Ga naar inhoud

Verwijderbeleid externe schijven


Aanbevolen berichten

Ik verkeer in verwarring over het veilig omgaan met externe media (hdd / usbsticks). Veilig verwijderen is een logische handeling; ook het uitzetten van de cache (waardoor ´veilig verwijderen´ kan worden overgeslagen) is begrijpelijk voor de manier van omgaan met je eigen spullen, waarvan je weet dat die die instelling hebben. Maar nu lees ik her en der (ook hier) dat je externe disks zou moeten verwijderen vóór je windows afsluit. Als reden lees je dan o.a. dat windows nog bezig is met schrijfhandelingen oid. Dus eerst het aangesoten spul veilig verwijderen en dan pas via start naar afsluiten. Je mag er toch op vertrouwen dat windows de boel netjes afsluit (ook de aangekoppelde disks) vooraleer de machine uit te zetten? (Voor alle duidelijkheid: ik heb het over echt afsluiten, geen slaapstand ofzo). Wie spreekt een verlossend woord, of noemt een ontegensprekelijke bron?
Link naar reactie
Een ontegensprekelijke bron lijkt mij de meeste forums. Vertrouwen dat windows jou lievelijke software op je externe HD met rust laat gaat wel erg ver vind ik. Het blijft een computer! Ik heb zelf de ervaring met externe schijven dat de bootsector beschadigt raakt bij afsluiten / opstarten van de pc met de schijf aangesloten. Ik heb dat in het verleden zelfs meegemaakt bij schijven die gewoon aan de IDE zaten. Het gaat 999 keer goed, maar net die ene keer gaat het fout. Dat is ook de rede dat de meningen er behoorlijk over verdeeld zijn. Maar als je jezelf aan de regel houd dat je alle externe opslag media eerst netjes verwijdert voor je afsluit en opstart, zou ik daar meer op vertrouwen dan op windows :wink: Windows sluit niks "netjes" af, Zeker bij het installeren van eventuele updates, dan zal het ook de externe schijf inlezen of zelfs naar toe willen schrijven. Wanneer je externe HD dan al verdwenen raakt heb je zelfs kans op een BSOD met alle gevolgen van dien. Het gebeurd misschien 1 op de 100.000, maar ik heb mijn les geleerd!
Link naar reactie
Dat gaat met een externe schijf vaak wat moeizamer. Met name omdat het een USB aansluiting betreft. Ik kwam uiteindelijk weer terecht bij het uitelkaar schroeven van de HD en hem als normale master of slave aan de IDE te hangen. Daardoor kun je de schijf ook in een dos omgeving benaderen. Het probleem bij een beschadigde bootsector van een externe HD is dat je de schijf niet kunt benaderen. Je pc vind wel wat, maar veelal zijn dat chinese tekens ed. alles behalve een HD. Dat is tevens ook weer een rede dat ik van interne schijven externe maak. Is nog goedkoper ook :wink: Het valt allemaal een beetje onder het kopje: [b:18911a9ede]voorkomen is beter dan genezen[/b:18911a9ede] Maar als ik toch moet genezen? dan ben ik daar maar liever op voorbereid :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...