Ga naar inhoud

Cd-rom drive probleem


Aanbevolen berichten

ik heb van 2 niet werkende pc's 1 "werkende" pc gemaakt. nu ik eindelijk de hdd werkende heb gekregen en heb geformateerd kan hij de cd-roms niet meer lezen. ik heb de fdd kabel op elke mogelijke manieren geprobeert aan te sluiten. ik heb ook een cd-rom speler uit een ander pc geprobeert en die doet het ook niet. de rom speler zelf doet het wel maar de pc zegt dat hij de cd's niet kan lezen. kan iemand mij helpen? thx, Isaac
Link naar reactie
Nou, mogelijkheden zat, aan een floppy-drive kabel aansluiten zal nooit werken, hij moet aan de harddisk-kabel. Heb je rekening gehouden met de master-slave aanluiting c.q. jumperinstelling op de drive? Heb je na het formatteren van de HD al een besturingssysteem geïnstalleerd en zo ja, welk. En wordt er dan wel de juiste driver geladen? Jim
Link naar reactie
Kun je iets meer vertellen over de pc? Welk besturingssysteem staat er op bijvoorbeeld? Ik zou uit je vraag namelijk kunnen afleiden dat je eerst een werkende cd-rom drive had, maar dat na het formatteren van je harddisk de boel ineens niet meer werkte. Klopt dat? Mocht dit namelijk het geval zijn, dan heb je een bootfloppy (opstartdiskette dus) nodig met daarop de DOS-driver voor je cd-rom speler. Als je daarmee opstart kun je daarna gewoon Windows installeren vanaf cd-rom. Kijk voor zo'n bootflop ook eens op http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm Heeft je cd-rom wel een driveletter maar wil hij niks lezen? Gaat het daarbij om originele cd's of om kopieën? Niet dat het mij wat uitmaakt of je met kopietjes werkt of met originelen, maar erg oude cd-rom drives (2x speed, 4x, 8x, Philips 5x bijvoorbeeld) willen nog wel eens kieskeurig zijn bij het lezen van kopieën. Erg oude cd-rom drives willen bijvoorbeeld ook geen rewritables lezen. Mocht je dit allemaal niet helpen, laat dan even weten hoe je pc in elkaar zit, dan kunnen we er wat meer mee. O ja, doet die cd-rom drive het wel in een andere pc? En welke foutmelding geeft de pc als je een cd probeert te lezen? Grtz, Michiel van Leeuwen
Link naar reactie
de cd-rom speler zelf doet het gewoon want als ik mijn ander hdd erin heb (die al geinstaleerd en wel is) kan hij gewoon cd's lezen. zodra ik die andere hdd er weer inzet en met een bootdisk formateer dan vraagt hij om de windows 98 cd en dan kan hij hem ineens niet lezen. ik kan ook al niet in de bios komen. ik heb de jumpers ook op elke manier geprobeert. hij staat nu gewoon weer op master.
Link naar reactie
Nogmaals: welke foutmelding krijg je precies?! Hier kan ik nog niet zo veel mee... En is de cd-rom een kopie of een origineel? Wat voor pc is het eigenlijk? Veel gebruikte toetsen om in de BIOS te komen zijn F2, F10 (Compaq) en DEL. In exotische gevallen kan het ook CTRL+ALT+ESC (hele oude Schneider pc's geloof ik) zijn, maar dat is wel heel erg achterhaald, dus niet waarschijnlijk. Heb je mijn bootdisktip al geprobeerd? En krijgt je cd-rom drive dan een letter toegewezen? Ik wil best helpen, en het lijkt me geen onmogelijke opgave, maar je zult iets duidelijker moeten zijn. Precieze foutmeldingen en zo. Wat tik je in, is dat in DOS? Dat soort dingen. Ik hoot het wel. Michiel
Link naar reactie
okey dit is wat ik doe: ik doe de rescovery disk erin en hij formateerd alles dan vraagt hij of ik windows 95 wil instaleren (ja kweet, oud pctje) dan doe ik de orginele cd erin en hij leest hem wel maar zegt dat hij er niet in zit. dit gebeurt dus allemaal in de dos als het goed is. maar wat ik ook niet snap is die master/slave/sec van die schijf bij de "normale" zijn die pinetjes: ::: maar bij deze is het: ... en er zit geen jumpertje bij. ik weet niet of het daar ook aan kan liggen maar ik denk het echter niet aangezien hij het ervoor wel normaal deed.
Link naar reactie
