Ga naar inhoud

Modem verplaatsen....Coax kabel verlengen??


Aanbevolen berichten

Zoals de titel al een beetje aangeeft willen wij het modem van Chello (kabel dus) verplaatsen naar de 1e verdieping. Dit betekent dat de coax-kabel die in het modem gaat met zo'n 20 meter verlengt moet worden. Ik weet dat als je dat voor het TV signaal doet je er een versterker tussen moet zetten op z'n grote afstand. Nu was mijn vraag of dat bij het internet ook zo moet of dat ik gewoon 20 tot 25 met coax kabel kan leggen. Alvast bedankt, Michel.
Link naar reactie
Wat is moeten? Een versterker er tussen zal niet zomaar gaan, er gaat informatie in 2 richtingen. Dat wordt dus een bijzonder en vermoedelijk een duur versterkertje. Als verlenging van de kabels een werkend resultaat oplevert, dan kan het. In een ouderencentrum is een keer iets van 30m coax gebruikt, en dat werkte. Op zich kan je het modemook ergens anders plaatsen en voor de rest gewoon netwerkkabel gebruiken.
Link naar reactie
Moeten...tja niet dat ik dadelijk met een verbinding zit die net zo slecht is als mijn huidige draadloze verbinding want dan kan ik net zo goed overstappen op een 56k modempje. Maar als ik het goed begrijp hoeft dat dus niet, met zekerheid? Aangezien de kabels nu boven het plafond worden getrokken en dat je er achteraf niet meer bij kunt en met een probleem zit.
Link naar reactie
[quote:7c87b39736="Boerke87"]Maar als ik het goed begrijp hoeft dat dus niet, met zekerheid? Aangezien de kabels nu boven het plafond worden getrokken en dat je er achteraf niet meer bij kunt en met een probleem zit.[/quote:7c87b39736] TJa, als je op veilig gaat, dan eventueel een netwerkkabel er naast leggen. De coax kun je altijd nog voor een echte antenneaansluiting gebruiken. Bedenk overigens dat er al tich meter coax van een verdeelkast naar je huis gaat. Dat kan soms ook wel 50 meter zijn. TJa, dat betekent dat de provider toch wel een goed signaal aan moet bieden. Verder zit het kabelmodemsignaal onder in de band. Dat is in het algemeen gunstig voor langere kabels.
Link naar reactie
[quote:9f0874357f="Gizmo©"]Volgens mij kan de kabelmodem niet verplaatst worden.[/quote:9f0874357f] Of het echt niet kan, tja, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de splitter geplaatst moet worden voor de eerste TV-aansluiting. En in heel zeldzame gevallen zal ook dat misschien niet persé nodig zijn. In ieder geval is de meterkast is geen verplichting. In de huiskamer mocht vroeger ook. Persoonlijk vind ik het leggen van een netwerkkabel wat makkelijker dan een coax kabel.
Link naar reactie
OFFICIEEL mag een modem maar een paar meter vanaf de huisaansluiting zitten (ik weet het exacte aantal meters niet meer; 2 of 3 ofzo) (ik heb trouwens chello). Dit is dus vanaf de GROENE kabel. Bij ons heeft de monteur (op verzoek) de groene kabel verlengd met GRIJZE kabel. Hij zei dat WITTE kabel NIET kon/mocht. ---------- De kleuren hebben volgens mij te maken met de kwaliteit (in de zin van: dikte, storings- en ruisgevoeligheid). GROEN: dit is de huisaansluiting GRIJS: goede kwaliteit ofzo WIT: de gebruikelijke kabel, van redelijk tot echte crap --------- Dus verlengen in ieder geval met de goede kabel. Maar 20M lijkt me spannend. Niet gaan rotzooien met versterkers, dat is volgens mij echt alleen voor TV (en radio).
Link naar reactie
