anoniem Geplaatst: 14 september 2003 Delen Geplaatst: 14 september 2003 Ik wil graag WinXP booten van een RAID 0 configuratie. Daar heb ik natuurlijk een (pci) RAID controller voor nodig want er zit geen onboard RAID op mijn moederbord. Nu vroeg ik me af of elke RAID controller dat kan, want het lijkt me dat die controller past werkt als de drivers in windows geladen zijn? Opstarten ervan lijkt me dus lastig... Misschien een pci kaartje met eigen BIOS? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 september 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2003 Redelijk goedkoop is de Adaptec 1200A, met RAID 0/1. Eerst de kaart plaatsen, nog niets aansluiten!, en door Windows laten detecteren. De drivers staan op de meegeleverde cd-rom. Vervolgens van dezelfde cd-rom de RAID-management software installeren. Dan de originele schijf (die nu nog aan IDE hangt) controleren en defragmenteren. De kast openrukken, die schijf op positie 1 aan de kaart hangen (volg de zeer duidelijke handleiding bij de kaart!), en je tweede schijf aan positie 2. De pc bij het opstarten in het BIOS vertellen dat hij nu mag opstarten van SCSI. Zodra Windows loopt, kun je nu met het RAID-management specificeren welke RAID je wilt gebruiken - waarna het programma ervoor zorgt dat de eerste schijf zonodig naar de tweede wordt gedupliceerd (alleen bij RAID-1 natuurlijk). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 september 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2003 Tijdens het booten van de Windows XP-cd moet je op F6 drukken dacht ik om de drivers voor je RAID te laden. Wel een diskette met de drivers bij de hand houden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 september 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2003 Dat is alleen nodig als je gaat Windows installeert op een systeem waar je een RAID controller in hebt geplaatst! Als Windows al is geïnstalleerd wordt de kaart gewoon onder Windows herkend... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 september 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2003 Bedankt voor die info, daar heb ik tenminste wat aan. :D Alleen nog een ding, ik zag dat die Adaptec 1200A controller ATA100 is. Zou het de slim zijn om iets meer te investeren in een ATA133 controller of zal de snelheidswinst niet echt merkbaar zijn? uiteraard gebruik ik dan ATA133 schijven. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 september 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2003 Hangt ervan af wat je doet... Veel grote bestanden, dan zal je wat snelheidswinst boeken. Ik doe zelf niets met video en dat soort spul, dus ik ben met 100 dik tevreden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 september 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2003 Dan zal ATA100 wel oke zijn, ik werk niet veel met grote bestanden. Het gaat mij vooral om de snellere toegangstijd. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 september 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2003 [quote:216df77491="Brbnts rkl"]De kast openrukken, [/quote:216df77491]Hm... was die kast niet al open? Je moest immers het kaartje plaatsen! Sorry :oops:, moets ffies reageer, heel stom, ja, reageer niet op, let niet op mij... 8) ;) Jochem Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen