Ga naar inhoud

Verlengsnoer nodig, kan dat?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben er al het een en ander over tegengekomen op het forum, alleen ben ik toch niet zeker van mijn zaak. Het is zo dat ik een verlengsnoer dien te gebruiken om mijn PC aan te kunnen sluiten (en speakers,printer e.d.). Al de verschillende stekkers zullen dus in de contactdoos van de verlengsnoer worden geplaatst.... Aangezien ik een enorme leek ben op dit gebied vroeg ik mij af of dit zomaar kan? Kan de verlengsnoer wel zoveel hebben? Ik heb begrepen dat de stopcontact bij voorkeur geaard moet zijn, alleen hoe kan ik controleren of mijn contactdoos geaard is? :oops: En is er een rekensommetje voor om te bepalen of je verlengsnoer het aankan, al die onderdelen van stroom voorzien? Dus bv door te checken hoeveel stroom een (high-end) PC, 5.1 speakers en een printer vragen en dit te controleren met hoeveel de verlengsnoer aankan? Bedankt alvast voor de uitleg! Sonny
Link naar reactie
Verlengsnoer kan prima. Neem een geaard snoer, te herkennen aan de metalen zijstripjes die op het stekerblok zitten daar waar de grotere ronde stekkers ingaan. 4 Euro bij de bouwmarkt. De platte apparaatstekkers hebben die stripjes niet. Wil je op zeker spelen, neem er dan een met overspanningsbeveiliging. Aanzienlijk duurder maar bliksemontlading en overspanning op het net kunnen zo niet in je apparaten slaan. Dit verlengsnoer moet in een wandcontactdoos (de muur) die geaard is. De aarding moet van je apparaten doorlopen naar de meterkast. Als je in je meterkast een aantal aardlekschakelaars (groepen) hebt is de kans groot dat alle wandcontactdozen in je huis via aardlekschakelaars zijn geaard. Dit is in huizen van niet te oude bouw haast altijd het geval. Je kunt testen of het door jou gebruikte contact geaard is door 1 voor 1 je aardlekschakelaars uit te zetten en te kijken of een ingeschakeld apparaat (neem daar even een lamp voor) uitgaat als 1 van de aardlekschakelaars wordt uitgezet. Dit betekent dus dat betreffende wandcontactdoos over de aarding gaat. Als je een verlengsnoer neemt van niet meer dan een paar meter kan die meestal minimaal 1000 Watt hebben. Dit lijkt me meer dan voldoende voor compu, printer, geluidssysteem, en nog wat meer. Meestal staat de max. belasting voor het verlengsnoer op de verpakking. Tel de wattages van je aangesloten apparaten op en zie of je uitkomt. Ik heb op 1 standaard geaard blok meerdere extra blokken aangesloten, zodat ik iets van 10 apparaten heb aangesloten op 1 wandcontactdoos. Nooit 1 probleem mee gehad!
Link naar reactie
[quote:094350a0ec="KeesA"]Je kunt testen of het door jou gebruikte contact geaard is door 1 voor 1 je aardlekschakelaars uit te zetten en te kijken of een ingeschakeld apparaat (neem daar even een lamp voor) uitgaat als 1 van de aardlekschakelaars wordt uitgezet. Dit betekent dus dat betreffende wandcontactdoos over de aarding gaat.[/quote:094350a0ec]Volgens mij zegt dit alleen dat de spanning geschakeld wordt via die aardlekschakelaar. Een goede test dat de aarde inderdaad aarde is (al dan niet via een aardlek schakelaar) lijkt me toch wel wat complexer. In het algemeen is een geaard stopcontact een garantie dat die randaarde heeft (hoe goed die aarde is ...). Een aardlekschakelaar schakelt zelf uit wanneer er een stroomverschil is tussen de fase en de nul van meer dan 30mA (toch). Probeer hier zelf niet mee te experimenteren.
Link naar reactie
De maximale belasting van verlengsnoeren is niet altijd even duidelijk. Van belang is de dikte van de bedrading in het snoer en de wijze waarop het snoer is neergelegd. Wanneer een snoer is opgerold is de belastbaarheid lager dan als die volledig uitgerold is (lees volledig vrij ligt). Kijk maar eens op zo'n oprolbaar verlengsnoer, daar staan meestal 2 waardes op). Zolang alleen een computer met monitor en wat andere spullen wordt aangesloten, dan voldoet 1000W nagenoeg altijd. Een straalkachel erbij, dat is dus niet de bedoeling. In ieder geval, wordt het dan opletten. Hetzelfde voor een superzware versterker enzovoort ...
