Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

[quote:034686ef5d]Als het spraak is kan ik me er iets bij voorstellen maar muziek is dan niet om aan te horen ;) [/quote:034686ef5d] Ben het er niet mee eens heb hier ook een cassettedeck aangesloten op m'n PC en het geluid is zeer goed om aan te horen. Ben net zoals Mecw opzoek naar een applikaat waarmee ik geluidbestanden die op een cassettebandje staan kan converteren naar of WAV, of Mp3. Mvrgrt.Peiky
Link naar reactie
Blij om te horen dat het kan. Op welke wijze kan ik geluid/muziek opnemen op de PC nadat de kabels zijn gelegd en hoe ik muziek onderscheiden? Ik zal even uitleggen waarom ik het wil. Afgelopen jaren (10 jaar) heb ik veel gereisd en muziek meegenomen uit het buitenland. Helaas hadden ze niet altijd een CD. Nu ik een nieuwe PC heb wil ik de bandjes digitaliseren. Daar bandjes niet onbeperkt houdbaar zijn.
Link naar reactie
'k Zal je al maar verwittigen: cd's en hd's zijn ook niet onbeperkt houdbaar. Vroeger gaf men drie jaar waarborg op een hd, nu nog maar één jaar. Cd's houdbaar: is al een aardig woordje over gepraat en het hangt er vanaf wat je ermee doet en hoe je ze bewaart (verschil tussen gecopieerde cd van de kids die er mee voetballen, in de zon leggen, ... tegenover een cd die je altijd in je kast laat liggen) - MAAR: speel dus maar steeds zeker: ofwel op twee hd's bewaren ofwel op hd èn cd, ... [b:4791cbc29c]Nu terug on-topic? Want ik ben in hetzelfde geïnteresseerd: hoe zet je een lied van een casette op een cd en hoe maak je er dus een afzonderlijk bestand van?(dit laatste als er vb verschillende liederen na mekaar op het bandje staan[/b:4791cbc29c]
Link naar reactie
[quote:243478691a="mecw"]Ik zal even uitleggen waarom ik het wil. Afgelopen jaren (10 jaar) heb ik veel gereisd en muziek meegenomen uit het buitenland. Helaas hadden ze niet altijd een CD. Nu ik een nieuwe PC heb wil ik de bandjes digitaliseren. Daar bandjes niet onbeperkt houdbaar zijn.[/quote:243478691a] OP mijn homepage heb ik er een item over. Er zijn 2 aandachtspunten. Het eerste is het geluidsniveau. Soms (bij mij in ieder geval) leverde de lijn uitgang teveel signaal. Mijn SB-live kon dat niet zonder oversturing verwerken, ofwel bij luide passages erg vervormd geluid. Ik heb daar toen een verzwakker tussen geplaatst. Het tweede punt is dat bij bandjes (met name zelf opgenomen bandjes) na verloop van tijd geluid met hoge frequenties (pakweg 5-10 kHZ) of hoger, duidelijk hoorbaar slechter weergeven. Als de opname ook nog Dolby is, dan wordt dat effect nog eens versterkt. De voorbespeelde bandjes zijn vaak niet zo'n probleem. Daar zit vaak al vrij veel hoge tonen in en behoeven vaak verder geen of slechts weinig correctie. Ik gebruikte toendertijd gewoon Easy CD Creator 4, dwz, de geuidsopnemer die daarin zat. Pentium 200MHz tijdperk, PII-400MHz tijdperk. Die kon de liedjes op de band zelf splitsen. Soms was enige correctie nog wel nodig, maar het scheelt desondanks veel tijd en werk. Met de huidige computers kan je het geluid (met een acceptabele conversietijd) met een beetje handigheid ook zelf wel splitsen. Kijk eens bij [url=http://home.hccnet.nl/h.vosman/lp2cd.htm]LP muziek en oude bandopnames op CD plaatsen[/url].
