Ga naar inhoud

hard disk tijdelijk uitschakelen


Aanbevolen berichten

Ik heb in mijn computer een wat oudere harde schijf zitten van 20 GB. Deze gebruik ik voor het maken van backups. Het grootste deel van de tijd heb ik 'm dus niet nodig. Omdat ie wel geluid produceert vroeg ik mij af of het mogelijk is deze schijf vanuit Windows XP in een pauzestand (dus stil) te zetten. Net zoals dat in power management kan voor alle schijven indien je de computer een bepaalde ijd niet gebruikt. Is mogelijk en zo ja, hoe? En hoe zet ik de schijft weer 'aan'?
Link naar reactie
[quote:f51c315d44="Amorax"]Ik heb in mijn computer een wat oudere harde schijf zitten van 20 GB. Deze gebruik ik voor het maken van backups. Het grootste deel van de tijd heb ik 'm dus niet nodig. Omdat ie wel geluid produceert vroeg ik mij af of het mogelijk is deze schijf vanuit Windows XP in een pauzestand (dus stil) te zetten. Net zoals dat in power management kan voor alle schijven indien je de computer een bepaalde ijd niet gebruikt. Is mogelijk en zo ja, hoe? En hoe zet ik de schijft weer 'aan'?[/quote:f51c315d44] Dit kan volgens mij alleen met SCSI-schijven en dan nog dmv een jumpersetting.
Link naar reactie
[quote:b122d20928="Amorax"]Ik heb in mijn computer een wat oudere harde schijf zitten van 20 GB. Deze gebruik ik voor het maken van backups. Het grootste deel van de tijd heb ik 'm dus niet nodig. Omdat ie wel geluid produceert vroeg ik mij af of het mogelijk is deze schijf vanuit Windows XP in een pauzestand (dus stil) te zetten. Net zoals dat in power management kan voor alle schijven indien je de computer een bepaalde ijd niet gebruikt. Is mogelijk en zo ja, hoe? En hoe zet ik de schijft weer 'aan'?[/quote:b122d20928] Wat wellicht een oplossing is: PLaats 'm in een slede!
Link naar reactie
[quote:be162255f8="boge94"][quote:be162255f8="Amorax"]Ik heb in mijn computer een wat oudere harde schijf zitten van 20 GB. Deze gebruik ik voor het maken van backups. Het grootste deel van de tijd heb ik 'm dus niet nodig. Omdat ie wel geluid produceert vroeg ik mij af of het mogelijk is deze schijf vanuit Windows XP in een pauzestand (dus stil) te zetten. Net zoals dat in power management kan voor alle schijven indien je de computer een bepaalde ijd niet gebruikt. Is mogelijk en zo ja, hoe? En hoe zet ik de schijft weer 'aan'?[/quote:be162255f8] Wat wellicht een oplossing is: PLaats 'm in een slede![/quote:be162255f8] En dan? Ik vind een scahkelaartje beter, gewoon snoertjes verbijnden, gaatje boren in je frontje, en erinzetten. Let erop dat gewone schijven _niet_ hot-swappable zoals S-ATA zijn.
Link naar reactie
Let wel op!! Een HD en zeker een oudere HD gaat het niet leuk vinden als je zomaar, met een schakelaartje oid, de power gaat onderbreken. Je moet dat wel zeker zijn dat er geen activiteit op de schijf plaats vind. Is dit wel het geval en de HD is plots zijn stroom kwijt kan dat nare gevolgen hebben ...
Link naar reactie
Ja, wat Double_V zegt! Een harde schijf heeft een zogenaamde "Landing Zone", dat wil zeggen dat als je bijvoorbeeld de computer uitzet de lees- en schrijfkoppen naar een plaats op de schijf worden gedirigeerd waar ze gen schade kunnen veroorzaken of oplopen. Als je zomaar de spanning van de schijf onderbreekt dan kunnen de koppen op een plek terecht komen die daar niet voor bedoeld is en dat kan schade opleveren. Het zal naar aanleiding van het verhaal van Interficior duidelijk zijn dat deze opmerking niet geldt voor zogenaamde "Hot swappable" schijven. Groetjes Jan Willem
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...