Ga naar inhoud

AEG LAVAMAT aqua 74800


Leen-2

Aanbevolen berichten

Deze wasmachine heeft al een tijdje een nog niet te tackelen storing, bij een vol programma stopt de machine halverwege. Ik had toen de zeepbak geheel gereinigd, de printplaat ontdaan van koolstof en alle soldeerpunten doorgesoldeerd. De trommel draait zonder bijgeluiden en lekker soepel rond, ook stinkt de motor niet. Nu met een half programma draait de machine het hele programma af zonder stoppen, maar een vol programma stopt de machine. Als ik de storingscode opvraag krijg ik error in het scherm, ik weet even geen punt waar ik nog aan een oplossing kan denken. Ik zat te denken aan de koolborstels maar dan zou de machine ook de halve wassen niet kunnen draaien, is mijn idee. Iemand deze storing al getackeld en op welke methode? Update; ik ben verder gegaan met onderzoeken en ook een reparatie witgoedbedrijf gevraagd, verdacht kan zijn een versleten schokbreker waardoor de sensor de machine stop zet.
Link naar reactie
De foutcode opvragen bij deze machine gaat als volgt; Stroom eraf en er weer op en dan de schakelklok op 12 uur zetten stand 0, dan de 2 linker toetsen onder en boven tegleijk indrukken. De schakelklok 1 klik naar rechts draaien en wachten, vaak gaan alle lampjes knipperen en soms krijg je gelijk de code. Dan 9 tikken erbij draaien en dan komt de code in het display. Ik heb deze cyclus vaker acher elkaar gedaan en kreeg eenmalig een 06 code waarna de lampjes gingen branden. Eenmalig als eerste een E40 code gekregen nadat ik de schakelklok 1 klik naar echts draaide. De laatste code E41 kreeg ik en krijg ik telkens als ik die 9 klikken verder ben. Tijdens de was cyclus springt het lampje (indicator) van de deur op groen, wat in mijn beleving op rood zou moeten blijven staan. Ik heb de schakelaar verwijderd en opengemaakt, het klinknageltje van het bi-metaal verwijderd en alle oxidatie verwijder, alles met een klein boutje en moertje weer vastgezet. Helaas heeft dat niet geholpen en blijft de deur indicator op groen bij het sluiten van de deur, daarna 3 klikken en dat was het dan wel. Is dit op zeker de deurschakelaar of kan de sturing op de print ook stuk zijn, de schakelaar kost toch een dikke 50 euro. Product nr 91490330500
Link naar reactie
Je kunt de code sneller uitlezen, dus tijdens het programma zelf. Als hij draait dan de 2 linker toetsen, dus Voorwas en Nachtcyclus gelijktijdig indrukken ingedrukt houden. Je krijgt dan neem in aan ook weer E41 en dat is inderdaad de deurschakelaar. Dit is echter een 4-pens model en deze doet een terug koppeling naar de elektronica. Grote kans dat hij toch echt defect is.
Link naar reactie
Hallo Harry, Het slot is vervangen door het juiste type en gekocht bij AEG, alleen de storingsmelding blijft aanwezig. Ook een reset waarbij ik beidde knoppen links indruk en de selector stapje voor stapje langzaam rond hebt gedraaid naar 0, geeft geen verwijdering van de melding. Druk ik de beidde linker knoppen in krijg ik kort 06 in het display en dan ELE en daarna gaan de lampjes lopen. De machine een volle was (zonder was) op 95 laten draaien, zodra de machine de eerste beurt centrifugeren moet is het 1 gier en klik. De storing blijft E41, doe ik een kleine halve was draait de machine die geheel af inclusief centrifugeren. Maar ik heb nu een andere procedure gevolg om te resetten; selector op 0, 2 linker knoppen boven elkaar ingedrukt gehouden en op 95 graden gezet en knoppen los gelaten Na een momentje de knop naar 40 graden strijkvrij gedraaid waar de melding E41 in het display verscheen, de beidde knoppen ingedrukt en gehouden tot er E00 verscheen. De selector naar 0 en daarna naar 95 en alles lijkt prima tot nu toe, vanmiddag een grote was draaien.
Link naar reactie
Zonder de reset zou hij zijn was + centrifuge gang gewoon moeten kunnen doen. Ik denk dus niet dat het opgelost is. Als hij weer uit valt verdenk ik inderdaad de koolborstels. Controleer de lengte hiervan, indien korter dan 15 mm deze op voorhand vervangen. Volgens mijn info heeft deze machine geen onbalans sensor.
Link naar reactie
Hallo, De wasmachine stopt weer op hetzelfde punt maar zonder enige code alleen E00. Koolborstels zouden dan nu aangegeven moeten worden en dat gebeurd dus niet, de machine is danig in de war. Zou het in de selector kunnen zitten want het gebeurd alleen op een volle was en niet met een halve was.
Link naar reactie
Vanochtend de motor er onder vandaan gesleuteld en de koolborstels gecontroleerd, die zijn nog lang niet versleten. Wasmachine weer op 60/40mix volle was laten draaien, de eerste gier van de eerste centrifuge beurt stopt de machine weer. Na een 15 a 20 minuten gekeken, de tijdsloop blijft doorlopen maar er komt geen error code in beeld. De error code opvragen geeft alleen E00 wat betekend dat er geen storingen zijn. Nu ben ik wel zover dat bij de volle was de centrifuge 1200 toeren maakt, en bij een halve kleine was 1000 toeren. Dus met 1000 toeren werkt de machine alles af en bij 1200 toeren slaat deze uit. Kan het ook de Interferentie-onderdrukker zijn? Ik lees wel vaker dat die de boosdoener is als de centrifuge moeilijk doet.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Ik ben er mee gestopt, het lijkt erop dat tussen de storing en de error code iets onderbroken is, want zelfs met de halve wasjes kwamen er storingen en wederom geen error codes. We hebben een Siemens gekocht voor ene mooie prijs en Siemens schat ik ook hoger in als de AEG, heerlijk stil met die koolborstel arme motor.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...