Ga naar inhoud

Hoe vast zit een koelrib op een processor?


Aanbevolen berichten

Bij een kennis van mij doet na installatie van WIN 2000 het fenomeen zich voor, dat halverwege het opstarten na een reboot er een blauw stopscherm verschijnt. Controle heeft geleerd, dat de fan van de processorkoeler niet altijd draait. Na enige hulp draait deze alsnog en start WIN 2000 ook gewoon op. Uiteraard wordt de processor, Pentium 900 Mhz, heet. Wat mij echter opviel, was de relatief grote mate van speling van de koelribben t.o.v. de processor. Processorkoeler verwijderd en ja hoor, daar viel een klein stukje afgebroken van de klem af. Mijn theorie is, dat dit stukje plastic al eerder was afgebroken, plasticmoeheid?, waardoor de koeler niet meer strak op de processor rust en er geen optimale warmteafvoer plaatsvindt, waardoor de processor koelfan dienst weigert en processor te heet wordt en ophoudt met funktioneren. Is mijn veronderstelling juist en loont het, om een nieuwe koeler aan te schaffen.
Link naar reactie
Natuurlijk loont het een koeler te kopen. Die dingen zijn nog geen 5 euro. NB let wel op dat het niet je moederbord is waar het plastic vanaf is. Dan zal een nieuwe koeler ook niet goed klemen. Er zijn wel speciale modellen koelers die je op een andere manier moet bevesigen. Naar deze kan je op zoek als het socket op je moederboard kapot is. Oh ja als het fannetje niet meer draait kan dat komen doordat je een temp. gestuurde hebt. Als dit niet het geval is moet je dat iig goed in de gaten houden. Ik jou bericht nog ff te lezen : Is het zo'n processor met een heel klein vlakje erop (ong 1x1 cm) of zo'n grote van 3x3 van metaal ? Als het die kleine variant is dan kan ik me voorstellen dat er rondom de provcessor een ruimte is met de hoogte van dat "vlakje" wat plus minus 1a2 mm is. Dat wiebelt een beetje maar dat hoort zo. Maak anders ff een plaatje van het kopte stukje
Link naar reactie
[quote:ed3c0af094="Error404"]Natuurlijk loont het een koeler te kopen. Die dingen zijn nog geen 5 euro. NB let wel op dat het niet je moederbord is waar het plastic vanaf is. Dan zal een nieuwe koeler ook niet goed klemen. Er zijn wel speciale modellen koelers die je op een andere manier moet bevesigen. Naar deze kan je op zoek als het socket op je moederboard kapot is. Oh ja als het fannetje niet meer draait kan dat komen doordat je een temp. gestuurde hebt. Als dit niet het geval is moet je dat iig goed in de gaten houden. Ik jou bericht nog ff te lezen : Is het zo'n processor met een heel klein vlakje erop (ong 1x1 cm) of zo'n grote van 3x3 van metaal ? Als het die kleine variant is dan kan ik me voorstellen dat er rondom de provcessor een ruimte is met de hoogte van dat "vlakje" wat plus minus 1a2 mm is. Dat wiebelt een beetje maar dat hoort zo. Maak anders ff een plaatje van het kopte stukje[/quote:ed3c0af094] Inderdaad, een klein vlak zit er op. Nieuwe koeler geplaatst en ziedaar, probleem nog niet opgelost, na reboot weer een blauw stopscherm. We zoeken verder, wordt vervolgd. Maar bedankt voor de reakties. :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...