Ga naar inhoud

woekeren met geheugen


Aanbevolen berichten

Al jaar en dag maak ik met veel genoegen gebruik van een Toshiba T1910 laptop. Een klassieke 486SX-er van rond 1994. Als oprechte amateur ben ik aan de slag gegaan om het een en ander te verbeteren. In het config.sys heb ik aangebracht de opdrachten: DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE RAM HIGH SCAN VERBOSE X=D000-D7FF DOS=HIGH,UMB Verder heb ik een 2.1 GB HDD aangebracht en deze werkt uitstekend met behulp van een verbeterd BIOS en een DiskManager. WP95 draait nu vrij soepel. Ik gebruik de machine voornamelijk voor Office-activiteiten, wordprocessor en spreadsheet, en e-mail. Niet voor surfen op het web. Een domper op de vreugde blijft echter het geheugen. De fabrikant geeft 4MB RAM intern en middels een 16MB kaart heb ik dit vergroot tot 20MB. Dit blijft duidelijk aan de magere kant, en dus is de machine (te) traag. Daarom wil ik de volgende vragen voorleggen, aangaande mogelijkheden om het geheel wat sneller te laten lopen: 1. De fabrikant geeft 20MB als maximale geheugenuitbreiding. Er zijn echter ook 32MB kaarten van een vergelijkbaar laptoptype. Kan ik een dergelijke kaart ook in mijn machine te gebruiken? Of is dit onmogelijk of kan het zelfs schadelijk zijn? Vereist het een BIOS aanpassing of iets dergelijks? 2. Op de gepartionneerde HDD heb ik voor de Root Drive 813MB. Daarvan is 272 MB beschikbaar. Het virtuele geheugen heb ik ingesteld op min. 0 en max. 100. Deze instelling loopt sneller dan wanneer ik deze door Windows laat beheren. Vraag: Is dit een goede balans voor snelheid? Of is het beter om op de C: drive meer ruimte vrij te maken voor het virtuele geheugen? 3. Verder heb ik een RAM-defragmentatieprogramma 'Ramesize' en een Memory Recovery Programma ‘Cacheman’ geinstalleerd. Zijn er nog andere/betere softwareprogramma's, die het mogelijk maken om het geheugen tot op de laatste byte te benutten? Ik ben zeer benieuwd naar de opinie en het advies van de werkelijke kenners! Bij voorbaat mijn dank.
Link naar reactie
[quote:749002b553="ldej24"]3. Verder heb ik een RAM-defragmentatieprogramma 'Ramesize' en een Memory Recovery Programma ‘Cacheman’ geinstalleerd. Zijn er nog andere/betere softwareprogramma's, die het mogelijk maken om het geheugen tot op de laatste byte te benutten?[/quote:749002b553]Beide programma's hebben in principe in win95 zeker hun nut, maar zitten bij jou waarschijnlijk alleen maar in de weg, omdat ze zelf ook in het (kostbare) geheugen geladen zijn. Probeer anders idd een andere laptop op de kop te tikken. Bijv. een oud Pentuim 1 of 2 machientje. Dan gaan de beschreven taken een heel stuk soepeler. Het heeft niet zoveel zin om een hoop tijd en moeite in deze laptop te steken, want zonder extra geheugen (en uitbreiden kan niet) wordt ie echt_niet meetbaar sneller. ... Tenzij je alleen DOS draait natuurlijk... :-P
Link naar reactie
[quote:4fa6589ec2="Captain_Kansloos"][quote:4fa6589ec2="ldej24"]3. Verder heb ik een RAM-defragmentatieprogramma 'Ramesize' en een Memory Recovery Programma ‘Cacheman’ geinstalleerd. Zijn er nog andere/betere softwareprogramma's, die het mogelijk maken om het geheugen tot op de laatste byte te benutten?[/quote:4fa6589ec2]Beide programma's hebben in principe in win95 zeker hun nut, maar zitten bij jou waarschijnlijk alleen maar in de weg, omdat ze zelf ook in het (kostbare) geheugen geladen zijn. Probeer anders idd een andere laptop op de kop te tikken. Bijv. een oud Pentuim 1 of 2 machientje. Dan gaan de beschreven taken een heel stuk soepeler. Het heeft niet zoveel zin om een hoop tijd en moeite in deze laptop te steken, want zonder extra geheugen (en uitbreiden kan niet) wordt ie echt_niet meetbaar sneller. ... Tenzij je alleen DOS draait natuurlijk... :-P[/quote:4fa6589ec2] Het is mij niet duidelijk waarom het uitbreiden niet zou kunnen. Wat zouden de technische beperkingen kunnen zijn om er een memory card met meer geheugen in te stoppen, dwz de extended memory te doen uitstijgen boven de 20MB limiet als aangegeven. Verder is er ook nog zoiets als de PCMCIA Flash Memory Card. Wat mag ik daar van verwachten? Enig idee?
Link naar reactie
[quote:b1a3de2fcd="ldej24"]Het is mij niet duidelijk waarom het uitbreiden niet zou kunnen. Wat zouden de technische beperkingen kunnen zijn om er een memory card met meer geheugen in te stoppen, dwz de extended memory te doen uitstijgen boven de 20MB limiet als aangegeven.[/quote:b1a3de2fcd]Ze zullen niet voor niets aangeven dat het maar tot 20MB gevuld kan worden, dat zal vast met het BIOS of de chipset te maken hebben. Je kunt natuurlijk proberen om zo'n andere module erin te zetten, maar persoonlijk zou ik geen euro meer steken in die laptop. Want zelfs al zou er een 32MB module ingaan, dan ben ik niet volledig overtuigd van het voordeel en is elke uitgegeven euro er een teveel. Maar uiteraard moet je daar zelf over beslissen.[quote:b1a3de2fcd="ldej24"]Verder is er ook nog zoiets als de PCMCIA Flash Memory Card. Wat mag ik daar van verwachten?[/quote:b1a3de2fcd]Volgens mij is dat een 'storage device', geen werkgeheugen dus. En waarschijnlijk vele malen trager dan werkgeheugen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...