Ga naar inhoud

PC is vandaag gecrasht :(


Aanbevolen berichten

Beste mensen, Vanochtend is mijn PC gecrasht en ik krijg hem niet mee aan paraat. Het ging zo; Ik kwam op het idee om mijn pc een wasbeurt te geven, ik had een sopje gemaakt en doop daar mijn doek in, ik wringde hem goed uit zodat er geen water meer uit kon druppelen. Toen ik klaar was met schoonmaken (het scherm, computer, toetsenbord, muis), deed mijn muis het niet meer. Dus ik had hem eens goed droog gemaakt en de stekker opnieuw ingestoken. Toen deed hij het nog steeds niet, nog een keer geprobeerd en opnieuw opgestart, deed het weer niet. Ik heb nou eenmaal weinig geduld dus ging aan de achterkant van de computer ff de stekkers er goed indrukken EN ik haalde een switch om.... Toen BZzzzz, PC viel uit op die switch stond; 230V op de rechter helft en op de linker heeft stond 115V, toen ik hem veranderde van 230V naar 115V viel die uit. Ik heb hem natuurlijk geprobeerd terug te halen en dan opnieuw opstarten, maar dat deed die niet... Er staat nog stroom op de voedingskabel dus daar kan het niet aanliggen... Wie oh wie kan mij helpen??? alvast bedankt voor het lezen van dit verhaal... hier zijn nog wat gegevens van de computer: Amd Athlon 1700+ Windows XP 256 ram 64mb videokaart (titanium 2) Met vriendelijke groet -Ronald-
Link naar reactie
Nou dat heb ik ook al zo'n 10 keer geprobeerd, maar hij gaat niet meer aan, en ik heb hem van 230V naar 115V gehaalt, en toen ik dat deed spron hij gelijk uit, en als het goed is zorgt je bios ervoor dat er nix in de fik vliegt, am i right?? En ik ruik ook geen patat (lees frituurde hardware) ofzo, dus dat zit wel knor, ik krijg er alleen geen voeding meer in dat ding... heeeeelluuuuuup
Link naar reactie
[quote:0838de259d="bmx-treme"]Hiervoor had ik ook al problemen met mijn computer, nadat ik hem opstarte crashte hij na 45 minutes, dan moest ik de boedingskabel opnieuw inpluggen en dan kon ik hem weer aanzetten, al had ik dat gedaan dan kon ik weer de hele dag achter de pc zitten, zou dit er ook mee te maken kunnen hebben?[/quote:0838de259d] Uiteraard, misschien was je voeding al brak, zou gewoon ff een andere proberen
Link naar reactie
[quote="bmx-treme"]Nou dat heb ik ook al zo'n 10 keer geprobeerd, maar hij gaat niet meer aan, en ik heb hem van 230V naar 115V gehaalt, en toen ik dat deed spron hij gelijk uit, en als het goed is zorgt je bios ervoor dat er nix in de fik vliegt, am i right?? heb je 10 voedingen dan? ik vermoed dat je bedoelt dat je 10 keer de kabel erin hebt gedaan, maar daar gaat het niet over. met de voeding wordt bedoeld: de unit in je pc die de binnenkomende stroom verdeelt over de diverse componenten. die unit is zeer waarschijnlijk doorgebrand, tenzij een zekering de boel heeft ondervangen. je moet dus onderzoeken of er in de unit een zekering zit, en zo ja: vervangen. en nooit meer op 115 volt schakelen als je er 230 instopt!
Link naar reactie
[quote:2a2143b76f="bmx-treme"]Nou dat heb ik ook al zo'n 10 keer geprobeerd, maar hij gaat niet meer aan, en ik heb hem van 230V naar 115V gehaalt, en toen ik dat deed spron hij gelijk uit, en als het goed is zorgt je bios ervoor dat er nix in de fik vliegt, am i right?? En ik ruik ook geen patat (lees frituurde hardware) ofzo, dus dat zit wel knor, ik krijg er alleen geen voeding meer in dat ding... heeeeelluuuuuup[/quote:2a2143b76f]Heb je er fysiek een nieuwe voeding ingezet (al 10x?). Zo nee, eerst naar de winkel en een nieuwe voeding kopen. Of sloop de bestaande voeding eerst even open en kijk of er misschien een zekering is gesneuveld en verdere visuele inspectie. Vervolgens dat ding op 230 zetten (de 230 moet zichtbaar zijn) en verder niet meer aankomen. De standaard foutzoek procedure: Voordat je je PC opnieuw inschakelt alle onderdelen loshalen zodat je een systeem hebt met alleen moederbord, processor, geheugen en videokaart; geen HD/CD/floppy/insteekkaarten. Komt de PC nu door de POST? Zo nee, dan is er meer defect en zul je eerst die problemen moeten oplossen. Zo ja, dan een voor een de onderdelen er weer bij prikken. Steeds een onderdeeltje erbij en blijven controleren of je machine nog opstart zoals je verwacht. Op die manier kun je een eventuele boosdoener vinden. Als je die gelokaliseerd hebt begin je weer van voren af aan en dan is het eerste onderdeel waar je mee begint de veronderstelde boosdoener; nog steeds problemen, defect onderdeel ge-identificeerd, geen probleem, dan is het een combinatie van onderdelen en kun je combinaties gaan proberen 8) [i:2a2143b76f][b:2a2143b76f]En je BIOS zorgt er NIET voor dat de boel niet in de fik vliegt.[/b:2a2143b76f][/i:2a2143b76f]
Link naar reactie
[quote:42cc1e5891="bmx-treme"]Bedankt voor het reageren allemaal! Ik ga meteen ff mijn kast open tikken en mijn zekeringen controleren... hoe ziet een zekering er eigenlijk uit en kan ik die gewoon bij een computerwinkel (hardwarewinkel) kopen, en zitten er ook nog verschillen in???? Groeten -Ronald-[/quote:42cc1e5891] ik verwacht eeder bij een electronica zaak wat uitvoering betreft kan het zeer verschillend zijn twee die mogelijk zijn is een glazen buisje met aan de uiteinden een ijzeren busje of dezelfde uitvoering maar dan met een speciaal zand erin ook de zekeringen van in de auto's (vooral de oudere typen kan erin zitten
Link naar reactie
Ga er maar vanuit dat je een nieuwe voeding nodig hebt. Echte zekeringen zitten er niet meer in. Meestal een soort die bij overbelasting kapot gaat of een soort die bij overbelasting een tijdje volledig stroomloos moet blijven. Dat eerste betekent schroeven en solderen, dat tweede geduld. DOor de schakelaar op 115V te zetten heb je de voeding vermoedelijk vernield. Er zitten condensatoren in die bedoeld zijn voor pakweg 200V of lager. Bij 115V is dat geen probleem. Met 220 wel. En als die dat overleven dan heb je de schakelelektronica een factor 2 zwaarder belast dan zou mogen. In de tijd van besparing wordt over het algemeen niet gespendeerd aan robuustheid, dus ja vandaar mijn twijfel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...