Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

ik wil in mijn pc een 2e HD van 80GB inbouwen, dit moet dan de master worden, mijn huidige HD van 60GB wil ik gaan gebruiken als back-up, wat is verstandig Windows XP pro helemaal nieuw en ook alle gebruikte programma's op de 80 zetten of kan ik alles beter overzetten van de oude HD naar de nieuwe HD en kan dit onder XP of heb ik hier een programma voor nodig?
Link naar reactie
Plan de campagne: 1) Maak een backup van alle belangrijke data. 2) zet de pc uit 3) schroef de kast open, en plaats de harddisk tijdelijk in de computer. Zorg dat de harddisk op master staat, en sluit hem aan op de tweede (secundaire) ide controller. over punt 3 heb ik dus een vraag: nieuwe HD op master? en oude HD op slave bij mij zit de cd-rom en cd-writer op 1 kabel alles los halen? 4) zet de pc aan (kast open laten), laat de bios de harddisk detecten, 5) boot windows, en laat ghost de oude harddisk "clonen" naar de nieuwe harddisk. als het klaar is de computer herstarten. moet je met Ghost per partitie klonen? 6) als windows gestart is: ga naar configuratie scherm, computer beheer, schijfbeheer. RechtsKlik op de nieuwe harddisk, en kies "activeer partitie" oid (heb de US xp pro), en bevestig dit.
Link naar reactie
3. als de slave op de primaire controller vrij is, is het minder werk om de HD daar als slave aan te sluiten (scheelt weer loskoppelen brander/cdrom). Wel zorgen dat ie op slave staat gejumperd natuurlijk. 5. Ghost werkt ook via diskette, is zelfs makkelijker omdat je dan ghost niet hoeft te installeren en voor het clone-proces wil ie toch weer terug naar "dos", dus je kunt net zo goed gelijk met "dos" werken. Ghost kan een complete HD in een keer clonen. 6. Doe ik altijd met Partition Magic, kan het ook in Windows dan? Daarna master/slave omdraaien middels jumpers en klaar is kees.
Link naar reactie
[quote:dfca26ff42="BrigitteW"]3. als de slave op de primaire controller vrij is, is het minder werk om de HD daar als slave aan te sluiten (scheelt weer loskoppelen brander/cdrom). Wel zorgen dat ie op slave staat gejumperd natuurlijk. 5. Ghost werkt ook via diskette, is zelfs makkelijker omdat je dan ghost niet hoeft te installeren en voor het clone-proces wil ie toch weer terug naar "dos", dus je kunt net zo goed gelijk met "dos" werken. Ghost kan een complete HD in een keer clonen. 6. Doe ik altijd met Partition Magic, kan het ook in Windows dan? Daarna master/slave omdraaien middels jumpers en klaar is kees.[/quote:dfca26ff42] 3) probleem is vaak dat de cd/dvd standaard op de slave vd prim geinstalleerd wordt, en dat je de harde schijf tijdelijk makkelijker kwijt kan als hij op zijn eigen flatcable zit 5) Tuurlijk werkt ghost via diskette, wmb is het zelfs de meest makkelijke methode om met ghost te werken. Maar dan moet je wel wat van dos weten, en daar kan je tegenwoordig eigenlijk niet meer vanuitgaan. Dat wij weten wat "format C: /q /u /s" inhoud (om maar een voorbeeld te geven), wil niet zeggen dat iemand die alleen een computer met xp heeft gehad weet hoe hij even een dir moet doen, of hoe hij de cursor bestuurd zonder muis. (om over even een muisdriver opstarten maar nog niet te beginnen), en wat denk jij van computers met usb toetsenborden? die werken soms standaard niet eens in dos. 6) natuurlijk kan het windows. daar hoef je partition magic niet eens voor te gebruiken. Zelf gebruik ik liever mijn eigen bootflop, met alle tools er in een keer op. maar je kan er niet vanuitgaan dat iedereen weet hoe hij met fdisk en om kan gaan.
Link naar reactie
[quote:fb08a7e3ae="werklinq"]Plan de campagne: 1) Maak een backup van alle belangrijke data. 2) zet de pc uit 3) schroef de kast open, en plaats de harddisk tijdelijk in de computer. Zorg dat de harddisk op master staat, en sluit hem aan op de tweede (secundaire) ide controller. over punt 3 heb ik dus een vraag: nieuwe HD op master? en oude HD op slave bij mij zit de cd-rom en cd-writer op 1 kabel alles los halen? 4) zet de pc aan (kast open laten), laat de bios de harddisk detecten, 5) boot windows, en laat ghost de oude harddisk "clonen" naar de nieuwe harddisk. als het klaar is de computer herstarten. moet je met Ghost per partitie klonen? 6) als windows gestart is: ga naar configuratie scherm, computer beheer, schijfbeheer. RechtsKlik op de nieuwe harddisk, en kies "activeer partitie" oid (heb de US xp pro), en bevestig dit.[/quote:fb08a7e3ae] Het werkt inderdaad het gemakkelijkst om alles even los te halen. Ghost kan zowel een partitie als als een hele schijf clonen, dus je kan alle partities een voor een doen, als gewoon de hele harddisk in een keer over te kopieren.
Link naar reactie
[quote:4c6bea4f1b="BrigitteW"]In de laatste CT staat een klein stukje over een linux bootdisk waarmee je het ook voor elkaar kunt krijgen.[/quote:4c6bea4f1b] Waar overigens een stomme fout is gemaakt! Er staat: [code:1:4c6bea4f1b]cat/dev/hda1]/dev/hdb1[/code:1:4c6bea4f1b] en dit moet zijn [code:1:4c6bea4f1b]cat /dev/hda1 > /dev/hdb1[/code:1:4c6bea4f1b] :roll:
Link naar reactie
nou het is uiteindelijk niet helemaal gelukt, via Ghost wel de oude schijf kunnen klonen, maar als ik de oude verwijder wil XP pro niet via de nieuwe schijf opstarten, ik kom trouwens ook niet meer in mijn bios, krijg bovenop het bios scherm een klein blauw scherm waarin ik 3 mogelijkheden heb opstarten via: floppy drive, nieuwe HD of via writer, als ik dus optie 2 neem start de PC wel op maar blijft in het welkomstscherm hangen, wie heeft een oplossing?
Link naar reactie
Paar dingen: 1 nieuwe schijf op primaire master aangesloten? 2 de schijf Geactiveerd ? (stap 6) 3 de harddisk gejumperd op master? 4 Controleer alle ide kabels. Dat bios probleem lijkt mij op een speciale hidden partitie die ontbreekt. Je gebt toch geen merk computer? (Packard Hell, Compraq enz) Sommige van die computers verwachten een speciale partitie waarop zij de bios informatie neerzetten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...