Ga naar inhoud

partities ineens weg


Aanbevolen berichten

Systeem: XPPro, AMD 2000+, 1Gb RAM, 2 HD's (120 Gb = FAT32 voor programmatuur en 200 Gb = NTFS voor data, oa videobestanden), Pinnacle TV Sat (tevens capturecard). PROBLEEM: VHS-video op NTFS-schijf gezet, bestand 28 Gb AVI. 3 delen hieruit gehaald en apart opgeslagen. Systeem werkend netjes afgesloten. Later op de dag opnieuw opgestart: blijkt de NTFS schijf niet meer benaderbaar, PM8 geeft aan unallocated. Dit heb ik een half jaar gelden ook doorgemaakt, toen na het opnemen van een tv-programma met de satellietkaart, dus ook een groot bestand. Alleen was toen een partitie op de FAT32-schijf unallocated geworden. Het opslaan van bestanden groter dan 4 Gb lijkt voorlopig de enige overeenkomstige factor. Wat kan/moet er in hemelsnaam gebeuren om een partitie te verliezen tussen werkend afsluiten en later opstarten? Volgens mij moet ergens de partitietabel corrupt geworden zijn, maar hoe kan dat zonder specifieke opdracht? Het verlies van de data is overkomelijk (backups en wat videofiles), maar het gevoel van een onbetrouwbaar systeem is vervelend. Kan iemand dit verklaren? Alvast bedankt, F.
Link naar reactie
[quote:4aaf00b527="Filips de Tweede"] Volgens mij moet ergens de partitietabel corrupt geworden zijn, maar hoe kan dat zonder specifieke opdracht? [/quote:4aaf00b527] Zo een soort probleem heb ik ook al eens gehad. Twee keer zelfs. Beide keren met een WDC harddisk. De eerste keer was het een 820 MB harddisk, die ongeveer 3 maal per week alle partities verloor. De tweede keer wat recenter een [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=99273&highlight=amoeba]partitie tabel probleem[/url] met een 80 GB harddisk. Hoe een partitie tabel corrupt geworden kan zijn, weet ik niet. In beide gevallen heb ik het probleem opgelost met een low level format. Omdat daarbij alle data op de harddisk verwijderd wordt, is een goede recente back-up inderdaad heel belangrijk.
Link naar reactie
@ jolo Dank voor je reactie. Ik heb nog geprobeerd met een recovery-programma iets te redden, maar er was zo weinig over en niet van vitaal belang, dat ik maar opnieuw gepartitioneerd heb (en dus geformatteerd). De zaak draait nu weer. Het lastige is dat het een soort tijdbom is op deze manier: je weet niet wanneer er weer iets verloren gaat. Backups maak ik zat (altijd al), dus er zal niet veel verloren gaan maar dat gezeur kost zoveel tijd allemaal.... Ik zal het nog wel eens uitproberen met kleinere videobestanden, voorlopig laat ik alles >4 Gb maar even zitten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...