Ga naar inhoud

computer traag na plaatsen geheugen


Aanbevolen berichten

[quote:dbaedbc936="Capone"][quote:dbaedbc936="Jim van Zweeden"] het is wel bekend dat Win98 zich niet echt lekker voelt met meer dan 192 MB.[/quote:dbaedbc936] Die 'grens' zat toch op 512 MB??[/quote:dbaedbc936] Die grens zat idd op 512mb bij windows 98, dus ik weet niet hoe Jim erbij komt dat het 'bekend' is dat windows 98 bij 192 vaag gaat doen. @TS: Misschien dat je computer maar tot een bepaalde waarde het geheugen cached, dus t/m 128mb ofzo. Haal die module van 64 mb er eens uit en doe die van 256 in het eertse slot. Kijk dan nog eens. Wat ook wil helpen is in windows eens alle zooi opruimen! edit: Net te laat Bosje met mijn cahce gedoe.... maar dat kan het dus toch zijn, las jij het ook al zegt weet ik het zeker :wink: .
Link naar reactie
Welke chipset heeft je moederboard? Waarschijnlijk heeft het idd met de caching te maken, veel oudere P II chipsets kunnen geheugen boven de 64 meg niet cachen. Daar komt nog eens het probleem dat windows je geheugen van boven naar onderen vult, dus je computer kan nu maar een heel klein gedeelte cachen. een oplossing zou wellicht zijn om bijvoorbeeld te upgraden naar 128 mb ipv 256 mb, dan wordt al een minder groot deel van het geheugen niet gecached, maar je houdt dan natuurlijk nog wel een snelheidsverlies..
Link naar reactie
[quote:e645c2cc66="Marliesje"]Ik ga maar eens proberen of dat met 128 mb wel werkt.[/quote:e645c2cc66]Blijkbaar niet alle posts gelezen. 1) Limiet voor bepaalde Windows versies ligt op 512MB; WinXP heeft een hogere limiet (als er al een bekende limiet is) 2) Cacheable area ligt aan je moederbord/chipset; bij mijn weten geldt dat alleen voor PI (socket 7) moederborden (met uitzondering van die voorzien van een HX chipset) en niet voor PII moederborden (LX/BX/EX/ZX chipsets); Bosje is een iets andere mening toegedaan of heeft andere ervaringen. En dan is 64 MB de limiet. Overigens geldt in geval 2 dat Windows traag wordt. Programma's die veel geheugen lekker vinden (bv voor video bewerken) hebben wel profijt van veel geheugen en het werken daarmee zal dus wel een prestatie winst opleveren. In de MS knowledgebase [url=http://support.microsoft.com/search/default.aspx?InCC_hdn=true&Catalog=LCID%3D1033%26CDID%3DEN-US-KB%26PRODLISTSRC%3DON&withinResults=&QuerySource=gASr_Query&Product=winxp&Queryc=memory+slow&Query=memory+slow&KeywordType=ALL&maxResults=150&Titles=false&numDays=&InCC=on]deze artikelen gevonden[/url], misschien zitten er wat tips bij.
Link naar reactie
[quote:5062ef0abb="ArneLH"]Voor windows 95/98 ligt het limiet op 4 GB, niet op 512 MB.[/quote:5062ef0abb] Volgens mij is 4 gb de limiet voor de chipset van je mobo en niet de limiet van windows 9x, als je meer dan 512 mb plaatst in een win9x computer kan je zeker problemen verwachten, zoek het maar na in de microsoft knowledge base.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
[quote:ac5d527624="ArneLH"]Je hoeft alleen iets in het register te veranderen om > 512 MB wel te laten werken. Ik heb eentje gehad met win98 en 1024 MB.[/quote:ac5d527624] Die verandering in het register zorgt ervoor dat win 98 niet meer dan 512 mb geheugen 'ziet'. Je maakt dan dus geen gebruik van het geheugen boven de 512 mb, oftewel het heeft dus weinig zin om voor win9x meer dan 512 mb geheugen te plaatsen.
Link naar reactie
Dat is een oplossing, maar niet een bijster elegante. Die 512MB grens onstaat door het cachen van virtueel geheugen. Komt die boven de 512, dan is er geen adresruimte meer voor het aansturen van geheugen. Door in system.ini de vcache aan te passen, dwz te beperken onder 512MB, treedt dit verschijnsel niet meer op. [vcache] MaxFileCache=524288 Vcache kun je ook best instellen op een veel lagere waarde, bijvoorbeeld 32 MB. De waarde wordt aangegeven in kB. [vcache] MaxFileCache=32768
Link naar reactie
[quote:08f04b2c99="Marliesje"]Op de computer staat Windows XP. 64 mb uit de computer halen en alleen 256mb plaatsen heb ik al gedaan. Helaas zelfde resultaat. Ik ga maar eens proberen of dat met 128 mb wel werkt.[/quote:08f04b2c99]Inderdaad een beetje vreemd. Weet je zeker dat het geheugen in orde is? Met memtest86 is dat te testen. Memtest86 geeft gelijk aan hoe snel dat geheugen is. Met 64MB werkt XP zeer matig, maar werkt wel. Met 128MB of meer moet het toch wel een stuk beter gaan. Ik spreek uit eigen ervaring (PII-350, BX chipset, met helaas een 4GB harde schijf). Die 4GB schijf maakt WIndows het systeem wel wat sloom.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...