Ga naar inhoud

licht van optische muis


Aanbevolen berichten

[quote:d9f8276a66="Jank"]Dat valt mij af en toe ook op. Mogelijk nog rest- of lekstroom. [/quote:d9f8276a66] Niks geen rest -of lekstroom. Dit is voor het zogenaamde "standby" gebruik. COnsumentenbond klaagt zo nu en dan over de vrij grote stroom. Op jaarbasis kan dat toch nog 25 euro of pakweg 150 kWh zijn ... Een apparaat kan zo simpel geactiveerd worden via bv muis of toetsenbord of ontwaken via netwerk of modem activiteit. Functionaliteit soms bv nuttig voor faxen ontvangen. Tja, zonder stroom werkt dat dus niet. Wil je er zeker van zijn dat een apparaat uit is dan moet je inderdaad zoals je zelf opmerkt, de netschakelaar op uit zetten. Soms kan dat niet, in dat geval de stekker eruit of een contactdoos met schakelaar tussenplaatsen. Zit eigenlijk al op iedere computer verlengsnoer ...
Link naar reactie
Inderdaad. Uit en uit zijn twee verschillende dingen. Als je de computer met de power button uit zet, of via windows, gaat de computer namelijk NIET uit. Hij gaat in een soort sluimertoestand. En nee, ik bedoel dan niet standby. De voeding blijft aan, en het moederbord en diverse onderdelen blijven onder spanning staan, en dus stroom verbruiken. Onder meer toetsenbord en muis. Er blijven ook wel eens capslock lampjes branden bijvoorbeeld. Een tijd terug stond het standby verbruik van TV's in de belangstelling. Sommige verbruikten "uit" bijna net zoveel stroom als "aan". Bij nieuwere TV's is dit beter, vaak is het verbruik iets van een of enkele watts. Maar bij PC's heb je een omgekeerde trend. AT computers gingen nog helemaal uit met de schakelaar, sinds ATX gaat de voeding standby. Het stroomverbruik kan aanzienlijk zijn, tot vele tientallen watts.
Link naar reactie
[quote:80a0e67886="gerben"]Inderdaad. Uit en uit zijn twee verschillende dingen. Als je de computer met de power button uit zet, of via windows, gaat de computer namelijk NIET uit. Hij gaat in een soort sluimertoestand. En nee, ik bedoel dan niet standby.[/quote:80a0e67886] In het taalgebruik vind ik overigens moeilijk het verschil tussen "uit", sluimertoestand, "standby" en de slaapstand. Een praktisch verschil is dat de computer of "uit" staat (en bij activatie gaat opstarten) of slaapt tot die gewekt wordt, dan is dat een kwestie van seconden dat de computer weer draait.
Link naar reactie
Je hebt meerdere "toestanden". - helemaal aan - spaarstand (monitor "uit", harddisk gestopt) - standby/slaapstand (meerdere onderdelen van het systeem uit, fans draaien nog wel, systeem is vrij snel weer paraat bij aanraken van bijvoorbeeld toetsenbord, vaak knipperende power led) - "uit" (powerbutton, eigenlijk meer comateus, gewoon nog wat verder "uit", fans draaien niet meer, nog wel spannning, en ook stroomverbruik, indien ingesteld kun je de computer nog steeds aanzetten mbv. toetsenbord of muis, of nav. (wake on) LAN of modem-activiteit, power led uit) - helemaal uit (spanning eraf dmv. stekker of schakelaar op verlengsnoer) Wat op een TV standby is, is dus min of meer hetzelfde als "uit" bij een pc.
Link naar reactie
[quote:f428b5b7fa="roeske"]Ja het is normaal dat deze zwak blijft branden. Er blijft altijd een hele kleine reststroom om de muis te laten "ontwaken"[/quote:f428b5b7fa] Het is geen reststroom, er wordt vrijwel zeker een echte voedingsspanning op de PS/2 poort aangeboden. Elke ATX voeding biedt een 5V aan met een bepaalde stroomsterkte, maximaal zo'n 0,7A. Alleen zou een voeding die "uit" staat die 5V niet hoeven aan te bieden. Dat ontwaken is instelbaar via de Bios en kan betrekking hebben op allerlei apparaten waaronder de muis. Ik zal eens kijken wat mijn voeding doet als die uit behoort te zijn ... Als het een echte reststroom is, dan moet naar pakweg een half uur het ledje toch wel uit zijn. Mijn ervaring is dat het meestal binnen 1 minuut de boel wel uitgedoofd is.
Link naar reactie
[quote:50475e609a="Hans.Vosman"][quote:50475e609a="roeske"]Ja het is normaal dat deze zwak blijft branden. Er blijft altijd een hele kleine reststroom om de muis te laten "ontwaken"[/quote:50475e609a] Het is geen reststroom, er wordt vrijwel zeker een echte voedingsspanning op de PS/2 poort aangeboden. Elke ATX voeding biedt een 5V aan met een bepaalde stroomsterkte, maximaal zo'n 0,7A. Alleen zou een voeding die "uit" staat die 5V niet hoeven aan te bieden. Dat ontwaken is instelbaar via de Bios en kan betrekking hebben op allerlei apparaten waaronder de muis. Ik zal eens kijken wat mijn voeding doet als die uit behoort te zijn ... Als het een echte reststroom is, dan moet naar pakweg een half uur het ledje toch wel uit zijn. Mijn ervaring is dat het meestal binnen 1 minuut de boel wel uitgedoofd is.[/quote:50475e609a]Mijn antwoord betreft een draadloze optische muis. Dat blijven de batterijen echt wel een minimale stroom leveren om altijd "levend" te kunnen worden.
Link naar reactie
[quote:395d255c95="roeske"]Mijn antwoord betreft een draadloze optische muis. Dat blijven de batterijen echt wel een minimale stroom leveren om altijd "levend" te kunnen worden.[/quote:395d255c95]Dat ligt inderdaad heel anders. Het is wel zo dat er bewegingsensoren bestaan. Een brandende led is in dat geval niet nodig.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...