1) Wat is het merk en type van de cd-rom drive? Er zit vast wel ergens een stickertje op met een merk en type nummer. 2) Wat is het merk en type van de harddisk? 3) Wat is het merk en type van de PC? Ik [i:fd91cd5185]denk[/i:fd91cd5185] dat je bedoelt dat de cd-rom drive je schijfje wel herkent (er zal wel een ledje gaan knipperen of zo), maar dat je cd-rom drive geen letter krijgt toegewezen zodat de cd niet gelezen kan worden, waarna de recoverydisk het opgeeft. Waarschijnlijk laadt de recovery disk de driver van cd-rom drive 'merk A' terwijl jij een cd-rom drive van 'merk B' hebt. Het is dus zaak een goede driver voor je cd-rom te vinden. Heb je mijn bootdisk tip al geprobeerd? http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm heeft een aantal kant-en-klare bootdisks die je gratis kunt downloaden. Vergeet even die recovery disk en probeer eerst eens of je cd-rom drive het wél doet met zo'n bootdisk. Als je cd-rom drive nu wél een letter krijgt heb ik nog wel wat tips voor je. Kijk intussen ook nog even voor me naar het merk en type van de cd-rom drive, dan zoek ik er een goede driver bij. O ja, sluit de cd-rom drive ook eens aan op de 2e IDE poort. De meeste pc's (ook hele oude) hebben twee IDE poorten. Op poort 1 sluit je de harddisk aan, op poort 2 de cd-rom drive. Zo heb je ook geen gelazer met master/slave settings, want die maken dan ineens niks meer uit. Geef niet op! Het moet kunnen. Michiel
Link naar reactie
oke allebij de cd-rom drives zijn type A dacht ik. de IDE kabels zitten allemaal goed (ik heb zelfs de pinnetjes op het moederbord rechtgezet) hdd: merk Quantum type A dacht ik pc: Compaq Deskpro met standaart MB erin als ik mijn goede hdd erin zet doet hij het wel gewoon en geeft hij ook een D schijf aan. zodra ik die andere hdd erin stop begint het gezeik pas dus ze doen het wel. ik ga die bootdisk van je vanavond ofzo proberen dan hoor je het wel van me of het lukt. en ik geef nooit op want dit wordt later (hoop ik) mijn werk :P owja het merk van de 1e is phillips die ander weet ik niet
Link naar reactie
Oeps, ik had je vorige bericht niet goed gelezen. Ik dacht dat je het over je cd-rom drive had toen je over de jumpers begon. Overigens bedenk ik me nu dat dat ook de oorzaak zou kunnen zijn: De meeste harddisks hebben grofweg 3 jumpersettings: 1) single drive, no slave attached 2) master, slave attached 3) slave bij setting 1 mag er dus geen slave aan hangen, en veel harddisks nemen juist die stand aan wanneer de jumper verwijderd wordt. Wanneer je er toch een slave aan hangt (in jouw geval de cd-rom drive dus) heb je kans dat de zaak niet of niet goed werkt. Het probleem is te omzeilen door je harddisk op IDE poort 1 te zetten, en je cd-rom drive op IDE poort 2. Elk met hun eigen kabel dus. En probeer inderdaad even of de bootdisk het doet. Mocht je overigens van hardwareknutselen je werk willen maken dan kan ik je aanraden om bij een zaak te gaan werken die een A merk verkoopt (Compaq, Dell, Packard Bell, IBM, whatever) en mag servicen. Een Compaq service provider bijvoorbeeld. Ga vervolgens in de baas z'n tijd zo veel mogelijk diploma's halen (ja, dat vindt 'ie leuk), ook al ken je alles al, maakt niet uit, gewoon blijven studeren. Het punt is dat wanneer je 23 wordt en een andere baan zoekt in de zelfde sector, je ineens een stuk duurder wordt (qua minimum loon) dan toen je nog 20 was (ik noem maar wat). Heb je dan geen diploma's dan ben je gewoon niet interessant genoeg en wordt er iemand van 18 aangenomen die de helft kost van wat jij kost... Naar maar waar. Ook al ken je alles 3x zo goed als die ander, op leeftijd wordt helaas gewoon gediscrimineerd. Ik ga nu Idols kijken (zelden zo'n goed programma gezien! Jammer dat er bij gezongen wordt, dat wel...) dus eventuele vorderingen lees ik morgen wel. Michiel
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...