Ga naar inhoud

Lavamat 74658 breekt programma af


Erik-17

Aanbevolen berichten

Sinds enkele weken doet mijn wasmachine gek. Een 'monteur' die er vorige naar komen kijken is, krijgt het niet voor elkaar om het probleem op te lossen. Morgen komt iet terug (geeft garantie) om voor de 3e keer te komen kijken. Wellicht dat jullie het sneller door hebben dan deze (a)monteur Probleem: In eerste instantie werden alle programma's normaal gestart, water werd normaal in de trommel gepompt maar hierna werd het programma afgebroken, (programma start niet met draaien) het water afgepompt en de resterende tijd naar 1 min gezet. Om de deur te openen nog even op programma afpompen (en/of centrufigeren) Deze progamma's werken normaal. Monteur voor de 1e keer laten komen: Heeft er naar gekeken en de beste man wist gelijk dat het aan de waterregelaar moest liggen. Had deze nog liggen in zijn auto en vervangen. En warempel, het programma begon met draaien. Beste man kon gaan. 20 minuten later: water werd afgepompt, maar daarna niet hervult Programma eindigde weer op 1 minuut. Beste man kwam de volgende dag terug (garantie van hem) - Opnieuw waterregelaar vervangen. Je raad het al... Zelfde probleem. (nu ook wel weer na ongv 20 min ipv 1) Man was helaas alweer weg. Zelf even gezocht op internet - de wasmachine gereset door combinatie van knoppen en te draaien aan de knop.... En warempel. Hij maakt eergister direct 3 programma's (verschillende) helemaal af. Tot vandaag. Nu breekt ie weer na 20 minuten af. 20 minuten snel programma doet ie nog wel, maar zal me niet verbazen als ie dat ook weer afbreekt binnenkort. Morgen komt de beste reparateur weer terug. (mompelde iets van slang vervangen) maar ik heb een beetje mijn twijfels of hij wel weet wat ie doet. Die waterregelaar kan ik ondertussen zelf wel vervangen en ben benieuwd of jullie mij tips/opmerkingen kunnen geven, waar ik hem eens mee kan 'confronteren' aangezien hij gefocust blijft op de waterregelaar en slang... (misschien is dit het wel hoor) Ik hoor het graag
Link naar reactie
Als hij er mee stopt is er ook een foutmelding opgeslagen die hij kan uitlezen. Als de trommel wel gaat draaien als je voor centrifugeren kiest is de motor en aansturing hiervan op dat moment dus ook goed. Ik zou het slangetje van de nivo regelaar eens goed doorblazen en kijken wat hij dan doet. Het kan ook de deurvergrendeling zijn of ergens een los contact. Voor meer hulp het lange nummer uit de deurrand even vermelden.
Link naar reactie
Hi HarryO, Dank voor je reactie en het meedenken. Ik heb door tegelijk de toets START/PAUZE en de toets links ervan ingedrukt te houden terwijl de draaiknop 1 programma naar rechts te draaien in het 'fabrieksmenu?'bij een aantal test programma's de code E43 gevonden. (E43 Triac (stroomschakeling) deurvergrendeling van wasautomaat defect Deurvergrendeling / bandkabel /elektronica vervangen) Om vergissing te voorkomen net gelijk nog even centrifugeren aangezet. Breekt ie nu idd ook af. De beste man is nog niet geweest. Komen we nu eerder achter het probleem dan hij? :) Heb je tips n.a.v deze informatie? Productnummer: 914903811|00 Als ik de knop vanaf de 'uit'positie 10 punten doordraai in het testprogramma-menu, zie ik ook de code E43. Dit is volgens mij de laatst opgeslagen foutcode. Ik zou deze kunnen wissen deze wissen door op deze code tegelijk de knoppen start/puaze en de links ernaast gelegen knop in te drukken. Raad je aan dit ook nog te proberen? Of heb je wellicht nog andere tips.
Link naar reactie
Wissen: nog niet doen, laat hem dat maar doen, dan heeft hij het zelf ook gezien. E43 is inderdaad de deurvergrendeling. Deze (laten) controleren op smeltplekken/verkleuring en gammele stekker verbinding. Als het water nivo op de juiste hoogte gekomen is doet de machine nog een keer een deur controle en bij twijfel zal hij dan niet verwarmen of de trommel laten draaien of er volledig mee stoppen. PS: wees voorzichtig met de test en reset procedures, je kunt de machine hier ook door ontregelen en/of beschadigen omdat je bepaalde zaken hiermee overruled.
Link naar reactie
Helder. Ik zal even posten als de beste man is geweest en hem van de zelf onderzochte punten op de hoogte brengen. Wat mij opvalt is dat hij bij zijn eerste bezoek direct de waterregelaar heeft vervangen zonder de code's te bekijken. (keek met hem mee). Zijn reparatie daarna overigens dus wel even (20 minuten langer dan normaal per programma) heeft gewerkt. De code daarentegen spreekt zijn handeling tegen... De vraag... Was hij zo zo zeker van zijn zaak dat hij (tot al 2x toe) niet eens het fabrieksmenu in ging om achter de code's te komen die ik nu zie. Of weet de man niet beter... :) Ik zal zijn (en mijn) bevindingen na zijn bezoek weer posten. :) - Dank voor het meekijken en denken.
