Ga naar inhoud

Zanussi ZWF1410 stopt tijdens programma


Phony

Aanbevolen berichten

Sinds een tijdje stopt deze machine zomaar halverwege een programma. Los spoelen, afpompen en centrifugeren geeft geen probleem. Ik heb het vermoeden dat er mogelijk twee problemen spelen: Probleem 1: De foutcode is E52: No signal from motor tachimetric generator: motor faulty, wiring faulty, circuit board faulty. - filter is schoon - verbindingen nagelopen op losse contacten, alles gevoeld en aangedrukt. - koolborstels zijn beide 20mm lang. Motor draait verder zonder problemen. - kool gruis rondom motor weggeblazen met wat perslucht - tachospoel doorgemeten en geeft in stilstand 180 Ohm. Bij rustig draaien verspringt de waarden tussen 90 en 600 Ohm. Als ik er een zwieper aan geef, dan geeft de multimeter "1" aan, wat ik niet begrijp. - kabels tot aan printplaat werken goed, hier krijg ik namelijk dezelfde waarden op de stekker die op de printplaat moet. Het lijkt erop dat ik er verder ook niet bij kan. Kan ik de tacho spoel loshalen om te zien of het magneetje goed vast op de as zit? Er lijkt geen beweging in te krijgen. [img]http://i66.tinypic.com/scuuls.jpg[/img] Probleem 2: De trommel schokt soms enorm. Laatst een keer zo erg dat een van de ophangveren los is geschoten. Deze heb ik teruggehangen en er lijkt verder geen schade te zijn. - Soms komt hij geleidelijk op toeren en soms lijkt hij ineens vanuit stilstand voluit te willen draaien. (tijdens wassen/spoelen). Vooral dan krijgt het apparaat een klap. Er is dan geen foutcode, maar het lijkt erop dat de machine blijft "hangen". Een tijdje staat hij stil, waarna hij het nog eens op hoge snelheid wil proberen, en dan snel weer tot stilstand komt. - Dit gebeurt zowel met gevulde als met lege trommel. Dit filmpje (niet van mij) laat zien wat er bij mij ook gebeurt: [url]https://www.youtube.com/watch?v=UE3Fp6cG-dM[/url] - Ik vermoed dat de schokbrekers hun beste tijd hebben gehad, maar hoe weet je dat zeker...? Met de hand lijkt er geen enorm veel beweging in de trommel te krijgen. Ik kan de trommel hooguit 5 cm omlaag drukken. Een van de schokbrekers lijkt namelijk iets te lekken? [img]http://i63.tinypic.com/3353v49.jpg[/img] Kan foutcode E52 hier mee samenhangen, of zijn dit duidelijk twee afzonderlijke problemen?
Link naar reactie
"dan geeft de multimeter "1" aan, wat ik niet begrijp." Ik wel: als je de multimeter op "Ohm" hebt staan en je geeft hem een slinger dan blaas je de meter bijna op. 1 staat voor boven de maximale waarde die het display op dat moment kan aangeven. Je moet de meter op de stand gelijk spanning zetten (=DC) en dan draaien. Je moet hem dan een spanning zien opwekken (wat ook gebeurt gezien je omschrijving) Controleer de elektronica module eens op zwart koolborstel gruis en losse contacten, vooral bij de relais. Ik denk dat daar het probleem zit. Om bij het magneetje te komen moet je het metalen kapje van de spoel er uit wrikken. Schokbrekers mag je eerst even negeren.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...