Ga naar inhoud

externe HD (usb/firewire)


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben al een tijdje op zoek naar een makkelijke opslagmethode voor mijn laptop en desktop computers. Het zijn bijde al wat oudere systemen en alleen met usb1.0 uitgerust. Zelf dacht ik aan een externe harde schijf. Is usb1.0 wel snel genoeg voor een externe hd ? Zijn externe HD's ook sterker / betrouwbaarder dan gewone 3,5 IDE schijven ? -> Als je ze mobiel meeneemt hebben ze meer te verduren lijkt mij....badclusters etc. Bestaat er ook een USB2IDE conversie ? Dan kun je gewoon een interne 3,5 schijf kopen (goedkoper) en op de usb aansluiten... Voordeel van de laatste is dat als je thuis een bracket in je pc schroeft en de hd in een bijpassende slede, dan heb je een snelle ata-66 schijf en kun je de schijf elders met de conversie-kit op de usb poort aansluiten
Link naar reactie
Ikzelf gebruik al een tijd een kleine usb2-case voor een notebook HD die ik al erg veel overal mee heen gezeuld heb en de schijf lijkt het prima te verduren. USB1 is erg traag. Het ligt er aan wat je precies wil doen ermee. Voor backup moet je wel geduld hebben met usb1 en met direct werken vanaf de schijf hoef je helemaal niet veel te verwachten. Firewire en usb2 zijn dan echt een wereld van verschil. Een klein interface-kaartje kost tegenwoordig 25 euro; het is de moeite waard. Als je echter alleen af en toe wat bestanden moet vervoeren van/naar usb1-pc's is het best te doen. usb1: 1,5mb/s usb1.1 12mb/s usb2: 480mb/s
Link naar reactie
In een ander topic:[quote:c27f8c8451="wigets"]Firewire is wel veel sneller. Want usb2 heeft een datalimiet van 480mb/s en Firewire 800mb/s. Maar het is inderdaad zo dat je natuurlijk wel een firewire aansluiting moet hebben en dat je voor een apparaat met een firewire meestal meer betaal[/quote:c27f8c8451]FireWire is dus nog wel sneller. Maar het ligt er helemaal aan wat je met die hd gaat doen. Af en toe een documentje opslaan etc, vergt niet veels nelheid, en kan gemakkelijk af met USB1. Als je echt wat grote bestanden wilt opslaan, zou ik toch voor de USB2 of FireWire gaan.
Link naar reactie
[quote:d086ab3134="bvvelde"]Hallo, Ik ben al een tijdje op zoek naar een makkelijke opslagmethode voor mijn [b:d086ab3134]laptop[/b:d086ab3134] en desktop computers. Het zijn bijde al wat oudere systemen en alleen met usb1.0 uitgerust. Is usb1.0 wel snel genoeg voor een externe hd ? [/quote:d086ab3134] [quote:d086ab3134]Een klein interface-kaartje kost tegenwoordig 25 euro; het is de moeite waard.[/quote:d086ab3134] Geen optie dus.
Link naar reactie
Het is dus wel mogelijk om een standaard 3,5-ideHD in een usb kastje te plaatsen. Dan mijn volgende vraag : Ben je hiervoor dan ook een externe voeding nodig ? Een HD wordt aangesloten op de 12v lijn nietwaar en USB levert slechts 5 ? Hoewel ik mijn laptop niet met usb kan uitbereiden is het nog steeds een mooie oplossing. Ik monteer de HD in een slede en in mijn desktop-pc de bracket. Dan kan ik de HD optimaalt benutten met de lees / schrijfsnelheid. Als ik dan eens ergens kom waar ik (kleine / grote bestanden / immage) moet kopieren, dan sluit ik de slede met ingebouwde HD aan op het USB kastje. En aangezien de meeste mensen vandaag de dag toch wel USB2.0 hebben is dit dus ook geen probleem. Alleen vraag ik mij nu dus nog af of je voor die usb-kastjes een externe voeding nodig bent. En is dit zowel Windows als Linux compatible ? En zit er een limiet aan de opslagcapaciteit van de schijven zo ? Alvast bedankt,
Link naar reactie
Ik maak zelf gebruik ook gebruik van een 3,5" casing usb2 met een netvoeding... daar zet je je eigen HD naar keuze in. Hij is uiteraard ook backward compatible met usb1... ik zie dat die nu 61 euro kost met voeding bij mrcomputer.nl Een 2,5"HD werkt nog weleens via usb-voeding(zie mijn topic), maar 3,5" heeft altijd een eigen voeding nodig. Bij systemen vanaf w2000 zijn de schijven zonder driver te gebruiken, over linux kan ik je niks vertellen...
Link naar reactie
[quote:00b0eebc11="Johnny321"]FireWire is dus nog wel sneller.[/quote:00b0eebc11] De verbeterde firewire is sneller, de normale firewire doet 400 Mb/s en dat is nog steeds erg snel. Doet volgens mij dus niet (echt) onder voor USB2. Verder blijft het een beetje appels en peren vergelijken omdat USB en firewire apparatuur op verschillende wijze met de computer communiceren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...