Link naar reactie
De beste man is net helaas zonder succesverhaal weer vertrokken. Hem aan het begin van zijn bezoek de informatie verteld die we bovengenoemd hebben. Hij vond het vreemd, de vergrendeling echt goed werkte, geen gekkigheden in de bekabeling, al dan niet brandplekken gevonden (ook kabels doorgemeten). Heeft nog geprobeerd een nieuwe slang op de eerder vervangen regelaar aan te sluiten om uit te sluiten dat er toch een klein lek inzat. Helaas ook niet. 3x toe een programma geprobeerd die waarna de machine na 2x direct en 1x na 20 minuten afsloeg. De monteur vond het afslaan te wisselvallig (dan weer direct, dan weer na 20 minuten) om het tot een normale storing te noemen en gaf aan dat de storing dan waarschijnlijk door een fout in de printplaat onstond. Nog gevraagd of het moeite was om de code te resetten, maar hij kon dat niet bij AEG modellen. - De beste man heeft overigens netjes een deel van de kosten terugbetaald, hij de printplaat niet kon vervangen, en aangaf dat het dat ook niet waard zou zijn. Maar nu de hamvraag: Is de wasmachine afgeschreven, of kunnen we nog iets proberen. (ik afgelopen week toch echt een paar keer nog een heel programma heb weten te halen)
Link naar reactie
Beste Harry en overige lezers, 't is weer weekend dus we kunnen weer klussen :) Alle stekkertjes een keertje losgehaald van alle modules, beetje contactspray, alles teruggestopt. Foutcode E43 gereset, 2x testporgramma gedraaid. 1e keer zonder fouten, Bij 2e keer testprogramma oude probleem, Code E43 weer in beeld. Ik merk dat als de stekker een tijdje niet in het stopcontact heeft gezeten, de machine soms toch een programma een 1e keer afmaakt. Gisteren de tip gekregen om het slotmodule er eens tussenuit te halen. (de draden om te leiden) Kijken of de melding dan terugkomt/ het programma wordt afgemaakt. Uiteraard de deur niet open doen tijdens een programma :) - Als dit dan wel zou werken de slotmodule vervangen - ( maar naar mijn idee werkt ie prima...) Benieuwd wat jij/jullie hierop adviseren of eerst nog andere advies hebben. - Andere tips/ advies? (begin er lol in te krijgen)
Link naar reactie
Mee eens. Er is echter een "grote maar" Dit truukje kan alleen als jij uitvoering hebt waarbij de deurvergrendeling met 3 draden is aangesloten. Daar kun je de pennen 4 en 5 doorverbinden. Dat is de echte schakelaar. Heb je de uitvoering met 4 draden dan kun je de pennen 4 en 5 wel doorverbinden maar de machine doet ook een controle van de status van pen 3. Volgens jou PNC nummer heb je de uitvoering met 4 draden. Als het goed is staan de nummers op de http://www.europart.nl/wasmachine+onderdelen/electronica/aeg/3792030425+00155382/ Uit de service manual: Operating principle - When the ON/OFF switch closes and the appliance is switched on, power is applied to the bimetallic PTC switch (contact 4-2), but the door remains unlocked. - When the programme starts (Start/Pause button), the main board sends a 20 msec pulse to contacts 4-3 on the solenoid (at least 6 seconds must have passed since the appliance was switched on). This locks the door and simultaneously closes the main switch (contacts 4-5), thus applying power to all components on the appliance. - When the programme ends, the main board sends two additional 20 msec pulses (200 msec apart): - the first pulse does not unlock the door - the second pulse (which is sent only if the appliance is operating properly) unlocks the door lock device and simultaneously opens the contacts on the main switch.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Hi HarryO Goed nieuws... Ik dacht, laat ik alle stekkers nog maar eens een keertje lostrekken van de verschillende boards/computer en onderdelen, connectoren inspuiten met contactspray, goed aanduwen/knijpen en kijken wat er gebeurd voor ik dingen ga verbinden... Warempel. Probleem opgelost! Busje contactspray doet dus toch echt wonderen! Draait alweer een week volle bak mee zonder maar 1 keer te stoppen! Dank voor je reacties en meedenken! Ik zie dat er een hoop reacties op andere topics van jou komen. Ik ben je erg dankbaar! Nogmaals dank, en zo zie je maar weer dat hulp zoeken via fora als deze zeker loont! Keep up the good work!
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...