Ga naar inhoud

welke digi camera?(ong.300 euro)


Aanbevolen berichten

Wil je voor die prijs alles in één hebben (incl. 'ruime' geheugenkaart bv.)? Wat zijn je wensen? - Alleen volautomatische bediening of wil je ook handmatige instellingen kunnen maken (sluitertijd, diafragma)? - Moet ie persé compact zijn, of maakt dat niet uit? - Hoeveel MegaPixel resolutie wil je minimaal hebben? - Allen digitale of ook optische (=beter) zoom? Misschien is nog wel het belangrijkste: Hoe ga je je camera gebruiken -> ben je het type dat zo nu en dan een foto schiet op feestjes, of wil je er hobby-matig echt mee gaan fotograferen in de natuur?
Link naar reactie
OK, ik zal het 's proberen in Jip en Janneke taal :lol: : PICTURE RESOLUTION: Het aantal megapixels is bepalend voor de scherpte van de foto-afdruk. Minimaal 2 megapixels (1600x1200dpi), minimaal 3 megapixels (2048x1536dpi) als je ook vergrotingen wilt maken groter dan 13x18cm. OPTICAL ZOOM: Hiermee kan je dus zaken dichterbij halen, met 3x optical zoom kan je al redelijk uit de voeten als je dat zou willen. Digitale zoom is waardeloos omdat dat ten koste gaat van de scherpte. LICHTGEVOELIGHEID: Geeft aan in hoeverre de lens zich aan kan passen aan de lichtsterkte. Hoe lager de F-waarde, hoe beter. Bijv. F2.8 is goed, F8.0 is slecht. GEHEUGENKAART: Standaard bijgeleverde geheugenkaartjes zijn qua capaciteit (veelal 16MB) te klein om foto's in de hoogste kwaliteit op te slaan. Je moet er dus een geheugenkaart bij kopen, bijv. 64MB (voor ongeveer 36 foto's) of 128MB (voor ongeveer 72 foto's). Deze geheugenkaarten zijn er in verschillende types, bijv. Compact Flash (goedkoop) of Secure Digital (iets duurder, maar wel kleiner van formaat, prijs ongeveer 25 euro per 64MB). BATTERIJEN/ACCU: Digitale camera's vreten stroom vanwege het LCD-schermpje. Het gebruik van oplaadbare accu's of oplaadbare batterijen (penlite) is daarom aan te raden. Let op de prijs van de camera of een accu inbegrepen is of niet, anders moet je daar ook weer apart voor betalen. MERKEN: Om redelijk zeker te zijn van je aankoop, kan je je beter beperken tot de grote cameramerken, zoals: Nikon, Canon, Olympus en Minolta. Fuji is wat goedkoper, maar ook redelijke kwaliteit. Sony is een goede nieuwkomer in de markt, maar maakt als enige gebruik van Memorysticks als geheugenkaartjes. Hele goedkope merken als Trust zijn ronduit slecht. PRIJZEN: Voor 2-3 megapixel camera's moet je minimaal denken aan 150-300 euro, afhankelijk weer van de accessoires die je daarbij geleverd krijgt. Een beschermtasje is trouwens ook handig, zo'n LCD-schermpje is best gevoelig voor krasjes ... 8) http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/62/top
Link naar reactie
[quote:411ffd3893="Captain_Kansloos"]Wil je voor die prijs alles in één hebben (incl. 'ruime' geheugenkaart bv.)? Wat zijn je wensen? - Alleen volautomatische bediening of wil je ook handmatige instellingen kunnen maken (sluitertijd, diafragma)? - Moet ie persé compact zijn, of maakt dat niet uit? - Hoeveel MegaPixel resolutie wil je minimaal hebben? - Allen digitale of ook optische (=beter) zoom? Misschien is nog wel het belangrijkste: Hoe ga je je camera gebruiken -> ben je het type dat zo nu en dan een foto schiet op feestjes, of wil je er hobby-matig echt mee gaan fotograferen in de natuur?[/quote:411ffd3893][quote:411ffd3893]ik ga 6 weken naar australie op vakantie.wat ik wil is een camera die gewoon fotos maakt.natuurlijk wel van een redelijke kwaliteit.minimaal 3.2 mega pixels.hoe compact die is maakt niet zo veel uit.liefst wel met een beetje goede zoom.ik wil hem thuis ook nog gebruiken.kortom ik ben op zoek naar een redelijke camera voor een redelijke prijs!weet je er een?b.v.b.mijn dank![/quote:411ffd3893]