Link naar reactie
[quote:316c5f8dba="KeesA"]Wil je op zeker spelen, neem er dan een met overspanningsbeveiliging. Aanzienlijk duurder maar bliksemontlading en overspanning op het net kunnen zo niet in je apparaten slaan.[/quote:316c5f8dba]Hmm, afhankelijk van waar je woont, zou ik niet zonder meer op die beveiliging vertrouwen. Wanneer er een reële kans bestaat op bv een bliksem inslag, is het toch het verstandigst de stekers, kabels en dergelijke los te maken. Kritische gebieden zijn moeilijk aan te geven. Mijn ouders wonen in ieder geval in een risico gebied. Tenminste 4 inslagen in de afgelopen 20 jaar in de nabije omgeving (binnen 1 km), inclusief behoorlijke schade. In mijn eigen woonplaats zijn in de afgelopen 10 jaar tenminste 2 maal schadegevallen geweest waarbij in meerdere woningen (aan oa elektrische apparatuur) behoorlijke schade hebben opgelopen.
Link naar reactie
Tja, daar zitten we allemaal mee. Denk niet dat de gemiddelde huisbewoner hier aktie op onderneemt. Inslag geldt natuurlijk voor de meeste aangesloten elektrische apparatuur. De elektronika van mijn CV ketel is onlangs vervangen moeten worden wegens weersinvloeden. Geloof niet dat vragensteller hier specifiek naar vroeg. Nam de overspanningsbeveiliging even in een opmerking mee. Het wordt zo wel erg ingewikkeld.
Link naar reactie
hm, het wordt vrij lastig voor me om bij te houden idd :lol: Maar goed, ik zit nog even met wat vraagjes nav jullie opmerkingen... [quote:61e3145ed1]Je kunt testen of het door jou gebruikte contact geaard is door 1 voor 1 je aardlekschakelaars uit te zetten en te kijken of een ingeschakeld apparaat (neem daar even een lamp voor) uitgaat als 1 van de aardlekschakelaars wordt uitgezet.[/quote:61e3145ed1] Is er niet op een eenvoudigere manier te checken of een wandcontactdoos geaard is? Bv net zoals bij de metalen zijstripjes op het stekkerblok?! En ik kan er dus niet zomaar van uitgaan dat de wandcontactdozen allen geaard zijn? [quote:61e3145ed1]Tel de wattages van je aangesloten apparaten op en zie of je uitkomt.[/quote:61e3145ed1] Hoe kan ik de wattages achterhalen van de aangesloten apparaten?! :-? [quote:61e3145ed1]Ik heb op 1 standaard geaard blok meerdere extra blokken aangesloten, zodat ik iets van 10 apparaten heb aangesloten op 1 wandcontactdoos. Nooit 1 probleem mee gehad![/quote:61e3145ed1] Bedoel je hiermee dat je op één geaarde verlengsnoer, meerdere verlengsnoeren hebt zitten. Dus dat de apparaten dmv meerdere verlengsnoeren naar de wandcontactdoos worden geleid? Grtz! Sonny
Link naar reactie
[quote:30d9130ee6="Sonny01"]Is er niet op een eenvoudigere manier te checken of een wandcontactdoos geaard is? Bv net zoals bij de metalen zijstripjes op het stekkerblok?! En ik kan er dus niet zomaar van uitgaan dat de wandcontactdozen allen geaard zijn?[/quote:30d9130ee6]Ga uit van dat laatste. Het is geen absolute garantie, helaas. En ik spreek uit ervaring, ik heb een huis in 1994 gekocht, en ik heb daarmee toch wel enige twijfels gekregen over de vakmanschap van bepaalde mensen. Om nog maar te zijgen over aannemers. [quote:30d9130ee6="Sonny01"]Hoe kan ik de wattages achterhalen van de aangesloten apparaten?! :-?[/quote:30d9130ee6]Gewoon kijken en optellen. Het is wel zo dat je de waarden soms "iets" moet corrigeren (soms minder, soms meer). Om het nog wat moeilijker te maken: soms is er bij het aanzetten een grote piekstroom. Die wil ook nog wel eens problemen geven. Normale computer apparatuur zit, vrijwel altijd, onder de 1000W. [quote:30d9130ee6="Sonny01"]Bedoel je hiermee dat je op één geaarde verlengsnoer, meerdere verlengsnoeren hebt zitten. Dus dat de apparaten dmv meerdere verlengsnoeren naar de wandcontactdoos worden geleid?[/quote:30d9130ee6]Ik vermoed van wel. Ik gebruik dat ook meestal op die manier.
