Ga naar inhoud

Bosch WOK2431 bovenlader


Evert-5

Aanbevolen berichten

vanochtend deed wasmachine het nog, vanmiddag staat op het driecijferige display meest rechts een liggend streepje, dus b.v. 120 minuten = 12- - Als ik een programma kies neemt hij geen water in. - Afpompen en centrifugeren doet hij wel. Helaas heb ik de gebruiksaanwijzing niet meer en kan daardoor geen foutcode zoeken, op de site van Bosch kent hij mijn type (WOK2431EU /05 FD 7911 00680) niet. Weet iemand waar ik de oplossing kan vinden?
Link naar reactie
Staat er altijd 12 ? 12 is nl een foutcode voor de aansturing van de motor of de motor zelf. Contoleer dan de stekker verbinding van de motor en de lengte van de koolborstels. Is dit goed, open dan de module boven in de machine (achter de bedienings knoppen) en controleer deze op losse contacten, gesmolten/verkleurde relais en koolborstel gruis. Verwijder de linker zijkant, en je kunt overal bij. http://www.bosch-home.nl/store/spareparts/WASMACHINEMETBOVENLADING1200TPM/WOK2431EU/05
Link naar reactie
Allereerst bedankt voor je reactie, Er staat niet altijd 12, het was even als voorbeeld bedoeld. Ondertussen doet de machine het weer , maar het probleem is nog [U]niet[/U] verholpen. Het probleem blijkt de waterinname te zijn, deze wordt door de Cpu of het (in slang ingebouwde) waterslot geblokkeert. Nadat ik deze slang losgekoppelt had en er een gewone slang zonder waterslot aangezet had functioneerde de machine weer. Echter het probleem met het streepje is niet verholpen, op moment van schrijven heb ik geconstateerd dat het streepje bij een ander wasprogramma wel weg is maar de digit niet brandt. Hiervoor zal ik je raad opvolgen en de aansluitingen controleren/loshalen en hopen dat dit de oplossing is. Zo niet, de machine functioneert wel zodat de druk van de ketel is. Daarna zal ik de spoel van het waterslot doormeten of deze defect is. De motor en koolborstels zijn het dus niet denk ik omdat de machine nu gewoon zijn werk doet en de vakantiewas heeft af kunnen werken.
Link naar reactie
Vervolg. Zoals je had aangeraden heb ik het front gedemonteerd en elke connector inclusief de flatkabel losgehaald en 2x op de connectoren gestoken. Zoals je wel zal vermoeden heeft dit niet tot een oplossing geleidt, nu heb ik de ohmse weerstand gemeten van de waterinlaatspoel en deze bedraagt 4,1 KOhm dus lijkt niet defect. Vervolgens de spanning gemeten op de spoel als de machine uitstaat en bedraagt 1,4 volt wisselspanning. Vervolgens de spanning gemeten op de spoel als de machine aanstaat en bedraagt 11,98 volt wisselspanning. De spoel wordt niet met gelijkspanning aangestuurd. Als de machine water in laat zakt deze spanning terug naar 9,6 volt, of de klep dan opengaat heb ik niet kunnen bepalen omdat de slang niet op het waternet is aangesloten. Ergo, er zal een mankement op het Cpu board zitten waardoor er problemen optreden maar (nog) niet leiden naar vervanging van de machine. Met behulp van een nieuwe slang en een ouderwets waterslot hebben we de gelegenheid om een nieuwe wasmachine uit te zoeken en te bestellen als deze Bosch uiteindelijk de geest geeft. Ik denk dat er aan dit draadje een eind is gekomen mits je nog een brilliant idee hebt, zo niet bedank ik je hartelijk voor het meedenken. Aanvulling: Ik heb de originele slang met waterslot op het waternet aangesloten en 12 volt gelijkspanning op de spoel gezet waarbij het slot dicht bleef. Hieruit kunnen we concluderen dat deze vermoedelijk nooit meer werkt.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...