Link naar reactie
[quote:973b7b30d6="jeroentje1983"]Heb weleens iets gelezen van een cassettespeler voor inbouw in de pc.[/quote:973b7b30d6] Kan best wel bestaan, maarre, ik zou gewoon een echt goede afspeler adviseren. Dat zijn er helaas niet zoveel. Zelf heb ik een oude Nakamichi. Die reken ik wel tot de goede. Deze heeft helaas 1 groot manco: als die het doet, dan werkt die perfect.
Link naar reactie
[quote:c9771d62f3="sjouwer"]ik heb het net gedaan via de analoog recorder van m$ plus digital media edition krijg je wma files van via nero burner naar audio cd gezet werkte uitstekend[/quote:c9771d62f3] Waarom kiezen voor WMA in plaats van WAV WMA is een lossy formaat waarbij gebruik word gemaakt van een comressie "kwaliteits verslies" gebruik gewoon Adobe Audition 1.0 neemt perfect op, en ken je ook nog ruis e.d weg filteren en bewerken
Link naar reactie
[quote:213cbdba26="taco78"][quote:213cbdba26="sjouwer"]ik heb het net gedaan via de analoog recorder van m$ plus digital media edition krijg je wma files van via nero burner naar audio cd gezet werkte uitstekend[/quote:213cbdba26] Waarom kiezen voor WMA in plaats van WAV WMA is een lossy formaat waarbij gebruik word gemaakt van een comressie "kwaliteits verslies" gebruik gewoon Adobe Audition 1.0 neemt perfect op, en ken je ook nog ruis e.d weg filteren en bewerken[/quote:213cbdba26]ik kon niet kiezen voor een ander bestands formaat ik wilde het eigenlijk ook in .wav hebben maar kon niet kiezen
Link naar reactie
Even terug naar de vraag van Passer. Wave-editors hebben vaak de mogelijkheid tot opname/record. Wees wel beducht voor het opnamenivo. Liever iets te zacht met ruis, dan te hard en vervormd. :wink: Je kunt natuurlijk afzonderlijke nummers opnemen, maar ook het hele bandje in één keer. Ik werk meestal kant voor kant af, blijft het overzichtelijk. Eenmaal opgenomen ga ik het totale bestand eerst bewerken, indien dat nodig is, noisereductie enz. Dan knippen en plakken. Want ik wil de nummers ook afzonderlijk per track kunnen benaderen. Uit praktis oogpunt begin ik altijd achteraan met het verdelen van de tracks. Elke track knip ik en plak of paste dan als nieuw of new en geef het een naam, doorgaans het tracknummer. Ik hanteer altijd een twwe-cijferig getal, 01 , 02, enz. Dit om ervoor te zorgen, dat alles straks in de correcte volgorde staat. Voorbeeld, ik begin, zoals ik al schreef, altijd achteraan, zeg maar track 12, die noem ik na knippen en plakken ook 12, en zo werk ik naar voren, als op de juiste plekken in het totale bestand de scheidingen zijn gemaakt dan moet op het eind track 1 overblijven en die sla je op als 01. Als je vervolgens alles klaar hebt, dan brand ik het zonder pauzes tussen de tracks, dan benader je zoveel mogelijk van de originele opnamelengte. Denk in dit geval met name aam LP's. Bij LP's kies ik er vaak voor, om tussen de laatste track van de A kant en de eerste track van de B kant wel 2 sec pauze in te lassen, vind ik wat natuurlijker, maar is een kwestie van persoonlijke smaak. In WIN 98SE heb ik voor weergave en opname de conversiekwaliteit van de samplefrekwentie op hoog staan, zie multimedia in configuratiescherm. Zo zou het moeten lukken. Cassettes speel ik doorgaans af zonder Dolby, ook al is het als zodanig opgenomen. Ik filter pas later de ruis eruit, noisereductie. Ik prefereer een wat frisse klank, maar ook dat is een kwestie van smaak. Uit bovenstaande is ook te begrijpen, naar ik hoop, dat hetzelfde principe ook opgaat voor losse tracks. Mocht je een verzameling losse tracks willen opnemen op een cd dan is het aan te bevelen, om normalize toe te passen, om alle muziekstukken op één nivo te krijgen. Succes in ieder geval!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...