Rogier72 Geplaatst: 22 november 2016 Delen Geplaatst: 22 november 2016 Ineens ligt de trommel los in zijn behuizing. Ik kan hem flink op en neer en ook iets naar voren en naar achteren bewegen maar voel wel dat hij nog aan een as oid. hangt. Het lijkt er dus op dat hij is losgekomen. Ik wilde de moer van de direct drive los draaien maar dat gaat niet makkelijk dus dacht eerst maar even dit forum raadplegen. Moet ik nu de hele behuizing van de trommel los halen om dit te repareren? Link naar reactie
Rogier72 Geplaatst: 22 november 2016 Auteur Delen Geplaatst: 22 november 2016 Ohja,in de deur staat het volgende: WF0704Y7E/XEN Y0FC54BZC00088M Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 23 november 2016 Delen Geplaatst: 23 november 2016 Als de trommel kan bewegen tov de kuip dan is of de as gebroken of het kruis los van de trommel. Het kruis zit met 3 bouten aan de trommel. In beide gevallen moet de kuip uit elkaar. https://www.samsungonderdelen.com/samsung-model/wf0704y7exen.htm. Kies bij Clickview voor tekening 6 en zoem verder in. Complete service manual kun je vinden onder Documentatie Je kunt de direct drive motor los halen door de bout los tikken. Hou de direct drive schijf goed vast en geef dan en tik op de sleutel zodat hij los schrikt. Link naar reactie
Rogier72 Geplaatst: 23 november 2016 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2016 Helemaal top Harry. Hier kan ik verder mee. Ga zo even checken wat een reparatie door een bedrijf kost en als dit niet bevalt ga ik zelf aan de gang. Is het handig om het lager ook meteen te vervangen? Link naar reactie
Rogier72 Geplaatst: 23 november 2016 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2016 Ik heb de schroeven tbv. de bevestiging van het kruis op de trommel moeten uit boren. Maar nu heb ik 3 van die boutjes nodig. Weet jij een artikelnr oid.? Enorm bedankt zover! Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 24 november 2016 Delen Geplaatst: 24 november 2016 Artikel nummer is DC60-40137A http://www.wasmachine-onderdelenshop.nl/bout-voor-trommelkruis-samsung-wasmachines-DC6040137A Link naar reactie
Rogier72 Geplaatst: 30 november 2016 Auteur Delen Geplaatst: 30 november 2016 Alles vervangen incl. simmerring o-ring en spacer (deze laatste 2 zitten tussen de as en het voorste lager). Monteren ging soepel en toen ik hem aan zette draaide alles als vanouds.... tot ik ging centrifugeren. Het lijkt wel een straaljager en later op hoge toeren gepiep. Mijn vermoeden is een lager maar weet dat niet zeker. Daarvoor had hij nergens last van dus die kan toch niet "zomaar" stuk zijn? Als ik de bout voel waarmee de motor en de as vast zit is deze na een wasbeurt loei heet. Is dit normaal? Ik ruik geen brandlucht. Met de hand draait de trommel soepel en zonder "gerommel". Moet ik de boel weer demonteren en evt. de lagers smeren of vervangen? Ik zie op de exploded view geen losse lagers staan alleen de gehele achterkant van de "tub" (ook online niet te vinden). Link naar reactie
Rogier72 Geplaatst: 2 december 2016 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2016 Vandaag toch maar de boel weer uit elkaar gehaald en het typenr. van de lagers opgezocht. Wat mij opviel is dat de lagers een metalen afdichting hebben ipv. een rubberen/kunststof. In het verleden ooit eens op school geleerd dat lagers met een metalen afdichting tegen stof zijn en niet tegen water. Raar dat de fabrikant deze monteert. Dus nieuwe lagers (SKF) besteld en gemonteerd en de wasmachine draait weer als nieuw. Hopelijk gaat hij nu weer een paar jaar mee. Bedankt voor de hulp Harry. Fantastisch forum dit! Link naar reactie
Derk-Rus Geplaatst: 27 december 2016 Delen Geplaatst: 27 december 2016 Goede avond Rogier, Wij hebben vermoedelijk exact hetzelfde probleem met dezelfde machine. Er zijn ook wat metalen onderdelen aanwezig in de trommel tussen de was. Zou je me kunnen vertellen hoeveel tijd en geld deze reparatie kost om zelf uit te voeren ? Welke onderdelen dienen er precies vervangen te worden ? Bij voorbaat dank, Derk Link naar reactie
