Ga naar inhoud

Stroom op de kast


Aanbevolen berichten

"Bij het aanraken van de schroefjes voel ik een lichte stroomspanning. Is de voeding foutief gemonteerd of moet er nog iets aan aarding gebeuren?" Die lichte stroomspanning is een z.g. lekstroompje. In principe ongevaarlijk, maar wel een teken dat het met de isolatie van spanningvoerende delen geen 100% meer is. En dat kan natuurlijk heel lang doorgaan, soms wel meer dan 5 jaar zoals iemand opmerkte. Op zich heeft dit dus niets te maken met een goede werking van e.e.a. Maar ......, het heeft natuurlijk wel te maken met je eigen veiligheid. De meeste PC kasten zijn van metaal en dat wordt dan ook gedaan om eventuele storingen van binnen naar buiten als ook die van buiten naar binnen geen kans te geven. Dus CE-keur. Waarom sluit je een wasmachine wel aan op een geaarde wandcontactdoos? Metaal, water en 220/230V is een levensbedreigend risico! Dus aarden die wandcontactdoos; voor noodgevallen ga ik zelf accoord met een draad via een speciale aardklem vanaf je cv-leiding dan helemaal geen aarde, je moet er dan wel zeker van zijn dan je cv installatie geaard is. Je bent en blijft echter wel altijd verantwoordelijk voor jezelf en alle anderen die achter jouw pc plaats nemen.
Link naar reactie
[quote:13c417231c="H.Vogel"]Ja dat kan een oorzaak zijn. Maar het kan ook van een tv kaart komen als die er is. Op de coaxkabel staat spanning.[/quote:13c417231c]Mee eens. Als de antenne aansluiting de oorzaak is, is een mantelstroomfilter de beste oplossing. Aarding via randaarde is een oplossing, zelf zou ik dan beide oplossingen toepassen. Oh ja, dat van die verwarming dat kan ik niemand aanraden. Ik moet er niet aan denken als op zo'n aarde ooit 220 volt komt te staan ... en dan misschien ook nog zonder aardlek.
Link naar reactie
Hans schrijft: "Oh ja, dat van die verwarming dat kan ik niemand aanraden. Ik moet er niet aan denken als op zo'n aarde ooit 220 volt komt te staan ... en dan misschien ook nog zonder aardlek." Voor velen is het toch een oplossing als ze geen aardedraad vanaf de meterkast naar de hobbykamer kunnen trekken. En ook in heel veel huiskamers zijn ook nog geen geaarde wcd aanwezig. Je moet er niet aan denken dat op de cv 230V komt te staan! Mag dat dan wel op de computerkast? Ik zeg duidelijk dat men eerst dient te controleren of de cv leidingen met de aarde zijn verbonden, potentiaalvereffening. Iemand die niet weet hoe hij dat kan meten moet er dus ook niet aan beginnen laat dat duidelijk zijn. En dat is ook de strekking in mijn eerder gepost verhaal. Hans bedankt, ook ik ben voor veilig werken. Maar als men geen mogelijkheid heeft dan is een "noodoplossing" altijd beter dan niets.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...