Ga naar inhoud

Help, ik zie niets meer


Aanbevolen berichten

begrijp ik nu goed dat ik twee compu's nodig heb en een IDE kabel? en waar sluit ik die kabel op aan? de harde schijven zelf? en stel de hs in met behulp van jumpers??? ik zeg misschien domme dingen hoor, maar ik probeer voor mij begrijpelijk nederlands te maken van jullie kennis dus nodig: kabel en jumpers??? of zitten die al op de hs, nog een compu en kennis hoe alles in te stellen :)
Link naar reactie
vraagje nog, ik ben ondertussen beetje op internet aan het zoeken ook, kan ik mijn cd-speler loskoppelen en haar harde schijf daarop aansluiten zodat ze de gegevens op mijn computer kan gebruiken, is dit echt zo simpel als het lijkt???? dank jullie alvast voor alle hulp en opmerkingen.... ik wil het echt graag oplossen
Link naar reactie
[quote:ba309d1770="Comp-Freak"][quote:ba309d1770="Interficior"]Als je HD aan het eind van de kabel zit, moet ie ook op master staan. Zit ie aan het midden van de kabel, moet ie op slave staan.[/quote:ba309d1770]Sorry Interficior, maar dat is niet waar. Het maakt niet uit aan welke aansluiting de driver zit. Omdat een IDE kabel 2 aansluitingen heeft is altijd 1 van de apparaten master en de andere is slave. Dit is in te stellen met de master/slave jumpers.[/quote:ba309d1770] Je moet master en slave inderdaad instellen door middel van jumpers, maar het maakt wel degelijk uit welke aansluiting van de IDE kabel je gebruikt. Dit is vaak aangeduid met een labeltje. Als je een Master aansluiting aansluit op een HD die als slave is ingesteld zal hij waarschijnlijk niet werken (bij nieuwe harde schijven en moederborden schijnt het minder uit te maken). @TS: haal de harde schijf uit de pc van je vriendin. Die ziet er zo uit: [img:ba309d1770]http://www.hc-net.nl/support/hardware/uitlegvan/images/harde-schijf-met-ide-kabel-.jpg[/img:ba309d1770] De kabel die je ziet is de IDE-kabel. Rechts daarvan zie je iets vaags zitten wat op de foto niet echt goed te zien is. Dat zijn de jumpers, op het label op de HD zelf kan je zien hoe je die als slave in moet stellen. Weer rechts daarvan is de stroomaansluiting. Nu de harde schijf uit de pc is, sluit je hem weer aan op de andere pc, als slave dus, gebruik daarvoor de middelste aansluiting van de IDE-kabel (daar waar 'slave' bijstaat) en stel de jumpers goed in. Sluit daarna de stroomkabel aan (molex heet dat). Als je nu de pc op gaat starten (booten) zie je in windows een extra schijf (dit kan d,e,f,g,h,i etc. zijn). Nu kan je de belangrijke bestanden verplaatsen. Je hoeft als het goed is niet je CD-ROM drive los te koppelen, omdat er aan de kabel die nu in je HD zit (niet die in je vriendins pc), een tweede, de slave, aansluiting zit.
Link naar reactie
Wauw, dank je wel Nemesi$ Goede uitleg voor dummies!!! Heb na even prutsen haar harde schijf in mijn computer gekregen. eerst aangesloten op de IDE kabel van mijn harde schijf (heb zelf een Generic met 8 pinnetjes) op de tussenstekker van de IDE kabel aangesloten... maar de harde schijf van mijn vriendin heeft geen jumpertjes, mijne staat op eerste twee van links en dat is volgens mij wel goed... bij opstarten vond mijn compu echter helemaal geen schijven meer lukte dus niet, maar nu aangesloten op de secondary master, waar mijn cd-rom op zat en kon er nu wel bij de data Had vanmorgen niet gedacht dat ik zelf harde schijven kon verwisselen, dank jullie voor alle hulp!!!!!
Link naar reactie
[quote:d2fe07169b="kyla"]Wauw, dank je wel Nemesi$ Goede uitleg voor dummies!!! Heb na even prutsen haar harde schijf in mijn computer gekregen. eerst aangesloten op de IDE kabel van mijn harde schijf (heb zelf een Generic met 8 pinnetjes) op de tussenstekker van de IDE kabel aangesloten... maar de harde schijf van mijn vriendin heeft geen jumpertjes, mijne staat op eerste twee van links en dat is volgens mij wel goed... bij opstarten vond mijn compu echter helemaal geen schijven meer lukte dus niet, maar nu aangesloten op de secondary master, waar mijn cd-rom op zat en kon er nu wel bij de data Had vanmorgen niet gedacht dat ik zelf harde schijven kon verwisselen, dank jullie voor alle hulp!!!!![/quote:d2fe07169b] graag gedaan, nu hopen dat je de pc van je vriendin weer aan de praat krijgt! Oja, ik moet trouwens even iets corrigeren: [quote:d2fe07169b]maar het maakt wel degelijk uit welke aansluiting van de IDE kabel je gebruikt. Dit is vaak aangeduid met een labeltje. Als je een Master aansluiting aansluit op een HD die als slave is ingesteld zal hij waarschijnlijk niet werken (bij nieuwe harde schijven en moederborden schijnt het minder uit te maken).[/quote:d2fe07169b] Dit is niet waar, bedankt Comp-Freak! :wink:
Link naar reactie
[quote:8c08d9ed80="Interficior"]Als je HD aan het eind van de kabel zit, moet ie ook op master staan. Zit ie aan het midden van de kabel, moet ie op slave staan.[quote:8c08d9ed80="Comp-Freak"]Sorry Interficior, maar dat is niet waar. Het maakt niet uit aan welke aansluiting de driver zit. [/quote:8c08d9ed80][/quote:8c08d9ed80] Hetgeen Interficior beweert is alleen van toepassing wanneer de beide harde schijven zijn gejumperd als Cable Select. Dan wordt de harde schijf aan het einde van de 80 aderige kabel de Master, en de harde schijf in het midden van de kabel Slave.
Link naar reactie
[quote:4ea428db9a="Nemesi$"]Oja, ik moet trouwens even iets corrigeren: [quote:4ea428db9a]maar het maakt wel degelijk uit welke aansluiting van de IDE kabel je gebruikt. Dit is vaak aangeduid met een labeltje. Als je een Master aansluiting aansluit op een HD die als slave is ingesteld zal hij waarschijnlijk niet werken (bij nieuwe harde schijven en moederborden schijnt het minder uit te maken).[/quote:4ea428db9a] Dit is niet waar, bedankt Comp-Freak! :wink:[/quote:4ea428db9a]Leuk dat je dat nog ff post :wink: We waren via PB eruit gekomen dat het niks uitmaakt. Ik heb zelf hier een paar 3 en 486-ers zelfs gehad waarbij de master hdd op de middelste aansluiting zat en de slave cd-rom op het uiteinde. Plaats maakt alleen uit als je hem op Cable Select zet. [Edit] Jolo was me net voor, maar dat is dus precies wat ik bedoel.
Link naar reactie
[quote:2e36f1a36a="kyla"]Wauw, dank je wel Nemesi$ Goede uitleg voor dummies!!! Heb na even prutsen haar harde schijf in mijn computer gekregen. eerst aangesloten op de IDE kabel van mijn harde schijf (heb zelf een Generic met 8 pinnetjes) op de tussenstekker van de IDE kabel aangesloten... maar de harde schijf van mijn vriendin heeft geen jumpertjes, mijne staat op eerste twee van links en dat is volgens mij wel goed... bij opstarten vond mijn compu echter helemaal geen schijven meer lukte dus niet, maar nu aangesloten op de secondary master, waar mijn cd-rom op zat en kon er nu wel bij de data Had vanmorgen niet gedacht dat ik zelf harde schijven kon verwisselen, dank jullie voor alle hulp!!!!![/quote:2e36f1a36a] Het is ook mogelijk dat er jumper aan de onderkant van je schijf zitten op de printplaat. De jumpers zijn dan meestal zwart en een stuk kleiner dan de jumpers op de achterkant. Op het label van de hardeschijf zou moeten staan wat de instellingen moeten zijn, anders ziet het er ongeveer zo uit ( o stelt een pennetje voor M S C A L S o o o o o o hierbij moet je MA lezen als Master, SL als slave en CS als Cable Select. je selecteerd dan door de jumper over de twee pinnetjes te schuiven. Dat je nu geen hardeschijf kunt benaderen komt omdat beide hardeschijven Master zijn. Daarmee vertel je de computer dus dat hij zowel links af moet, maar tegelijkertijd ook rechtsaf moet. Dat is moeilijk :D en dus geeft hij een error aan of iets dergelijks
Link naar reactie
[quote:3a01d38ac8="Comp-Freak"][quote:3a01d38ac8="tdw"]kyla, als je waar woon je? anders wil ik je wel een tijdelijke grafische kaart uitlenen zodat je data kan backuppen...[/quote:3a01d38ac8]Dit is idd misschien wel een goede oplossing. Misschien dat een forumlid ter plekke ff kan komen helpen.[/quote:3a01d38ac8]kan ook, geef ik aan hem/haar ff die kaart mee
Link naar reactie
Heb weer even bijgelezen, en alweer mijn dank voor hulp... de 2 masters in de compu werkte, dus mijn computer wilde wel zowel links als rechtsaf, bleek gelukkig gewoon mijn eigen c-schijf als primaire schijf herkennen. Mijn compu is nu weer ok, probeer er nu alleen weer 1 voor mijn vriendin in elkaar te prutsen, zie nieuw topic, dit omdat haar computer de laatste tijd sowieso nogal kuren had... als dit niet lukt, heb inmiddels een extra grafische kaart weten te bemachtigen ook, dus dan hoop ik dat ik hare weer in elkaar krijg zoals het hoort :) nogmaals mijn dank en als je wat over mijn nieuwe onderwerp weet, shoot ;-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...