Link naar reactie
[quote:fcb5bc3270="super"][quote:fcb5bc3270="Obi-wan-kenobi"]OK, ik zal het 's proberen in Jip en Janneke taal :lol: : PICTURE RESOLUTION: Het aantal megapixels is bepalend voor de scherpte van de foto-afdruk. Minimaal 2 megapixels (1600x1200dpi), minimaal 3 megapixels (2048x1536dpi) als je ook vergrotingen wilt maken groter dan 13x18cm. OPTICAL ZOOM: Hiermee kan je dus zaken dichterbij halen, met 3x optical zoom kan je al redelijk uit de voeten als je dat zou willen. Digitale zoom is waardeloos omdat dat ten koste gaat van de scherpte. LICHTGEVOELIGHEID: Geeft aan in hoeverre de lens zich aan kan passen aan de lichtsterkte. Hoe lager de F-waarde, hoe beter. Bijv. F2.8 is goed, F8.0 is slecht. GEHEUGENKAART: Standaard bijgeleverde geheugenkaartjes zijn qua capaciteit (veelal 16MB) te klein om foto's in de hoogste kwaliteit op te slaan. Je moet er dus een geheugenkaart bij kopen, bijv. 64MB (voor ongeveer 36 foto's) of 128MB (voor ongeveer 72 foto's). Deze geheugenkaarten zijn er in verschillende types, bijv. Compact Flash (goedkoop) of Secure Digital (iets duurder, maar wel kleiner van formaat, prijs ongeveer 25 euro per 64MB). BATTERIJEN/ACCU: Digitale camera's vreten stroom vanwege het LCD-schermpje. Het gebruik van oplaadbare accu's of oplaadbare batterijen (penlite) is daarom aan te raden. Let op de prijs van de camera of een accu inbegrepen is of niet, anders moet je daar ook weer apart voor betalen. MERKEN: Om redelijk zeker te zijn van je aankoop, kan je je beter beperken tot de grote cameramerken, zoals: Nikon, Canon, Olympus en Minolta. Fuji is wat goedkoper, maar ook redelijke kwaliteit. Sony is een goede nieuwkomer in de markt, maar maakt als enige gebruik van Memorysticks als geheugenkaartjes. Hele goedkope merken als Trust zijn ronduit slecht. PRIJZEN: Voor 2-3 megapixel camera's moet je minimaal denken aan 150-300 euro, afhankelijk weer van de accessoires die je daarbij geleverd krijgt. Een beschermtasje is trouwens ook handig, zo'n LCD-schermpje is best gevoelig voor krasjes ... 8)bedankt voor je reactie!ik zal er zeker mijn voordeel mee doen!bedankt,ik zal er zeker mijn voordeel mee doen! http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/62/top[/quote:fcb5bc3270][/quote:fcb5bc3270]
Link naar reactie
[quote:cb6cb284c5="stefanpack"]Als ik je een tip mag geven: de Canon A70, ik zag 'm ergens staan (Megapool? Mediamarkt?) voor 300 eur, ik heb 'm in de zomer voor 460 gekocht en heb er geen spijt van! (Je hebt nu ook de A80, een stuk duurder maar ik denk niet dat de 'upgrades' heel erg nodig zijn...)[/quote:cb6cb284c5] Eens, neem als je het geld hebt de A80: de verstelbare/beweegbare lcd scherm is zeer handig. Over lange mensen heen fotos, maken etc.. Sterke van de Canon serie vindt ik : een dombo kan er mee omgaan en ben je wat meer fotofiel : je kan van alles handmatig instellen. Operationele kosten : AA batterijen, op vakantie kan je die zo vinden, dat kan niet gezegd worden van de merk batterijtjes. Goede oplaadbare zijn stukken goedkoper. Verder de Compact Flash kaart is de goedkoopste kan gauw in de tientallen euro's lopen met andere type media kaarten
Link naar reactie
[quote:b7e73bbdf7="Bosje"]Eens, neem als je het geld hebt de A80: de verstelbare/beweegbare lcd scherm is zeer handig. Over lange mensen heen fotos, maken etc..[/quote:b7e73bbdf7]Tja, de A80 is idd een zeer mooi toestel. Maar incl. flinke geheugenkaart en oplaadbare batterijen kom je dan al snel richting de €550,-. Van de andere kant, als je van de extra's die de a80 bied geen gebruik maakt, dan kun je beter een goedkoper model kiezen, zoals de A70. Of natuurlijk gewoon een ander merk.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...