Ga naar inhoud

AEG Lavamat 74850A pompt water niet weg.


Ellen-Voigt

Aanbevolen berichten

Goedemiddag, Lavamat 74850A geeft foutmelding E20. Wasmachine leeg laten lopen, filter schoongemaakt. Hier zat nauwelijks wat in omdat ik dat regelmatig doe. Schoepenrad draait soepel links- en rechtsom. Hij neemt wel water maar voert niet af. EFO ook al in display gezien. Wasmachine gekanteld op een telefoonboek laten staan voor anderhalve dag. Vervolgens kon ik wel centrifugeren en was vreselijk blij. Kort programma gedraaid, resultaat E20. Na uitlezen E21. Ik heb in de afvoerslang geblazen en het water borrelt. Geen verstopping? Inmiddels al 4x de machine leeg laten lopen en ben de wanhoop nabij. Ook de stekker eruit gehaald, mocht niet baten. Tussendoor ook gezien dat bij het centrifugeren het klokje wel afliep, maar de machine deed niets. Toen het klokje op 1 stond (wat misschien wel 10 minuten duurde) begon hij ineens te centrifugeren. Maar bij het volgende programma weer hetzelfde. Programma draait maar stagneert toch weer. De wasverzachter blijft in het bakje zitten trouwens. Inmiddels ben ik de wanhoop nabij, een reparatie of nieuwe machine kan ik me helaas niet veroorloven.
Link naar reactie
Als ik het goed begrijp blijft er dus water in de machine staan. Dan blijven er 2 mogelijkheden over: - Hij kan het water niet afpompen omdat de pomp niet draait > hoor je hem wel of niet? Indien wel dan zit er mogelijk een verstopping door bv een sok dit tussen de trommel en de kuip gekomen is. Deze moet je dan kunnen zien als je met een zaklamp door de gaatje van de trommel naar onderen in de machine schijnt. Of er zit een verstopping in de http://www.europart.nl/a/aeg-slang-kuip-filter-1320719121-l2850-l16850-l5854-00107340 tussen kuip en pomp. Ik weet niet of deze slang een eco bal heeft, deze wil ook wel eens vast gaan zitten. Dit kun je controleren door de achterkant van de machine te verwijderen. Laat de machine wel eerst geheel leeg lopen voordat je deze slang los gaat halen. Deze machine heeft overegens 2 pompen, een afvoer pomp en een circulatie pomp. Wat ook nog kan is dat de waterhoogte niet goed word gemeten door de http://www.europart.nl/a/aeg-niveauregelaar-3792216040-l16850-l66840-00177630. Verwijder het bovenblad. Trek het slangetje van deze nivo regelaar, zit rechts boven. Blaas het slangetje goed door en zet slangetje weer terug. Probeer de machine dan nog eens.
Link naar reactie
Beste Harry, Heel erg bedankt voor het antwoord! Mijn zoon is er nu mee bezig. Het slangetje van de niveauregelaar heeft hij doorgeblazen. Nu zijn we de machine aan het proefdraaien. Ik ben er niet helemaal zeker van of ik de pomp wel hoor op het moment dat hij moet pompen. Als dat niet het geval is.... is de machine dan total loss? Onze eventuele volgende stap is om de slang tussen de kuip en de pomp te controleren. (Laten we hopen dat dit niet meer nodig is.) Het slangetje waarmee ik de machine leeg laat lopen is niet verstopt. Deze lijkt in verbinding te staan hiermee. Wil dit dan automatisch zeggen dat de slang tussen kuip en pomp niet verstopt is? Goed....het programma is afgelopen. Er staat water in de machine. Ik kies het programma 'pompen'. Ik hoor een klikje en dat is werkelijk alles. Verder is het muisstil en dat is volgens mij niet goed :-( Vriendelijke groet, Ellen.
Link naar reactie
Als ik jou omschrijving zo lees gaat de afvoerpomp dus niet (meer) draaien. Achterkant er af en kijken als je voor afpompen kiest of het pompje dan wel gaat draaien. Dan weet je iets meer. Indien het pompje niet gaat draaien dan deze eens rechtstreeks aan de 230V hangen en kijken of hij het dan wel doet.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...