Ga naar inhoud

CDROM versus HD


Aanbevolen berichten

Vraag: Kun iemand mij vertellen waarom je de meeste games niet zonder meer vanaf de harde schijf kunnen draaien ? Heb voor mijn kinderen een aantal cd-roms, interactief, die ze alleen middels de cd-rom kunnen spelen. Ik heb geprobeerd ze naar de HD te copiëren en af te spelen maar dat gaat niet ??? Wel via een virtuele cd-rom speler maar dat programma loopt wel goed onder win 2K maar de games lopen vast onder win 98 op een andere computer. Ik heb ruimte zat op de HD's dus zou ze het liefst op de HD plaatsen maar helaas moet het toch via CD-rom, waarom ??? Dit geldt toch ook niet voor programma's zoals Norton Antivirus !! deze installeer je op je HD en draaien maar. Graag jullie hulp, avast bedankt en groeten, Ton
Link naar reactie
Bij het installeren van games worden meestal een paar bestanden naar de HD geschreven, zodat de game sneller start. Ook kan het spel de opgeslagen configuratie kwijt op de hd. Dat kan niet op een cd. Ook de data op een cd beschadigd veel eerder dan op een hd. Met een cd wordt gegooid en gesmeten, met een hd toch iets minder. Wat betreft je voorbeeld: Norton Antiviurs moet continu op de achtergrond blijven, dus die moet continu een database/programma tot zijn beschikking hebben. Als zoiets op een cd zou blijven, zou je altijd je Norton-cd in je cdlade moeten hebben. Dat is alleen maar irritant en onhandig.
Link naar reactie
Je hebt gelijk: het maken van een kopie voor eigen gebruik is in Nederland niet verboden (zegt de Auteurswet uit 1912). Daarmee heb je niet automatisch [i:5cf87c7dfb]het recht[/i:5cf87c7dfb] om ook kopieën te maken. Producenten zullen er dus vanalles aan doen om je het leven zo zuur mogelijk te maken (als het gaat om kopiëren van CD's ). Spelletjes zjn erg populair. Om nu te voorkomen dat ze illegaal van hand tot hand gaan, hebben de producenten besloten [i:5cf87c7dfb]dat je eigenlijk[/i:5cf87c7dfb] de originele CD nodig moet hebben om het spel te spelen. (Dat is voor de producenten het "bewijs" dat je het ook daadwerkelijk gekocht hebt). Daarmee voorkom je, dat ik bijvoorbeeld het spel aan mijn buurman geef die het vervolgens vrolijk op z'n PC installeert (zonder ervoor te betalen). Ergo, een spel kan niet [i:5cf87c7dfb]zonder[/i:5cf87c7dfb] CD gespeeld worden. Handig, nietwaar? Nu zijn er uiteraard manieren om daaronderuit te komen. En daarmee komen we op jouw vraag: "Wat is trouwens een NO-CD ****** ?". Maar je voelt 'em waarschijnlijk al aankomen. Want als ik de Handleiding van dit forum goed lees, mag ik niet over "illegale" dingen praten (Hoe dat zich weer verhoudt tot "wees duidelijk" in de Handleiding, is niet direct duidelijk - valt het kwartje?). Maar goed, wat bedoeld wordt is een "programma" waarmee je het spel zonder CD kan spelen. Als ik dat allemaal uit de doeken ga doen, wordt deze thread subiet gesloten (als die al niet gesloten wordt :lol: ). Wellicht dat een beetje zoeken met Google je al een héééél eind brengt :wink:
Link naar reactie
Ben, begrijp je uitleg mbt "illegaal en duidelijk", m.i. een contradictie :wink: . Maar goed, het is mij helder dat de heren producenten op deze wijze wil "afdwingen" dat je in het bezit bent van het origineel. Raar is natuurlijk wel dat anderen hier heel handig op inspringen door programma's te maken zoals Virtual CD en een bekende allesbrander zoals Nero. Voeg deze 2 samen en je hebt de oplossing, aangedragen door "legale" programmamakers. Ergo, je wordt gedwongen om meerdere progs. aan te schaffen :( en "illegale" praktijken uit te oefenen terwijl ik alleen maar de gekochte CD-rom naar de HD wil copiëren om beschadiging van het origineel te voorkomen. Zucht !! Ga gewoon even bellen met de makers van de CD-roms, kijken of ik een plausibel antwoord krijg. Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Groet, Ton
Link naar reactie
Het is inderdaad bedoeld als beveiliging. Anders zou je het spel op tientallen computers kunnen installeren, bij verschillende mensen. Het is normaliter alleen maar toegestaan het op één pc te zetten. Maar eigenlijk is het alleen maar lastig. En cd's hebben het eeuwige leven ook bepaald niet. En dat gehussel ermee bevordert de levensduur ook allerminst.
Link naar reactie
Hoi Gerben, blijft in mijn optiek wel raar dat je wel een copie voor eigen gebruik mag maken. Deze copie kan ik ook gewoon aan de buurman verstrekken. De hamvraag is natuurlijk of je er een copie van mag maken ? Dat het kan weet ik inmiddels omdat Nero hier niet moeilijk over doet. Maar gezien de leeftijd van de kinderen wil ik het spel gewoon op de HD en niet op rom vanwege dat gehussel.
Link naar reactie
[quote:5bb055c3da="Betoni"]Hoi Gerben, blijft in mijn optiek wel raar dat je wel een copie voor eigen gebruik mag maken. Deze copie kan ik ook gewoon aan de buurman verstrekken. De hamvraag is natuurlijk of je er een copie van mag maken ? Dat het kan weet ik inmiddels omdat Nero hier niet moeilijk over doet. Maar gezien de leeftijd van de kinderen wil ik het spel gewoon op de HD en niet op rom vanwege dat gehussel.[/quote:5bb055c3da] Ik kom nog even terug op je eerste bericht. Je schrijft dat het onder Win2k wel goed gaat, maar onder Win98 niet. Probeer het eens met Daemon Tools (te vergelijken met VirtualCD): http://tinyurl.com/iyd0 Maak met Nero een 1:1 image, en sla die op, op de harde schijf. (De image heeft extensie *.NRG). Nu kun je die image "mounten" met Daemon Tools. Meer info daarover: http://tinyurl.com/iyd8 Hopelijk loopt de boel niet vast. Nog even terugkomend op je "hamvraag". Ja, je mag een kopie maken, maar dan alleen voor [i:5bb055c3da]eigen gebruik[/i:5bb055c3da]. Zodra je die kopie geeft aan je buurman, ga je in de fout. Buurman heeft immers geen originele licentie. Sterker nog, als jij jouw origineel geeft aan de buurman met het verzoek om daarvan een kopie te maken (omdat jij toevallig geen brander hebt), ga je ook in de fout. Illegaal dus! Officieel mag je [i:5bb055c3da]alleen op je eigen PC[/i:5bb055c3da] een kopie maken. The wet op z'n smalst. Go figure... :lol:
Link naar reactie
wel leuk om zo naar de mazen in de wet te zoeken !! wat dacht je hier van: Ik zet mijn computer tijdelijk bij m'n buurman en brand daar een cd'tje dat hij heeft gekocht. Ik neem mijn computer weer mee en hij eist zijn cdr op. En in de meeste gevallen is de hoes van de cdr tevens de licentie en is het dus maar net waar je de hoes laat. :lol: :lol: Ga wel even kijken op de sites, thnx !!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...