Ga naar inhoud

Whirlpool Amazone 1200 - schudden en sto


Avanoo

Aanbevolen berichten

Beste mensen, Mijn Whirlpool Amazone 1200 heeft kuren. Tijdens het spoelen begon opeens de trommel hevig toeren te draaien, vervolgens te schudden, waarna de wasmachine aan de wandel ging en uiteindelijk stopte het programma met een foutmelding. Hier de link naar een filmpje van de foutmelding: https://drive.google.com/open?id=0B3rFbTLdodK6N2JwdlNSUURIbWM (Start/pauze, spoel en 400 & 100 toeren knipperen) Na een aantal keer opnieuw proberen, bleef het probleem terugkomen. Meestal tijdens de spoelfase. Ik heb de schokbrekers vervangen (eentje was er wel heel vettig) en het eindelijk kon ik weer zonder problemen een aantal normale wasbeurten draaien. Even was ik blij, maar bij de vierde wasbeurt ging het weer mis. Symptomen: Met name tijdens de spoelbeurten lijkt het spaak te lopen. De trommel wil in 1 keer als een malle draaien, soms scheidt hij er mee uit, maar andere keren zorgt het ervoor dat de trommel alle kanten op schudt om alsnog met de storing op de proppen te komen. En de wasmachine wil dan ook wel eens gaan dansen. De wasfase en centrifugeerfase lijken overwegend goed te gaan. Gedaan/gecontroleerd: - Schokbrekers vervangen - Veren bekeken en zien er op zich nog goed uit (maar zijn ze dat ook?) - Koolborstels zijn nog ruim 2cm lang. - Filter voorzijde is schoon. - Wasbeurt met lege trommel op 90 graden gedraaid om zeepresten weg te spoelen. - Slang tussen kuip en pomp op verstopping gecontroleerd - Trommel lijkt met de hand rustig rond te draaien. - Herhaaldelijk waterpas gezet. O ja, het betreft typenummer 8570 612 12810, serienummer 41 0407 012461. Ik hoop op wat hulp, want ik zie even niet meer waar ik het moet zoeken.
Link naar reactie
Foutcode F06: tacho sensor probleem. Op de kop van de motor zit een tacho spoel. Controleer de stekker van de motor en meet de spoel door. De spoel moet tussen de 100 en 500 Ohm zijn en een kleine spanning opwekken als je de motor met de hand draaid. Controleer ook of het magneetje in het midden van de spoel op de motor as wel goed vast zit en niet gescheurd is.
Link naar reactie
Beste Harry, bedankt tot dusver. Ik heb het motorblok gedemonteerd en de spoel laten doormeten. Deze gaf een waarde van 65 ohm. Daar lijkt dus het/een euvel te liggen. Verder, je hebt het over een 'kleine spanning', is het normaal als dat iets van 0,3 volt is? In het midden van de spoel zag alles er voor zover ik kon zien normaal uit. Ik vraag me af hoe ik de magneet (die overigens niet zo heel krachtig voelt) verder moet beoordelen. Hoe kan ik het kunststof kapje verwijderen? (Linkje naar foto magneet: https://goo.gl/photos/pqsViU7mE33U2HEXA)
Link naar reactie
De 65 Ohm van de tacho spoel klopt wel. Heb de juiste info gevonden en volgens de service manual moet dat rond de 68 Ohm zijn. Die magneet hoeft niet sterk te zijn, zolag er geen deeltjes van missen of scheuren in zitten of los van de as zit is die ook goed. Blijft over: slechte stekker verbinding van de motor, gammele bekabeling tussen motor en module, losse contacten in de module/slechte relais in de module, gammele snelheid selector. De tacho spoel vervangen is dan een gok. Origineel onderdeel nummer van de tacho spoel is volgens mij 50232055009 en word ook wel geschreven als 5023205500/9 maar is bijna nergens meer te vinden. Volledige motor is 481236158376
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...