Ga naar inhoud

Thuis server: veel disks


Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een (zelfbouw) server, maar heb slechts beperkte kennis van de stand van zaken. Op de machine moet een Linux versie gaan draaien, een Oracle database en verder binnen het LAN alle functies vervullen die van een server verwacht kunnen worden: mailserver, samba, apache met perl en php, ftp, ... Ik moet een kastje hebben met daarin genoeg RAM, genoeg harddisk capaciteit, enz. Dat laatste is het grote punt. Eigenlijk vind ik het te zot voor woorden dat ik maar zo weinig disks kan aansluiten. Als je afziet van een CD/DVD-ROM kun je maximaal 4 disks aanspreken. Vooral als je wilt mirrorren kom je algauw met een tekort aan disks te zitten. Kan dat niet worden vergroot? En voor mij is het een thuis-server, dus ik hoef bij mijn vrouw niet aan te komen met dure scsi en/of hot-swappable disks. En zijn er standaard oplossingen voor het monteren van die disks, want in geen enkele kast vind je ruimte voor het montage.
Link naar reactie
[quote:1824427101="RodeHoed8"] Ik moet een kastje hebben met daarin genoeg RAM, genoeg harddisk capaciteit, enz. Dat laatste is het grote punt. Eigenlijk vind ik het te zot voor woorden dat ik maar zo weinig disks kan aansluiten. Als je afziet van een CD/DVD-ROM kun je maximaal 4 disks aanspreken. [/quote:1824427101] Er zijn zat grote HD's te koop, dus waarom veel disks aansluiten als je met 2 grote kan volstaan. Ik zie het probleem eigenlijk niet.
Link naar reactie
Er ontgaat me iets... Je zit thuis met je vrouw, je hebt allebei een computer... Je wilt een server, want dan kun je allebei bij alle gegevens, vooruit, tot zover begrijp ik het nog. Alleen hebben mijn vrouw en ik zat aan 50 GB, en dan komen we elkaar praktisch gesproken digitaal nog niet tegen, dus waarom al die grote harde schijven?! Zeg, dit was toch geen grapje, waar we allemaal ingestonken zijn? Zeg, Rodehoed8, heet ze Roodkapje?
Link naar reactie
Wow, wat een hoop antwoorden. Ik kocht een jaar geleden een 60GB harddisk, in de gedachte dat zo'n schijf nooit vol raakt. Inmiddels ben ik ook films gaan downloaden van KaZaa en nu heb ik inmiddels een oudere 20GB en een nog oudere 13 GB erbij geplaatst. En nu is de koek op (als ik de CD-speler erin wil laten). Met de komende PC-prive kan in nog wel een keer wat geld steken in een "echte" server. Maar dan wil ik vantevoren alles een beetje uitgedacht hebben. En wat koop ik nou steeds bij: disks. En dan ga je ook nadenken over mirrorring (ik heb er geen ervaring mee). Maar ik weet nu al dat ik geen geld over heb voor dure scsi's. Dat van die PCI-kaarten met 16 (!!!) schijven klinkt heel aantrekkelijk: dat kan ik misschien al in mijn huidige kast stoppen? Mainboards met een RAID controller, hoe kan ik dat herkennen, heb je een naam?
Link naar reactie
Hoe je kunt herkennen dat het raid onboard heeft. Simpel met google kun je al een hoop bereiken. Het staat er immers altijd bij. Maar namen, nee die heb ik niet voor je, de grote en bekende merken hebben allemaal wel een moederbord die het heeft. Ik kan natuurlijk niet even een lijstje geven, we weten niet wat je voor de rest wilt. Al is het maar of je AMD of Intel wilt. Kijk anders een bij tweakers, gewoon onder buyerszone, daar onder mainboards en een hele lijst met moederborden komt te voorschijn. Hier staan ook een paar bij, waar raid achter staat. Dan heb je alvast een indicatie.
Link naar reactie
[quote:f538ff9171="RodeHoed8"]Ik kocht een jaar geleden een 60GB harddisk, in de gedachte dat zo'n schijf nooit vol raakt. Inmiddels ben ik ook films gaan downloaden van KaZaa en nu heb ik inmiddels een oudere 20GB en een nog oudere 13 GB erbij geplaatst.[/quote:f538ff9171] Denk ook eens na over een backup. Na een crash kan je alles kwijt zijn. Veel data opslag kent ook zo zijn nadelen.
Link naar reactie
Over die backup: het is natuurlijk dom, maar ik wou me voorlopig even buiten de tape-units en ZIP-drives houden. Zoals jullie zien is het voor mij al moeilijk genoeg om een servertje te bouwen met lage kosten en voor het doel dat ik heb. Ik boedoelde overigens niet een lijstje met specifieke moederborden. Maar ik ken zelfs de grote namen van de fabrikanten (nog) niet. Maar tot zo'n half november heb ik nog tijd om er wegwijs uit te worden. Dat is het mooie van zo'n forum: mijn enkele vraag heeft alweer zoveel nieuwe ingangen opgeleverd van mensen die vaker met het bijltje hebben gehakt. Alleen heb ik nog niks gehoord over een plaats waar ik de disks kwijt kan. Je hoort wel eens van zo'n disk-kabinet. Bestaat dat ook voor ide disks? En wat is het eigenlijk precies: een los kastje dat je op de server aansluit met een kabeltje? En waar moet zo'n kabeltje in? Of krijg je er een PCI kaartje bij?