[quote:9608dd95ef="igg"]Ik sluit me aan bij Hans Vosman, laat het modem lekker op z'n huidige plaats staan en haal een lange utp (=netwerk) kabel om van je modem naar je pc te gaan.[/quote:9608dd95ef] Yep ook crazy J deeld deze mening :) Zoals hierboven door meerderen al is verteld UTP is beste optie Als je per se coax wilt gebruiken: Vanaf de optimiser van chello (aftakking waar coax kabelmodem op zit) de volledige kabel vervangen dus niet oplengen. Gebruik goede F connectoren Gebruik A kwaliteit COAX bv Hemmink, Belden ( Verhaaltje van wit / grijs / groen is leuk maar niet 100% juist. Heb zelf hier hemmink kabel = wit echter is de kabel die Casema gebruikt voor inhuisinstallaties. Goede coax herken je aan de dikte en de "binnenkant" Meeste witte coaxkabel wat de meeste mensen in huis hebbeen is idd minder van kwaliteit Nadeel van "eigen" coax krijg je ooit storing van chello/kabelmodem en monteur komt bij je langs = eerste wat ie doet je modem op 1e punt terug zetten! Dus nogmaals het kan[i:9608dd95ef] theoretisch [/i:9608dd95ef]wel met coax maar [b:9608dd95ef]beste [/b:9608dd95ef]oplossing is [b:9608dd95ef]UTP[/b:9608dd95ef]
Link naar reactie
Beste oplossing is inderdaad: modem zo dicht mogelijk bij de (huisaansluiting). UPC had (heeft?) destijds een voorkeur voor een eindaansluiting in de meterkast, maar uitzonderingen bevestigen de regel. Ik heb de eindaansluiting destijds zelf aangebracht in de huiskamer. Op deze eindaansluiting zit bij mij op de "TV" uitgang de splitter van Chello (UPC). Op deze splitter zit 't modem + een verbinding naar m'n antenneversterker, de "Radio" uitgang van de eindaansluiting loopt rechtstreeks naar deze antenneversterker. De verbindingingen naar de antenneversterker heb ik verzorgd met dubbel afgeschermd coax (lengte ca. 40 cm), de gebruikte coaxstekers zijn van Hirschmann. Kijk niet op een paar Euro, want er zijn behoorlijke kwaliteitsverschillen. En, zoals reeds geschreven is: hou de coaxverbinding zo kort mogelijk. Voor UTP is lengte (tot op zekere hoogte) wat minder belangrijk..... Ton
Link naar reactie
[quote:546bed7b2e="NoepZoR"]volgens @home maximaal 1 meter, wij hebben de huisaansluiting in de meterkast, ipv. bij de tv, dus onze modem is mooi weggestopt :)[/quote:546bed7b2e] Chello stelt op dat punt minder eisen, tenminste toendertijd. Ik vind de meterkast een hele praktische plek voor zo'n modem, zeker als de antenne kabel daar het huis inkomt. In alle andere gevallen moet er kabel en de koppelingen van zeer goede kwaliteit zijn en ook 75Ohm. Op zich verbaasd mij die 1 m, als een kabel van 50 meter in de grond zit, en die wordt 20 meter verlengd, dan verwacht ik dat het nog steeds werkt (ik kan alleen niks garanderen). Afgezien van alle heisa, een coax kabel die niet optimaal gelegd en/of gemonteerd is, kan reflecties geven in het antennesignaal. Dat is op een TV dan ook goed te zien, het beeld heeft dan een schaduwbeeld. In zo'n geval weet je dat je problemen met het kabelsignaal van verwachten. Een netwerkkabel mag zo'n beetje 100 meter lang zijn, zelf heeft de monteur van UPC zo'n beetje 40 meter netwerkkabel bij mij achtergelaten en is toen ook gebruikt! Diezelfde kabel heb ik nu in gebruik voor ADSL alleen zijn dat nu 3 aparte kabels geworden.
Link naar reactie
Als je coax van het type coax12 gebruikt kun je zonder problemen verlengen is mijn ervaring. Coax 12 is er in groen voor buiten gebruik (in de grond) en grijs voor binnen gebruik. Je kunt het alleen bij een installateur kopen en niet bij de doe het zelf zaken. En voor je hem wegwerkt kun je hem even los leggen en testen. groeten
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...