Ga naar inhoud

Jumper settings


Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe hardeschijf gekocht vanwege het feit dat me oude HD 30Gb een harddisk failure opgeeft tijdens het opstarten van de PC. Ik heb een [b:146d68579a]Maxtor 160Gb 7200RPM (8MB Cache).[/b:146d68579a] gekocht. Nu heb ik nog een HD van 13Gb die wil ik er ook bij zetten als 2e hardeschijf. Hoe stel ik de jumper settings ook al weer in? Mvgr. Bas
Link naar reactie
Als ze beide op dezelfde IDEkable zitten, zet je de eerste HD (die waarvan je wilt booten) op master (M, of MA), de andere op slave (S of SL). Staat meestal op je disk zelf bij de jumpers. Zitten ze op andere IDEkables, dan is het afhankelijk van wat er verder op die controller zit. Stelregel: per IDEcontroller 1 master en 1 slave. Devices waartussen je vaak veel heen-en-weer kopieert (bv HD en CD) kan je beter op aparte controllers zetten.
Link naar reactie
Klopt 't dat het: (midden is slave) (eind v/d kabel is master)? En je hebt dus 2 aansluitingen op je moederbord voor IDE kable's en 1 aansluiting voor je floppy drive. Zit er nog Verschil tussen de 2 IDE kable's omdat de ene ingang wit is en de ander zwart? Hoe zou ik 'm dan het beste kunnen aansluiten als ik: Een DVD-Rom speler Een CD-Writer Hardeschijf 160Gb Hardeschijf 13 Gb Bijv: CD-Writer en 160 gb HD DVD-Rom en de 13 gb HD Mvgr. Bas
Link naar reactie
[quote:d7db227429="-TeR-"]En hij geeft de Nieuwe HD nu aan als 131067 MB zoal je kan lezen is 't een 160 gig schijf dus weet niet of dat ongeveer klopt? (..) er staat nog niks op, en is nog niet geformatteerd![/quote:d7db227429] Door de BIOS zou die HD inderdaad als een 160 GB HD moeten worden herkent. Staat deze wel op AUTO? 131067 MB is een limit van UDMA 100 controllers, die door de BIOS ook wel wordt getoond als UDMA 5. Een UDMA 133 controllers ( UDMA 6) zou 'm wel behoren te detecteren als 160 GB. Ook kan 131067 MB een limit zijn van Windows XP. Het installeren van SP1 is dan nodig om de harddisk te zien als 160 GB. [quote:d7db227429="-TeR-"]Klopt 't dat het: (midden is slave) (eind v/d kabel is master)? [/quote:d7db227429] Als cable select bedoelt, dan kan dat wel kloppen. [quote:d7db227429="-TeR-"]Hoe zou ik 'm dan het beste kunnen aansluiten als ik: Een DVD-Rom speler Een CD-Writer Hardeschijf 160Gb Hardeschijf 13 Gb[/quote:d7db227429] Het makkelijkst lijkt me. [code:1:d7db227429] Primary Master Hardeschijf 160Gb Primary Slave Hardeschijf 13 Gb Secodary Master DVD-Rom speler Secodary Slave CD-Writer [/code:1:d7db227429]
Link naar reactie
[quote:6811efba91="Johnny321"]Frabrikanten rekenen vaak in duizendtallen. Als er bijv. 160000000000 duizend bytes op staan, delen ze dat door 3 x 1000 (Kb, MB, GB). Dan krijg je duz 160GB. Maar je moet het door 1024 delen. Dan kom je uit op 149,0116119384765625 GB. Dat scheelt duz mooi bijna 11 GB :)[/quote:6811efba91] Handig hè, zo'n zakjapanner :wink: ? Maar dan kom je nog steeds niet op 131067 MB. [quote:6811efba91="jolo"]Het makkelijkst lijkt me. [code:1:6811efba91]Primary Master Hardeschijf 160Gb Primary Slave Hardeschijf 13 Gb Secodary Master DVD-Rom speler Secodary Slave CD-Writer[/code:1:6811efba91][/quote:6811efba91] Als je veel on-the-fly CD's kopieert is het misschien verstandiger om niet beide optische drives aan dezelfde IDE te hangen.
Link naar reactie
De meeste computers zien iedere harde schijf boven de 130 Gb of zoiets als 130 Gb. Dit probleem is heel makkelijk op te lossen. Als je windows XP hebt geinstalleerd installeer dan ook windows SP1. Partioneer met FDISK of een ander programma de schrijf in twee stukken. Dus twee van 80 Gb of 120 en 40 gb. Dan start de harde schijf van de eerste partitie en de tweede zie je als je in windows xp bent Veel succces ! (Een bestandsysteem neemt maximaal 10 gig in beslag als het niet minder is) :roll: :roll: :roll:
Link naar reactie
Ok bedankt voor de reacties. :D het is me in iedergeval heel wat duidelijker geworden. Alleen snap ik 't inbouwen nog niet helemaal. Ik heb 2 IDE kable's wat doe ik waar aan? (als ik 't op de onfly methode doe). Als ik 't dan dus goed begrijp doe ik dan de Hardeschijf van 160Gb en de CD-Writer aan 1 IDE kable. En De Hardeschijf van 13Gb en de DVD-Rom speler aan 1 IDE kable. En welk apparaat doe ik in het midden of 't eind van de IDE kable? Ik las op een ander forum dat het midden van de IDE kable slave is en het eind master. Klopt dat? Dus dan wordt 't: De hardeschijf van 160Gb aan het iend van de IDE Kable en de CD-Writer in het midden. En de hardeschijf van 13Gb aan het eind van de IDE kable en de DVD-Rom speler in het midden. Klopt dat? Mvgr. Bas
Link naar reactie
Ik heb het nu zo ingebouwd: Primary Master Hardeschijf 160Gb Primary Slave Hardeschijf 13 Gb Secodary Master DVD-Rom speler Secodary Slave CD-Writer Nu zit ik in fdisk en wil ik de hardeschijf van 160Gb partitioneren, nu wordt de schijf herkend als 65531mb?? Toen ik me pc aanzette kreeg ik in het compaq beeld te zien dat de hardeschijf 131067mb is. Wat doe ik hieraan?? Mvgr. Bas
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...