Ga naar inhoud

Tweede harddisk inbouwen


Aanbevolen berichten

Ik heb in mijn pc nu een wd SATA HD ,een DVD-rom een DVD-brander en een floppydrive. Ik wil nu een tweede (Gebruikte) IDE HD inbouwen van 160 G waar ook windows XP op staat met 2 partities.Ik wil hem leegmaken en gebruiken voor data. Hoe moet ik deze HD aansluiten gezien de eerste HD sata is? Welke jumpersetting?Begin of einde IDE kabel?Bios aanpassen? Kan ik hem dan na inbouw leegmaken?Hoe doe ik dat? Er is nog ruimte voor een extra HD, maar dan zitten ze wel erg dicht op elkaar,is dat een probleem ivm warmte?
Link naar reactie
SLAAF setting. Eerste of 2e plug van platte kabel maakt niet uit, maar moet 80-aderig zijn en niet de ouderwetse 40-aders, anders langzaam. Aders tellen door zachtjes strijken met puntje van bijvoorbeeld houten cocktailprikker, van de rand af 10 tikjes en dan kun je op het oog schatten of er totaal 4x zo veel zijn of de bedoelde 8x zo veel. Pas op; nooit een CD-toestel samen met schijf op 1 kabel want, hoewel het veel wordt tegengesproken, heb ik daar altijd de schijf langzaam door zien worden. Schijven worden vaak te heet en leven dan kort. Ik gebruik altijd minstens 2, liever 4 boutjes om ze aan blik te verankeren en pruts een extra ventilator naast het schijvenblik die constant op volle 12V loopt, met speciaal verloopsnoertje dat onder de voedingsstekker van schijf of CD-toestel aansluit. Liever wat meer geruis dan schijf dood. Schijftemperaturen bekijken tijdens "zwaar werk", met een gratis prog zoals SPEEDFAN of PC-WIZARD. Ik probeer schijven met alle macht beneden 40 GrC te houden. Bij oplopende belasting (game of giga-copiëren) kan de schijftemperatuur zeer snel omhoogvliegen. Leeg maken: schijf opzoeken in Verkenner, RECHTER muistoets, FORMATTEREN.
Link naar reactie
ik moet de jumper dus op slave zetten? Er zijn 2 IDE aansluitingen. De harde schijf heb ik van een kennis gekregen omdat hun pc kapot was. Ik neem aan dat wat betreft de warmte het moet kunnen omdat het toch orginele bevestigingsvakken zijn voor een HD. Er is ook nog veel ruimte voor een 5.25 formaat, daar zou ik hem ook in kunnen hangen als dat beter is?
Link naar reactie
Er is wat onduidelijkheid omdat jein 't begin nat hebt verteld hoe alles is aangesloten. Ik krijg nu de indruk dat je de extra HD wilt aansluiten op een eigen aansluiting op het moederbord + kabel waar alleen die schijf aan zit. Dan is de schijf master. Gaat de schijf samen met iets anders op één kabel, dan moet de ene master zijn en 't andere apparaat slave (kies zelf welk wat is). Verder: sluit gewoon aan en kijk of 't werkt. 't Ontploft niet ofzo!
Link naar reactie
Ik denk dat 1 master genoeg is en dan kunnen overige schijven "slaaf" blijven. Zo heb ik dat uitgeplust met mijn computers met 2x IDE-kabel. Die schoon te maken schijf moet in ieder geval om mee te beginnen SLAAF staan, kan anders gedonder veroorzaken in opstart. Eenmaal schoongemaakt kun je van alles opnieuw verzinnen. Ik heb de onprettige ervaring met het plaatsen van meer dan 1 "master" dat de schijf/partitie-lettervolgorde een puinhoop werd; minstens in W95 en W98 wilde de 1e partitie van de 2e master per se "D" komen te heten. In XP heb ik dit nog niet uitgeprobeerd. Dit is wat ik heb meegemaakt met uitsluitend IDE; met SATA heb ik geen ervaring.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...