Ga naar inhoud

RAID, hoe zit dat?


Aanbevolen berichten

Ik wil graag WinXP booten van een RAID 0 configuratie. Daar heb ik natuurlijk een (pci) RAID controller voor nodig want er zit geen onboard RAID op mijn moederbord. Nu vroeg ik me af of elke RAID controller dat kan, want het lijkt me dat die controller past werkt als de drivers in windows geladen zijn? Opstarten ervan lijkt me dus lastig... Misschien een pci kaartje met eigen BIOS?
Link naar reactie
Redelijk goedkoop is de Adaptec 1200A, met RAID 0/1. Eerst de kaart plaatsen, nog niets aansluiten!, en door Windows laten detecteren. De drivers staan op de meegeleverde cd-rom. Vervolgens van dezelfde cd-rom de RAID-management software installeren. Dan de originele schijf (die nu nog aan IDE hangt) controleren en defragmenteren. De kast openrukken, die schijf op positie 1 aan de kaart hangen (volg de zeer duidelijke handleiding bij de kaart!), en je tweede schijf aan positie 2. De pc bij het opstarten in het BIOS vertellen dat hij nu mag opstarten van SCSI. Zodra Windows loopt, kun je nu met het RAID-management specificeren welke RAID je wilt gebruiken - waarna het programma ervoor zorgt dat de eerste schijf zonodig naar de tweede wordt gedupliceerd (alleen bij RAID-1 natuurlijk).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...