Ga naar inhoud

brander installeren > jumpers, kabel EDIT: Probleem :(


Aanbevolen berichten

Hoi, Ik heb een brander aangeschaft (omdat het met toch wel handig leek), en nu wil ik em natuurlijk in m'n computer hangen! Ik wil em samen met mn gewone cdromspeler aan de ide kabel hangen. Is dit aan te raden, of kan ik em beter aan de kabel met m'n hdd hangen? En dan over de jumpers. Op dit moment hangen m'n cdromspeler en m'n hdd ieder aan een aparte kabel. De hdd is master, ingestelt dmv een jumper, de cdromspeler is slave, maar heeft geen jumper op het plekje voor slave staan. Hij heeft helemaal geen jumper! Kan dit problemen opleveren als ik de brander erin hang? Jochem
Link naar reactie
Je kunt de brander (als slave) bij de hd kabel hangen. Als je hem aan de cdromspeler hangt heb je kans op fouten bij 'on the fly' kopieren. Wat mij nog beter lijkt, is om de cdromspeler bij de hd te hangen als slave en de brander op IDE2 als master te zetten. Druk trouwens wel ff een jumper bij de cdromspeler in slave. Anders kan het zijn dat 'ie niet wordt herkent.
Link naar reactie
[quote:a1f17ee780="Robertstam"]Als je de cd-rw op ide-1 doet (dus van je hdd) duurt het branden van bestanden van je harde schijf af langer. Als je de cd-rw op ide-2 aansluit, duurt het direct kopieren van een cd langer. Ik zou kijken wat je het meeste doet en je keuze daarop baseren.[/quote:a1f17ee780] Waarschijnlijk zal ik het meest vanaf hdd branden (mp3s, proggies, backups van bestanden), daarom had ik ook gekozen voor het aansluiten naast mijn andere cdspeler. Echter: [quote:a1f17ee780="Johnny321"] Als je hem aan de cdromspeler hangt heb je kans op fouten bij 'on the fly' kopieren.[/quote:a1f17ee780] On the fly is, neem ik aan, rechtstreeks cd op cd. Ik heb liever geen fouten (de cdtjes worden straks al zo duur, nieuwe belasting oid... accijns op cds? Zoiets toch?). Jochem
Link naar reactie
Johnny321 schreef: Als je hem aan de cdromspeler hangt heb je kans op fouten bij 'on the fly' kopieren. On the fly is, neem ik aan, rechtstreeks cd op cd. Ik heb liever geen fouten (de cdtjes worden straks al zo duur, nieuwe belasting oid... accijns op cds? Zoiets toch?). Yep, als je de brander en spler op dezelfde IDE aansluit, moet de gegevensstroom steeds afgewisseld worden tussen de brander en de speler. Als de brandsnelheid te hoog is, kan dat tot problemen leiden. Om dat te voorkomen, doe je er beter aan om ze aan een aparte IDE te sluiten.
Link naar reactie
Ok, ik heb dus ffies een jumper gehaald. Brander in m'n computer gehangen en naast de hdd gezet. (Brander = slave, hdd = master[weet ik niet zeker, omdat er nergens staat wat de jumper doet, als je begrijp wat ik bedoel. Ik kan nergens zien of de jumper de hdd nou slave of master maakt. Als ik opstart (zonder brander), zie ik echter dat de hdd master is].) Volgende probleem onstaat: Hij vind de hdd niet, ik krijg namelijk een melding als: opstarten van master failed (weet niet meer zeker, hij kan iig de hdd niet vinden). Dit is ook het probleem in[url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=97309]deze topic[/url]. Probeer ik de cd-rw naast mijn cdrom te hangen (cdrom met jumper op slave, cd-rw op master). Reageert m'n hele computer niet. Waarschijnlijk (denk ik) probeert hij te booten vanaf de brander. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de brander gewoon kan aansluiten? Jochem
Link naar reactie
Probleem opgelost. :D Heb (met veel moeite) de hdd eruit gehaald, en kwam tot de conclusie dat hij cableselect stond. Dit heb ik veranderd naar master/or single disc en de brander op slave gezet. Nu draait-ie vriendelijk (wel veel kabaal, ga kijken of ik em kan isoleren oid... niet dat ik het heel erg vind). Allemaal bedankt voor de tips. Jochem
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...