RdP Geplaatst: 7 december 2017 Delen Geplaatst: 7 december 2017 Hier ook hetzelfde probleem. Weet iemand wat dit ongeveer gaat kosten als ik het laat repareren? Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 8 december 2017 Delen Geplaatst: 8 december 2017 Afhankelijk wat er defect is. As gebroken, kruis gebroken of kruis los van trommel? Link naar reactie
Sander-132 Geplaatst: 12 december 2017 Delen Geplaatst: 12 december 2017 Ik heb hetzelfde probleem met mijn wasmachine, type WF8704FPA. helemaal losgeschroefd en de lager aan de binnenkant van de kuip is helemaal kapot gedraaid. Ik kan de simmering vinden, maar heb geen idee welke lager hier in moet. Enig idee welke maat/type dit is? Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 13 december 2017 Delen Geplaatst: 13 december 2017 Simmering is de DC62-00008A. Lagers worden niet genoemd als los onderdeel. En de complete kuip is bij Samsung niet meer leverbaar. Haal het lager er uit. Mogelijk kun je de codering nog terug vinden op de lager afdichting. Zo niet dan met de defecte lager delen (indien voor en achter niet gelijk dan als setje bij elkaar houden) naar een winkel gaan met losse (auto) onderdelen zoals bv http://www.brezan.nl/ Link naar reactie
Brousant Geplaatst: 26 november 2018 Delen Geplaatst: 26 november 2018 Van onze WF0704 ligt na krap 7 jaar ook de trommel los in de kuip. Het ziet ernaar uit dat het trommelkruis is gebroken. Corrosie en breuk van dit onderdeel schijnt wel vaker voor te komen bij Samsung. De materiaalkosten voor reparatie (incl. onderdelen die je meteen mee zou moeten vervangen, zoals lagers en afdichtring) bedragen al gauw meer dan 100 euro, en zowat de hele machine moet uit elkaar. De kans dat de machine na reparatie nog een paar jaar mee zou kunnen, zou de materiaalkosten misschien nog (net) waard zijn. Maar er daarnaast nog uren werk in steken wordt me echt te gek. Ik ga dus maar een nieuwe wasmachine bestellen, en dat zal geen Samsung meer worden. Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 29 november 2018 Delen Geplaatst: 29 november 2018 Is niet een Samsung probleem maar een wasmiddel probleem. Bij vloeibaar wasmiddel vaker op een hogere temperatuur wassen en zo nu en dan een machine reiniger gebruiken. Geen SODA gebruiken als reiniger. Link naar reactie
Andre-1 Geplaatst: 21 januari 2019 Delen Geplaatst: 21 januari 2019 Een vraagje omtrend dit blijkbaar toch wel regelmatig voorkomende probleem. Ik zou graag willen weten of er hier iemand ervaring(en) met een imitatie lagerkruis voor dit model. Want via Samsung is hij mogelijk niet meer leverbaar,heb een bedrijf gevonden die zowel origineel (85,- ipv 180,-)als imi(38,-)heeft. Alvast bedankt André. Link naar reactie
Rogier72 Geplaatst: 3 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 3 februari 2019 Dag, Ironisch dat ik nu 2 jaar later wederom problemen heb met veel herrie vanuit de lagers en op mijn eigen topic terecht kom. Toch heb ik besloten om wederom de lagers en de simmering te gaan vervangen. Het is een klusje van zo'n 1 - 1,5 uur. Oude lagers mogen kapot dus kunnen er gewoon uitgetikt worden en de nieuwe heb ik mbv de oude lagers voorzichtig op hun plek "getikt". Met het vervangen van de lagers de simmering meenemen! De specificaties zijn als volgt: lagers ( 6206Z en 6205ZZ), simmering (DC6200008A) en trommel kruis (DC97-14370E). Kosten lagers en simmering zo'n €30. Grt Rogier Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 7 februari 2019 Delen Geplaatst: 7 februari 2019 En zo blijf je bezig. Link naar reactie
wasmachine123 Geplaatst: 13 maart 2019 Delen Geplaatst: 13 maart 2019 @HansO Afgebroken trommelkruizen worden m.n. veroorzaakt door foutieve materiaalkeuzes (opzettelijk?) gemaakt door fabrikanten. Een RVS trommel i.c.m. veelal aluminium kruis leidt tot een reactie tussen deze twee materialen. Het minst edele metaal (aluminium) krijgt hier door op zijn donder en corrodeert. Daardoor breekt deze af. Temperatuur van wassen doet hier niets aan af. Hooguit de PH / zuurtegraad van het wasmiddel/sop kan de chemische reactie versnellen. Link naar reactie
Aanbevolen berichten