Ga naar inhoud

NTFS partitie terug zetten naar FAT32


Aanbevolen berichten

Weet iemand toevallig hoe je op eenvoudige manier een NTFS partitie terug onverteerd naar FAT32. Ik heb een laptop van een collega waar win2000 op draait maar de DVD/CD-r doet het niet, er zijn ook nergens drivers voor te vinden. Het is een al wat oudere machine. Oorspronkelijk stond er win98 op en hier zijn wel drivers voor te krijgen. Daar hij een nieuwe laptop heeft wil hij deze prive gaan gebruiken maar wil hij er win98 op hebben. Gr, Richard
Link naar reactie
Ik denk niet dat het mogelijk is om zomaar van NTFS terug te gaan naar FAT(32). Misschien met een truuk (Partition Magic ?) ofwel de data eerst kopieren naar een andere partitie/harde schijf en dan met de windows disk manager de partitie herformatteren met het FAT(32)-systeem en dan de boel terugzetten zal ik zeggen. Van FAT naar NTFS gaat gemakkelijk, andersom zal moeilijk gaan, denk ik
Link naar reactie
Hoi bedankt voor jullie reactie, Gegevens mogen allemaal gewist worden, heeft ie niet meer nodig. Ik wist niet dat je gewoon via 98 opstart diskette en dan via DOS prompt schijf weer FAT32 kon formateren. Zat nog te denken om win2000 opstart diskettes te gebruiken en dan via win2000 setup menu schijf te formateren naar fat ? maar is veel omslachtiger. Thanks Richard
Link naar reactie
Maar waarom zo moeilijk doen ? Je kunt toch gewoon ook vanaf je Windows 98 of zelfs de Windows NT/2K/XP CD-ROM opstarten en dan de boel formatteren of zelfs rechtstreeks vanuit een opgestarte Windows NT/2K/XP met diskmanager (ofwel via rechtermuisknop op het icoontje van Mijn computer en dan te kiezen voor beheren (manage)) de partitie in kwestie (snel) te formatteren, vooropgesteld dat de partitie niet uw opstartpartitie is natuurlijk. Vergeet als je kiest voor de Windows 98 bootdiskette methode geen smartdrive te laden (in autoexec.bat: lh smartdrv.exe 8192 8192), want anders gaat het formatteren tergend langzaam !!!
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:3bc0123816]Ik wist niet dat je gewoon via 98 opstart diskette en dan via DOS prompt schijf weer FAT32 kon formateren.[/quote:3bc0123816] Zal ook niet werken. :( Windows opstartdiskette (9x/ME) zal niet werken op een NTFS-partitie. Je dient deze NTFS-partitie eerst te formateren als FAT32. Dit kan eenvoudig met je W-XP CD-rom. :lol: Je kunt inderdaad ook gewoon Partition Magic gebruiken om NTFS-bestandssysteem te converteren naar een FAT32-systeem. Werkt perfect. :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...