtigheid dan opgedroogd is. Is er een meest waarschijnlijke oorzaak van de lekkage? Is er een specifiek onderdeel om nu te vervangen?
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Vandaag is er een monteur van Bosch langs geweest. Die zag/hoorde meteen wat er naar zijn idee aan de hand was, namelijk dat de 'inverter' kapot was. Deze is vervangen, en daarmee is ook het probleem verdwenen. Ik vind het ergens wel stom dat zo'n onderdeel zomaar kapot gaat, maar dat gebeurt dus blijkbaar. Ik heb de oude inverter niet meer gezien, heb dus niet de printplaat kunnen controleren op wrakke soldeerverbindingen.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...