Ga naar inhoud

Zanussi Lion 1200 / ZWF1200 wordt op gee


Robin-8

Aanbevolen berichten

Goedemorgen, onze wasmachine geeft geen voelbaar warmte tegen het glazen deurtje tijdens het wassen. Ook ruikt de was minder fris dan voorheen. Is het verwarmingselement defect of kan het ook wat andere zijn? Kan ik het verwarmingselement doormeten en wat zouden de waarden dan moeten zijn. Model: ZWF 1200 Type: P6897645 Hoor graag of iemand mij opweg kan helpen, alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Robin
Link naar reactie
Beste HarryO, Er knipperen helaas geen lampjes anders dan anders en heb vanmorgen de wasmachine leeg een programma op 90 graden later draaien. Heb er een meter tussen gezet die het vermogen meet. De hoogste piek tijdens de hoofdwas was 329W. Kan ik nog een diagnose uitvoeren met toetscombinaties en knipperende lampjes? Mocht dit niet het geval zijn dan schroef ik hem vanmiddag open om het verwarmings element door te meten. Had ook ergens wat gelezen over een relais die mogelijk op de print geen goed contact maakt. Kan dit het ook nog zijn? Alvast bedankt voor je hulp. Met vriendelijke groet, Robin
Link naar reactie
Bij een draaiende machine de toetsen Start/Pauze en Extra spoelen samen indrukken in ingedrukt houden. Einde en Start/Pauze gaan nu knipperen in een patroon. Wat is dit patroon? Meet op voorhand het element maar door. Indien deze goed is dan de draden naar de module volgen en als die goed zijn de module open maken. Controleer deze dan op losse contacten bij de relais en/of aansluit stekkers van het element.
Link naar reactie
Beste HarryO, Bij het wassen branden de groene lampjes start/pauze, hoofdwas en deur. Bij het indrukken en vasthouden van de toetscombinatie start/pauze en extra spoelen gaan alle lampje uit waarna het groene lampje start/pauze 1x aan gaat samen met het groene lampje einde. Dan gaat vervolgend alles uit en knippert nog 5x het groene lampje einde. Verwarmingselement doorgemeten tussen de aansluiting 27,3 Ohm tussen aarde oneindig. NTC (2790052 T130 II 4,8kOhm) ook gemeten bij 20 graden 4,87K ohm bij 40 graden 2.32K Ohm. Snoeren gaan vanaf het verwarmings element naar een witte schijf met meerdere aansluitingen en een slangetje erop. Tot daar zijn de snoeren goed. De snoeren gaan verder naar het bedieningspaneel. Met vriendelijke groet, Robin
Link naar reactie
E61: machine word niet (snel genoeg) warm. Maar daar was je al achter. Element en NTC lijken goed volgens jou metingen. Die schijf is de nivo regelaar. Trek het slangetje hier eens van af en blaas het slangetje goed door. Blaas eens op het tuitje, je moet hem dan meerdere keren horen klikken. Zet slangetje terug en probeer de machine nogmaals. Indien nog niet goed controleer dan de elektronica module achter het bedienings paneel op losse contacten, vooral bij de relais. Controleer de relais en andere onderdelen ook op smeltplekken.
Link naar reactie
Beste HarryO, Ik had de pressostaat reeds gecontroleerd. Slangetje kan ik doorheen blazen geeft geen tegendruk o.i.d. Lijkt dus in orde, niet verstopt. Bij het blazen op de pressostaat klikt hij netjes twee keer zoals beschreven. Het afdekkapje waar de print zich bevind van het bedienpaneel krijg ik alleen niet los. Heb de stekkers aan de bovenzijde los gehaald en alle klipjes (4 aan de bovenzijde twee aan de rechter zijde, 1 aan de linker zijde en 3 aan de onderzijde) losgehaald maar kapje komt niet los, ben ik iets vergeten of kan het niet los zonder het voorpaneel te verwijderen? Hoor het graag. Met vriendelijke groet, Robin
