Ga naar inhoud

Maxtor 80 GB: 'BAD' of niet?


Aanbevolen berichten

Ik heb een 80 GB schijf, die verdeeld is in drie stukken. Eén voor Win 98, de volgende gereserveerd voor Win XP en de rest voor Opslag. Onder Win 98 had ik een flinke crash en poogde dit te omzeilen door XP op de 2e partitie te zetten. Echter, helaas, werden de problemen nog groter. Op een andere pc heb ik de schijf er als slave ingehangen en, na alle data naar de 3e partitie te hebben geveegd, zowel de 1e als 2e partitie onder Dos geformatteerd. In de Verkenner van die pc (onder Win 98) ziet alles er nu netjes uit, met 3 partities. Maar in Partition Magic 8 wordt de schijf getoond (of eigenlijk niet) als één schijf, met de grootte en de vermelding 'BAD'. Ook in Maxblast II zie ik maar één schijf. Een opstartpartitie kan ik er dus niet op maken. Hoe nu verder? (en ben een beetje bang dat mijn data verloren gaan...) Jasper
Link naar reactie
Nouja, overbranden van 8,5 GB op cd of dvd is ook niet alles. Vooral niet als ik er speciaal een dvd-brander voor moet kopen, die ik waarschijnlijk nooit meer gebruiken zal. Nog daargelaten de vraag waar ik met m'n vrijwel nieuwe combodrive moet blijven. (i.c. de weggooimaatschappij). Bovendien is er het nadeel dat alle data op alleen-lezen worden gezet. Niet leuk om dat weer terug te gaan veranderen. Nee, ik heb eerder in die richting zitten denken en dan lijkt het tijdelijk overzetten op een andere hd een veel gezondere oplossing. Gaat sneller ook. Maar voor dat deze ingrepen gedaan worden is het toch verstandiger om even na te vragen of het simpeler kan? Vandaar mijn vraag.
Link naar reactie
[quote:812fe580df="JasperW"]Maar in Partition Magic 8 wordt de schijf getoond (of eigenlijk niet) als één schijf, met de grootte en de vermelding 'BAD'.[/quote:812fe580df] Dat heb ik ook een aantal malen gehad met Partition Magic 8. Er zou ook nog een foutmelding instaan. Welke foutmelding is dat? Ik denk niet dat de harde schijf slecht is. Dat kan alleen worden beoordeeld door de diagnostische software van de harde schijf fabrikant. Wat Jaap H voorstelt, zou je inderdaad kunnen proberen, maar dan met [url=http://www.mecronome.de/xfdisk/index.php]xfdisk.[/url] [quote:812fe580df="JasperW"]Nouja, overbranden van 8,5 GB op cd of dvd is ook niet alles.[/quote:812fe580df] De aller belangrijkste documenten op 1 of meerdere CD-R's branden zou ook voldoende moeten zijn.[quote:812fe580df="JasperW"]Bovendien is er het nadeel dat alle data op alleen-lezen worden gezet. [/quote:812fe580df]Een goed brand programma zou daar wel rekening mee houden. En zou dus de back-up moeten kunnen terugzetten zonder de alleen-lezen kenmerken.
Link naar reactie
Het alleen lezen is geen probleem onder WIN2000 en XP. Rechts klik op een folder en haal het "alleen lezen" vinkje weg. Dan vraagt het systeem of dat ook voor alle subfolders ed. moet en daar zeg je ja op. Maar tijdelijk overzetten naar een andere HD lijkt me veel beter. Dan kun je ongestraft met je oorspronkelijke HD aan de slag. Alle partities weghalen met bv. fdisk of PM. Ik zou ook na het weghalen even vanaf de win98 opstartflop het commando fdisk /mbr geven. Dat herstelt je mbr. Hierna je nieuwe partities aanmaken
Link naar reactie
Ik heb maar wat deskundiger hulp in huis gehaald die er een paar uurtjes mee bezig is geweest. Alles eraf op losse hd. Getracht de schijf te schonen, intensiever dan formatteren, maar er zit iets niet goed. PM blijft de schijf niet zien. Conclusie: óf de hd, óf het mb is niet goed. Zal er mee terug moeten naar de winkel. Ik laat het dan maar bij dit draadje. Jullie mogen natuurlijk lekker verder discussiëren ;-)
Link naar reactie
[quote:916f93e456="JasperW"]Ik heb maar wat deskundiger hulp in huis gehaald ....................................................................................................................... Ik laat het dan maar bij dit draadje. Jullie mogen natuurlijk lekker verder discussiëren ;-)[/quote:916f93e456] Beledigen is ook een kunst. :x
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...