Ga naar inhoud

Advies surround geluidskaart


Aanbevolen berichten

Ik wil misschien een surround geluidskaart kopen. Alleen ik heb echt de balle verstand van die dingen. Ik heb in mijn kamer 6 speakers staan. Elke 2 speakers hebben een eigen versterker (3 versterkers in totaal). Dus dat zijn 3 mini jack aansluitingen. De opstelling van deze speakers ziet er ongeveer zo uit. [img:fd62b1dba0]http://94.100.113.166/365350001-365400000/365370501-365370600/365370517_6_-j9v.jpeg[/img:fd62b1dba0] De gekleurde vlakjes zijn setjes speakers. Hierbij zijn de rode speakers, speakers die aan het plafond hangen. De andere staan op tafelhoogte. De opstelling kan niet veranderd worden. Overigens hoop ik ook dat de rode speakers gebruikt kunnen worden, want deze geven verreweg het mooiste geluid. Ik heb het volgende moederboard: Asus A7V8X-MX Wat zijn de surround mogelijkheden gezien de opstelling van speakers, en zijn de mogelijkheden met mijn moederboard want deze is uit het jaar 2003 en dus niet zo nieuw meer. Bij voorbaat dank
Link naar reactie
Het meest logische is alleen de vier speakers in het midden te gebruiken, en dat aan te sluiten als 4.0 of quadrofonisch. Surround zonder subwoofer, min of meer. Twee snoeren aansluiten, front en rear. De rode zijn slecht gepositioneerd, kun je eigenlijk niet gebruiken in deze opstelling. Als je onboard geluid hebt, kun je dat eens proberen. Anders gewoon een redelijke kaart nemen. Je kunt wel een dure x-fi erin zetten, maar dat is de pc wellicht niet meer waard. Of de goedkoopste x-fi, de extremeaudio. http://www.azerty.nl/8-129-38842/x-fi-xtreme-audio-oem.html
Link naar reactie
[img:7e1325a5ad]http://www.turtlebeach.com/Portals/0/images/Products/Montego/diagrams/analog_surround.gif[/img:7e1325a5ad] Met 3 2.0 speakersets heb je natuurlijk geen surround of je moet een aansluiting hebben zoals bovenstaande, alleen de speakers zijn niet op elkaar afgestemd, zou er een specifiek surround speakerset na bij aanschaffen, kost wel wat maar dan heb je ook iets. Of alleen de rode eraf halen en die gebruiken, beter goede stereo dan slechte surround.
Link naar reactie
Op het moment zijn de versterkers aan elkaar door gelust ja. De bron is gewoon een onboard geluidskaart met 1 stereo audio uitgang. Ah ok. Als ik dat plaatje van je hierboven bekijk dan zal het met die boxen op de oranje lijn niet helemaal goed aflopen. Die heb ik niet. En de blauwe heb ik dan ook niet. Een geluidskaart met zulke aansluitingen zou inderdaad de gene zijn die ik nodig zou hebben. Dus dan hou je inderdaad die 4 speakers rond de bank over. Dus dat is dan 4.0 of quadrofonisch (is er een verschil tussen die twee?) Dat de speakers niet op elkaar zijn afgestemd vind ik niet zo'n ramp. Dan stel ik ze wel op elkaar af. Mits de speakers niet te verschillend zijn kan dit wel. Met die rode heb je trouwens weinig stereo hoor. Omdat die zo hoog zitten, groot zijn en jij op een bank zit kan je de richting van het geluid moeilijk plaatsen. Bijna overal in de kamer klinkt de muziek ook hetzelfde. Ideaal voor normale muziek :wink: Iets minder geschikt als de richting van het geluid er toe doet (als subwoofer idee kan hij denk ik wel functioneren, laag geluid is toch al moeilijk te plaatsen). Anyway, ik ga eens kijken of ik zo'n kaartje een keer kan lenen van een vriend. Ik ben nog niet zo zeker van de kwaliteit van dit alles. (en ja, het is in elkaar gedraaid gratis spul :P en een echte set koop ik niet want dat vind ik zonde van me geld. Kan die speakers toch niet kwijt :P). Maar jullie verwachten geen problemen in combinatie met dat moederboard? Want daar las ik nog wel wat over op internet. Edit: Iets dat ik mij afvraag. Bij mij moederboard is een geluidsdriver geleverd (soundmax). Waarom kan ik dat programma instellen of ik quad, surround etc wil hebben terwijl ik daar dus helemaal geen audio aanluitingen voor heb :?
Link naar reactie
Heey! Je hebt gelijk. Zo werkt die onboard geluidskaart van mij inderdaad! Geweldig! Wat stom dat ik nooit heb geweten. Echt super bedankt. Nu ga ik gewoon experimenteren en zie ik wel wat het beste is! Super, dit is precies wat ik zocht. Surround, zonder maar 1 cent uit te geven :D Iedereen bedankt voor hulp ;) Goed weekend! FRANKY!!
Link naar reactie
Tss wijsneus :evil: Zeggen dat je surround hebt klinkt veel leuker :P Maar het is inderdaad de 2x 2 speakers met stereo geworden. Leuk dat geluid om je heen. Zeker een vooruitgang! Uiteindelijk heb ik de rode speakers dus niet meegenomen. Als subwoofer deden ze het geweldig, alleen dan krijg je automatisch een middle speaker mee. En dat werd helemaal niks omdat die gewoon niet in het midden staat. De rode speakers staan nu doorgelust aan de achterspeakers. Ik gebruik ze nu om muziek mee te luisteren. Dan gebruik ik dat ruimtelijk geluid toch niet en staan alle andere speakers uit. Die rode speakers blijven het toch het best klinken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...