Link naar reactie
Beste HarryO, Voorpaneel uiteindelijk toch verwijderd en witte kast met print uitgenomen en geopend. De relais is heet geworden op 1 van de contacten en verbrand op 1 soldeer eiland van de print. Kan ik er vanuit gaan dat dit het probleem is? Type is Omron G5LE-1-VD 12VDC 10A 250V AC code op de zijkant 2934W8 moet ik exact deze hebben of zijn er nog gelijkwaardige typen. Vind op Conrad volgens mij niet helemaal de juiste 12V/DC 8A (bestel nr: 503811-89) https://www.conrad.nl/nl/omron-g5le-1-vd-12-vdc-printrelais-12-vdc-8-a-1x-wisselaar-1-stuks-503811.html Met vriendelijke groet, Robin
Link naar reactie
Beste HarryO, De wasmachine doet het weer, water is weer warm. Wil wel voor de zekerheid het relais vervangen om te voorkomen dat ik over een paar weken opnieuw de wasmachine moet demonteren. Bedankt voor de datasheet van de relais echter kom ik er niet helemaal uit of de Conrad relais nou de juiste is. Hierbij een foto van de exacte relais op de print overigens van iemand anders die eigenlijk met hetzelfde probleem zit. [img]https://ic.tweakimg.net/camo/45cc140d0b0a3987d843a10f758fa187d27e8fab/?url=http%3A%2F%2Fwww.klusidee.nl%2FForum%2Fuserpix2%2F114795_relais_1.jpg[/img] Relais van conrad is een 8A variant. Verwarming element is 1950 W Met vriendelijke groet, Robin
Link naar reactie
Beste HarryO, Ik was gisteren bij een witgoed onderdelen winkel. Had de originele relais los gesoldeerd en meegenomen. Ze konden exact dezelfde leveren en hadden deze vandaag dan binnen. Ik heb deze dus besteld maar zojuist opgehaald maar hier staat 10A en 5A op. Bij de relais van de print staat 10A en 10A. Volgens de winkel is deze de juiste. Ik heb hem toch maar meegenomen kan hem terug brengen als hij niet gesoldeerd is. Ik heb nu dus deze [url]http://static.tme.eu/products_pics/6/2/4/624300de787db0c62d1ed2ce7ae1aa25/prime_presentation/prime_presentation_pres_0000.jpg[/url] http://www.tme.eu/nl/details/g5le-1-12/elektromagnetische-relais-miniatuur/omron/g5le-1-12vdc/?brutto=nl&gclid=Cj0KEQjwsO6-BRDRy8bsxfiV2bkBEiQAF8EzKF7upQyiZVVtI-xr57O1swm1xupzSemh0CQfg_eTr0EaAmTu8P8HAQ Belastbaarheid AC-contacten (bij weerstandbelasting) 10 A / 120 VAC Belastbaarheid DC-contacten (bij weerstandbelasting) 8 A / 30 VDC Max. stroom contacten 10A Mijn vraag nu, kan ik deze nu wel of niet gebruiken, kom er namelijk niet uit. In deze datasheet staan zowel de G5LE-1 als de G5LE-1-VD vermeld. De extra vermelding VD staat voor VDE als Approved Standards None: UL, CSA, TÜV VD: UL, CSA, TÜV and VDE [url]https://www.fa.omron.com.cn/data_pdf/cat/g5le_k100-e1-02.pdf?id=2827[/url] Maar qua specificaties zie ik geen verschil of mis ik iets?
Link naar reactie
De gene die je nu hebt kan op "Ohmse" belasting 10A schakelen en op "inductieve" belasting 5 A. Die op de foto op de printplaat kan in beide gevallen 10A schakelen. Een verwarmings element is een "Ohmse" belasting, dus die 10A is voldoende. Je kunt dit relais dus gebruiken. Zorg dat hij goed gesoldeerd zit, dan heb je weer een prima machine. Inductieve belasting is bv de motor.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...