Ga naar inhoud

pc kast stiller maken


Aanbevolen berichten

Nu ik inmiddels weer twee (moderne, dus redelijk stille) schijven in mijn kast heb zitten en twee (redelijk stille) casefans (1 van Aopen, ander van Coolermaster) vind ik toch dat het lawaai wat minder moet kunnen. Nu heb ik ooit eens iets gelezen over het beplakken van de binnenkant van de PC-kast met een soort geluidsisolerende folie. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel scheelt het? En hoe zit het met de temperatuur in de kast, blijft die ongeveer hetzelfde. En nog belangrijker, waar kan je het kopen, kan het nergens vinden zo 1-2-3.
Link naar reactie
dat is geen folie maar schuim. Het zal wel wat schelen, omdat nu het geluid van bijvoorbeeld de processorkoeler tegen de kast heen en weer ketst en uiteindelijk bij de diverse openingen naar buiten komt. En ook de platen van de kast zullen lichtjes trillen tijdens het gebruik en zo geluid doorgeven, maar dat voorkom je niet met schuim denk ik. Met schuim kun je een deel van het geluid absorberen en dus komt er minder naar buiten. Voor dat schuim zou ik eens zoeken op gathering.tweakers.net bijvoorbeeld, daar zijn er wel topics over te vinden. Kijk ook eens naar de koeler in je voeding (en evt op je processor). Wat minder makkelijk te vervangen, maar die kan ook een hoop lawaai maken.
Link naar reactie
Ik heb in mijn oude pc van die echte Akasa pax noise reduction matten zitten, en ja het werkt wel (maar niet zoveel.) Op de temperatuur in de kast heeft het weinig invloed. Het overgrootste deel van de warmte word via de luchtstroom afgevoerd en niet door het staal van je kast heen. De echte pc matten zijn vrij duur (+- 17.50) en dat vind ik ze dus niet waard. Zowizo is de inhoud erg krap bemeten (ligt ook aan je case natuurlijk). Persoonlijk zou ik mijn geld dan uitgeven aan bijvoorbeeld 2 papst casefans (de versie die maar 12dB geluid maakt). De meeste goedgesorteerde computerwikels verkopen deze matten of kunnen ze in iedergeval bestellen. Er zijn ook mensen die op de binnenkant van de kast loodbitumen (zo heet dat volgens mij) plakken. Hiermee hoef je dus niet heel de kast te beplakken en deze filteren vooral de hoge tonen weg van harddisken en fans. Deze loodbitumen zijn eignelijk bedoelt voor in deuren van auto's om de speakers beter te laten klinken. Ze zijn dan ook te koop bij een autospeciaalzaak. Scenic20
Link naar reactie
Je kunt ook geluidsisolerend materiaal bij de doe-het-zelf handel halen. Is waarschijnlijk goedkoper. Let wel op zaken als dikte e.d. Wat mij erg geholpen heeft is de ultra quiet voeding van AOpen. Hier zit een 12cm fan aan de binnenkant van je kast (dus niet de achterkant). Deze fan werkt zo goed dat ik de extra casefans uit mijn kast heb kunnen halen en de temperatuur desondanks lager blijft. Leuke bijkomstigheid (als je er van houdt): er zitten ook 3 kleuren LEDs in. De voeding is te koop bij Mycom, zie: [url]http://silverapp1.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=43406&productType=1§ionID=152[/url]. Wim.
Link naar reactie
[quote:47e6a97bde="Thalakos"]Hoe zit dat met waterkoeling? Werkt dat of is dat alleen voor de sier?[/quote:47e6a97bde] Nee, dat is zker niet alleen voor de sier. Als je goede componenten gebruikt dna is waterkoeling heel stil te maken. Ook heeft waterkoeling een veel beter koelresultaat als gewone luchtkoeling. Waterkoeling is wel veel duurder als luchtkoeling, en je bent daarmee natuurlijk ook nog niet van lawaaige voedingen en hardeschijven af. Overigens is de term waterkoeling eigenlijk verkeert. De boel word nog steeds door lucht gekoeld via de radiator. Het water word alleen als transport middel gebruikt, niet om er mee te koelen. Scenic20
Link naar reactie
[quote:bf0e9b4102="scenic20"][quote:bf0e9b4102="Thalakos"]Hoe zit dat met waterkoeling? Werkt dat of is dat alleen voor de sier?[/quote:bf0e9b4102]De boel word nog steeds door lucht gekoeld via de radiator. Het water word alleen als transport middel gebruikt, niet om er mee te koelen.[/quote:bf0e9b4102] Inderdaad. Maar doordat de radiator een veel groter oppervlak heeft dan de heatsink (dat aluminiumblokje) op je processor hoeft de lucht veel minder hard te stromen en dus is de fan een stuk stiller. Daarnaast kun je voor zo'n radiator een veel grotere fan (12 cm vaak) gebruiken, en die zijn zowiezo stukken stiller dan de veel kleinere processor-fans. Waterkoeling koelt heel goed (wordt vaak ook gebruikt voor overclocken waarbij een goede koeling noodzaak is om stabiel te kunnen draaien (en in het ergste geval om de boel heel te houden). Maar is ook erg stil... Maar zoals gezegd; het is wat moeilijker en vooral duurder dan de gangbare manier van koelen.
Link naar reactie
[quote:7de6947135="ed5"]en is ie ook echt stil? ik ben mijn voeding namelijk meer dan zat met die herrie(q-tec 400 watt) moet je bijvoorbeeld goed luisteren of de pc aanstaat, of hoor je em nog duidelijk?[/quote:7de6947135] Wat ik hoor zijn vooral de fans van de processor en de grafische kaart. De voeding heeft een zelfregulerende fan, d.w.z. dat hij in het begin vrij stil is maar als het systeem warmer wordt meer toeren gaat maken en dus meer geluid. Je hoort hem dus nog wel, maar het scheelt aanzienlijk. Ook van Q-tech is er een zeer stille voeding. Kijk eens op deze site voor een review: [url]http://www.bit-tech.net/article/25/[/url]. Daar staan ook foto's bij van het inbouwen van de voeding. Wim.
Link naar reactie
[quote:7e45443946="WeBe"][quote:7e45443946="ed5"]en is ie ook echt stil? ik ben mijn voeding namelijk meer dan zat met die herrie(q-tec 400 watt) moet je bijvoorbeeld goed luisteren of de pc aanstaat, of hoor je em nog duidelijk?[/quote:7e45443946] Wat ik hoor zijn vooral de fans van de processor en de grafische kaart. De voeding heeft een zelfregulerende fan, d.w.z. dat hij in het begin vrij stil is maar als het systeem warmer wordt meer toeren gaat maken en dus meer geluid. Je hoort hem dus nog wel, maar het scheelt aanzienlijk. Ook van Q-tech is er een zeer stille voeding. Kijk eens op deze site voor een review: [url]http://www.bit-tech.net/article/25/[/url]. Daar staan ook foto's bij van het inbouwen van de voeding. Wim.[/quote:7e45443946] dit is alleen geen q-tec ,maar q technologie.die moet inderdaad stille voedingen maken maar is helaas een stuk duurder
Link naar reactie
Misschien is de volgende site nog wat: [url]http://www.7volts.com/quiet.htm[/url] Daar staan veel tips op hoe je je pc stiller kunt maken. En dat materiaal dat je aan de binnenkant van je kast kunt plakken is te koop bij silentPCshop: [url]http://www.silentpcshop.nl/products.asp[/url]. Het is wel duur, maar volgens mij is het wel goed spul (stond een keer iets in Tips en Trucks).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...