Ga naar inhoud

Extra harde schijf plaatsen


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een Aldi MD8008XL waarin een Seagate 120 GB harde schijf zit. Ivm videobewerking wil ik er een 2e harde schijf (ook een Seagate 120 GB, maar dan met een grotere cache) bijplaatsen. Nu zit in de huidige configuratie de HD samen met de DVD/CD-speler op 1 kabel en de Pioneer A05 DVD-brander op de andere. Ik meen eens gelezen te hebben dat het helemaal niet gunstig is op een "traag" apparaat bij een harde schijf te zetten. Mijn neiging is om de 2 harde schijven op één kabel te zetten en de speler en brander op de andere. Maar aan de andere kant - ze zullen dat toch wel niet voor niets zo gedaan hebben? Haal ik me moeilijkheden op de hals door de speler en brander op één kabel te zetten? En nog een vraag: maakt het, wat onderlinge beïnvloeding betreft, uit dat de ene HD een grotere cache dan de ander heeft? Het lijkt mij niet, maar nu ik toch aan het vragen ben... Alvast bedankt, Rob
Link naar reactie
[quote:1b2abab7fa="r.bornkamp"] Hallo, Haal ik me moeilijkheden op de hals door de speler en brander op één kabel te zetten? [/quote:1b2abab7fa] Heb ook 's dat geprobeerd, gaat prima behalve als je 'on-the-fly' wilt kopiëren van speler naar brander, dan zit de verschillende datadoorvoer mekaar namelijk in de weg. Maar zou sowieso altijd bufferen op de harde schijf bij kopiëren ... :wink: [quote:1b2abab7fa="r.bornkamp"] En nog een vraag: maakt het, wat onderlinge beïnvloeding betreft, uit dat de ene HD een grotere cache dan de ander heeft? Het lijkt mij niet, maar nu ik toch aan het vragen ben... [/quote:1b2abab7fa] Zou mekaar niet mogen beinvloeden, maar als je dat extra cache wel wilt benutten om het systeem iets sneller te doen lijken, dan installeer je je besturingssysteem op de schijf met veel cache en stel je Windows z'n swapfile ook op deze snellere schijf in. Maar of je er in de praktijk nog iets van merkt ... gerommel in de marges dunkt mij ... :lol:
Link naar reactie
Vroeger was het inderdaad zo dat het langzaamste apparaat de snelheid op die IDE-bus bepaalde. Sinds ATA66 is dat niet meer zo, elk apparaat wordt op zijn eigen snelheid aangesproken. zou dus niet uit mogen maken. Moderne PC's zijn ook snel genoeg om on the fly CD's te branden, ook al zitten ze op dezelfde kabel. Ik heb daar nog nooit een probleem mee gehad. En zelfs al stokt de data doorvoer, dan is een moderne brander prima in staat om even te wachten en vervolgens gewoon door te gaan met branden. Ik zou trouwens de swapfile [i:9cc6fa2f99]altijd[/i:9cc6fa2f99] instellen op de schijf waar Windows niet op staat. Dat scheelt in de praktijk merkbaar. Of het de moeite waard is om Windows op die nieuwe schijf te zetten, ik betwijfel het een beetje. Het zal iets schelen, maar niet echt veel.
Link naar reactie
Eerst nog iets voor de duidelijkheid. Die 120 GB Seagate HD die ik op het oog had, bleek een SATA te zijn en dat gaat bij mij niet... Dus heb ik een 80 GB schijf genomen, een ST380011A, over een cache wordt niet gesproken - die zal er dus wel helemaal niet op zitten. Maar, toch nog een vraag: als ik HD1 (120 GB) met de speler op 1 kabel zet, en HD2 (de nieuwe 80 GB) met de brander op de andere kabel, moet ik dat HD2 als Slave zetten, of is dat dan niet nodig. M.a.w. is dat Master/Slave gedoe alleen nodig als ze op één kabel zitten? Alvast bedankt, Rob
Link naar reactie
Nog een update... Ik heb voorlopig de 80 GB schijf, die dus samen met de Pioneer A05 brander op 1 kabel zit, als slave gezet. Ik zag ergens bij Hardware dat de Pioneer als master stond en de ST380011A als slave, dat zou dus wel kloppen. WinXP meldt ook dat hij de schijf geinstalleerd heeft en in hardware staat: Dit apparaat werkt correct. MAAR... ik zie de schijf niet in de Verkenner verschijnen - er zit dus ergens nog iets niet goed - maar wat? Alvast bedankt voor eventuele tips. Rob
Link naar reactie
Update (2): Na wat gezoek schoot me te binnen dat ik best wel eens PowerQuest zou kunnen proberen. En kijk, die gaf aan dat de 80GB-disk "unallocated" was. Ik heb 'm dus met NTFS laten formatteren en inderdaad verschijnt de schijf nu in de verkenner. Da's 1 probleem minder. Blijft over de vraag of dit nu de beste combinatie is. Nu is het gekke, dat ik niet meer kan terugvinden waar ik kon zien dat Disk2 als slave stond en de Pioneer A105 als master. Maar uit m'n hoofd gezegd zit het nu zo: kabel 1: de 120 GB disk als master met Sony CD/DVD-speler als slave kabel 2: de Pioneer A105 brander als master en 80 GB disk als slave (ik heb die 80GB disk zelf als slave gezet in de veronderstelling dat dat zo hoort, omdat de 120GG HD als master staat). Moet ik hier nog wat aan doen? Ik weet hoe ik die 80GB schijf als master kan zetten, maar niet hoe die A105 brander als slave. Of hoeft dat helemaal niet? Alvast bedankt voor alle hulp, Rob
Link naar reactie
Volgens mij moet dit zo zonder enig probleem werken. Natuurlijk moet elk apparaat of als Master of als Slave ingesteld worden, anders zouden ze gewoon niet werken (ja, Cable Select kan ook). En dat gaat bij elk apparaat met die jumper op de achterkant. Op de brander staat ook vast wel een schema hoe die ingesteld moet worden, maar nogmaals: laten zo, is geen probleem. En ook die 2e HDD heeft zeker wel cachegeheugen: 2 Mb volgens internet. En checken wat als Primary Master tot Secondary Slave staat ingesteld: als je opstart dan laat de BIOS dat toch gewoon zien? En anders kun je even in de BIOS zelf kijken, daar staat het gewoon.
Link naar reactie
[quote:026f736004="r.bornkamp"]"cable select". Daar stond die 80 GB nl. fabrieksmatig op. Kiest de HD dan een "vrije" plaats of zo? [/quote:026f736004] Voor cable select is het volgende belangrijk. Dat beide IDE apparaten op op cable select kunnen worden ingesteld. Dat je er een geschikte IDE kabel voor hebt. Een udma66 kabel bijvoorbeeld. De master komt dan aan het einde van de IDE kabel. En de slave komt dan dus op de middelste connector. De blauwe connector wordt aangesloten op het moederbord.
Link naar reactie
Ja. Maar ik maak [i:58e1f1725b]nooit[/i:58e1f1725b] gebruik van Cable Select. Als je de apparaten zelf als Master en/of Slave jumpered, dan weet je zeker dat het goed gaat. Met Cable Select moet je dat nog maar even afwachten. En ik houd het liever zelf een beetje in de hand in plaats van het aan de PC over te laten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...