Link naar reactie
Sonny01: je kunt het allemaal net zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. - of je aarding van de wandcontactdoos kunt checken m.b.v. een metertje weet ik dus niet. Ga ervan uit dat de aardlekschakelaarproef redelijke zekerheid geeft (dit is toch zo gebeurd: 1 persoon bij de meterkast, een ander bij de wandcontactdoos?) - wattage van je apparaten staat haast altijd op het typeplaatje achterop/onderop of bij de technische gegevens in de gebruiksaanwijzing. - bij gewoon gebruik, dus diverse compuapparatuur, volstaat een standaardsnoer van een paar euro haast altijd. En ja, ik heb dus 2 verlengsnoeren ingeplugd op het snoer dat in de muur zit. Dus op 1 wandcontactdoos het ik 3x5 (min 2 voor de verleng-verlengsnoeren) 'stopcontacten'. Zolang je inderdaad je beperkt tot normaal-wattageapparaten en geen kachels, zonnehemels etc. inplugt zul je geen problemen hoeven verwachten.
Link naar reactie
[quote:79f6e3c016="Sonny01"]Hoe kan ik de wattages achterhalen van de aangesloten apparaten?! :-?[/quote:79f6e3c016]Dat staat idd meestal op een sticker op het betreffende apparaat of is in het plastic gedrukt. Bij een PC-kast is dat wat moeilijker te achterhalen; eigenlijk zou je dan van alle componenten de vermogens op moeten tellen. Maar met wat vuistregels kom je een heel eind; heb je een high-end supersnelle processor, veel schijven en een zeer snelle videokaart; reken dan op max. 450 Watt voor de gehele kast. Heb je een trager exemplaar (wel een P4 of gelijkwaardig), houd dan 250 Watt aan. Heb je een P3 of oudere PC dan kun je m.i. zelfs van 150 Watt uitgaan. Het feitelijke getal zal ergens daartussen zeven, maar met deze waarden zit je volgens mij safe.
Link naar reactie
Als het niet op de apparaten staat: Je compu heeft een maximaal wattage wat je voeding heeft, alles in de kast wordt door de voeding geleverd. Een fors systeem draait op 350-400 Watt ongeveer. Een gewone CRT monitor neemt al snel 150 Watt, een TFT 50 Watt. Een geluidsboxensysteem met subwoofer een 100 Watt, een printer 50 - 100 Watt. Een scanner 100 Watt. Je hebt meestal niet alles tegelijk aanstaan. Als je geen volledige geluidsstudio opgesteld hebt staan, kun je rustig de simpele verlengsnoeren gebruiken.
Link naar reactie
Het is extra zekerheid voor de veilige afvoer van een te hoge spanning, die kan ontstaan IN apparaten (dan slaat de aardlekschakelaar uit) waardoor er minder kans op doorbranden en/of brand ontstaat. Er kan zo ok geen stroom OP apparaten en mensen komen te staan. Bedenk over (niet) aarden maar even of je koffiezetter, TV, videorecorder, stereoinstallatie zijn geaard en of je je daar zorgen over maakt!
Link naar reactie
Een stuk snoer van [b:5bed1ed70e][u:5bed1ed70e]3 x 1,5 mm²[/u:5bed1ed70e][/b:5bed1ed70e] ([u:5bed1ed70e]aarde[/u:5bed1ed70e], fase, nul) met een snoercentrale; zo'n verdeeldoos, is voor jouw toepassing meer dan voldoende. De eerste de beste bouwmarkt heeft ze, vaak met schakelaar. Reken voor een PC nu eens 500 W, Monitor (ouderwetse kathodestraalbuis!) 150 W, een versterker van 200 W, een printertje van enkele 10 tallen W's en nog wat ander spul: erg knap als je boven de 1000 W uitkomt. Genoemd snoer kan dit ruimschoots aan!! Hoe kan je controleren of de boel inderdaad geaard is? Een beetje simplistische methode om vast te stellen of je over een beetje redelijke (rand)aarde beschikt: neem zo'n ouderwets spanningszoekertje, zo'n schroevendraaier met zo'n indicatie "lampje" erin. Deze zal oplichten als je 'm tegen de fase aanhoud (met je vinger bovenop dat ding!). Vervolgens houd je een vinger van je andere hand tegen het aardcontact van de aangesloten verdeeldoos (snoercentrale). Als er een goede randaarde bestaat zal het "lampje" een stuk feller gaan branden. 't Is niet meer dan een ruwe indicatie, maar toch.... Het is absoluut ongevaarlijk, de enige kans bestaat dat een evt. aanwezige differentiaalschakelaar ("aardlekschakelaar") reageert en de boel uitschakelt, maar ook dan weet je dat die randaarde niets mankeert..!! Randaarde is voor computerapparatuur belangrijk: er kunnen immers wat kleine zwerfstroompjes ontstaan en schade aanrichten aan gevoelige electronica. 't Is dus zaak om ervoor te zorgen dat deze kleine stroompjes via de randaarde kunnen afvloeien.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...