Link naar reactie
[quote:dfab6dbb1f="RodeHoed8"]Over die backup: het is natuurlijk dom, maar ik wou me voorlopig even buiten de tape-units en ZIP-drives houden.[/quote:dfab6dbb1f] Scheelt een hoop schijf ruimte en dus heb je minder harde schijven nodig. En ja, niet backuppen is behoorlijk dom, zeker als je ook nog aan het hobbyen bent. Overigens zou ik zelf voor huis-tuin-keuken gebruik aan CD of Dvd-Brander te denken. Voor de rest, koop een grote kast, daar passen in het algemeen veel harde schijven in. Kijk wel hoe een en ander aan de binnenzijde is ontworpen! In mijn kast passen zo'n beetje 8 harde schijven, en het betreft dan eigenlijk nog maar een midi-tower. Kies voor schijven met grote inhoud. Kleine schijven werkten ruimte inefficient. Wat je wel kan doen is om een disk server o.i.d. te gaan gebruiken.
Link naar reactie
Voor backup is een DVD-brander inderdaad wel handig. Die Onstream dingen wordt je niet blij van... (duur en traag). Dit lijkt me een aardig moederbord dan: [img:a79552c0a8]http://www.epox.nl/images/motherboard/4PCA3%2B.jpg[/img:a79552c0a8] [url=http://www.epox.nl/english/products/motherboard/4pca3.htm]Epox EP-4PCA3+[/url] Kun je 8 gewone IDE-devices aankoppelen (waarvan de helft RAID) en nog twee disks aan de SATA-RAID controller. Dat zijn al 10 HD's. Natuurlijk kun je het ook wat rustiger aan doen en wat overhouden om een DVD-brandertje aan te sluiten...
Link naar reactie
[quote:d62973c711="Hans.Vosman"][quote:d62973c711="RodeHoed8"]Over die backup: het is natuurlijk dom, maar ik wou me voorlopig even buiten de tape-units en ZIP-drives houden.[/quote:d62973c711] Scheelt een hoop schijf ruimte en dus heb je minder harde schijven nodig. En ja, niet backuppen is behoorlijk dom, zeker als je ook nog aan het hobbyen bent. Overigens zou ik zelf voor huis-tuin-keuken gebruik aan CD of Dvd-Brander te denken.[/quote:d62973c711] CD of zelfs DVD voor backup is geen doen, als je over grote schijven praat. In mijn workstation heb ik nu 260 GB aan schijfcapaciteit zitten, waar nog 40 GB van vrij. Van de 220 GB die ik in gebruik heb, moet ik van een kleine 100 GB regelmatig een backup maken ivm veranderende data. De rest staat allemaal op cd, en heb ik alleen voor mijn gemak op de harddisk staan. Om zulke hoeveelheden data een beetje efficient en betaalbaar te kunnen backuppen is er eigenlijk maar 1 methode: backup naar een andere HD. Daarvoor hangt er in mijn server een 160 GB schijf voor backups. Elke dag draait er een script die dagelijks een full (maandag) of incremental (de rest vd week) backup maakt van de belangrijke stuff op mijn server en mijn workstation. (ga binnenkort eens kijken naar een efficientere methode, maar dit bevalt momenteel goed) Heb aan mijn workstation ook nog een tapedrive hangen, een DDS 3 (DAT) streamer van 24 GB compressed, maar dat is geen genoegen, veel te traag, en ook nog eens tapewissels.
Link naar reactie
[quote:b84b715fd1="Marc H"]CD of zelfs DVD voor backup is geen doen, als je over grote schijven praat. ... Om zulke hoeveelheden data een beetje efficient en betaalbaar te kunnen backuppen is er eigenlijk maar 1 methode: backup naar een andere HD. Daarvoor hangt er in mijn server een 160 GB schijf voor backups. ... Heb aan mijn workstation ook nog een tapedrive hangen, een DDS 3 (DAT) streamer van 24 GB compressed, maar dat is geen genoegen, veel te traag, en ook nog eens tapewissels.[/quote:b84b715fd1]Je hebt gelijk, backuppen is maatwerk. Mijn data blijft ruim onder de 4GB, voor mij is een Dvd wel interessant. Omdat RodeHoed veel video's download, zat ik aan Dvd opslag te denken. Een extra harde schijf voor een snelle backup is een backup optie die ik zelf overigens ook toepas.
Link naar reactie
Nog een mogelijkheid is om een raid5 controler aan te schaffen. Dan is een backup niet ech noodzakelijk. Formule voor raid 5= (Opslag kleinste schijf) x (Aantal schijven - 1) Dus sluit je 4 schijven aan van 300 GB wordt het 300 X (4-1) = 900 GB Als er 1 schijf uitvalt, die vervangen en de data zou weer terug gezet moeten worden op die schijf. Het lijkt me dat je daar het komende jaar voldoende aan hebt. Zelf heb ik hier een adaptec (ATA RAID 2400a) kaart voor gebruikt. Heb wel even geduld met het formatteren. Zet de pc bij voorkeur op een plaats waar hij rustig 1 1/2 dag aan kan staan. Er zijn adaptertjes te koop om de schijven in een 5 1/4 te schroeven, kosten dacht ik 2 €. Ook zijn er plaatjes die je onder zo'n 3 1/2 blok kan schroeven, kan je daar ook weer 3 schijven kwijt. Het mooie van die kaar is dat je op een aparte schijf het besturingssysteem kan installeren en op die raid je opslag van gegevens kan doen. Ook CD spelers/writers etc is dan geen probleem, gewoon op het moederbord aansluiten. Groeten, Stofnest.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...