Ga naar inhoud

Partities op nieuwe harde schijf na installatie XP?


Aanbevolen berichten

Zaterdag as heb ik mijn nieuwe computer ( zie onder voor configuratie). Deze wordt zonder besturingssysteem afgeleverd. XP heb ik al (legaal!) Betreft een Hd van 120 gig. Wil deze schijf in 3 partities verdelen. 1) Kan partitioneren nog na installatie van XP? 2) Kan partioneren ook vòòr het installeren van XP met bijv. Fdisk? Gaarne advies.
Link naar reactie
Geen van beide eigenlijk, je kunt partitioneren en formatteren tijdens de installatie. Je kunt het ook doen met fdisk, als je dat makkelijker vindt. Dan gewoon indelen met fdisk, wel fat32 gebruiken. Daarna XP erop, en achteraf converteren naar NTFS, mocht je dat willen (heeft diverse voordelen, maar is wat trager).
Link naar reactie
[quote:5e4e0c8f0d="jfleumer"]1) Kan partitioneren nog na installatie van XP?[/quote:5e4e0c8f0d] Voor wat betreft de Windows XP partitie: Nee, dat moet vooraf of vlak voor ("tijdens") de installatie gebeuren. De echte installatie komt er altijd na. Ik heb een beetje moeite met dat woord "tijdens". Dan ga ik er ook nog vanuit dat je XP op C: installeert. De rest van de schijf zou je eventueel later kunnen indelen, in theorie ook kunnen herindelen (al dan niet met verlies van informatie) op die partities.
Link naar reactie
[quote:f90139121f="Il Duce"]Met fdisk kun je prima voor installatie formatteren hoor, gewoon op een opstratflop zetten en je schijf indelen.[/quote:f90139121f] Ik neem aan dat je dan de fdisk van Win98 bedoelt. Dan heb je 2 aandachtspunten: 1. Voor een harde schijf groter dan 64GB heb je een gemodificeerde fdisk nodig. 2. Dan heb je dus wel een maximum grootte van een partitie (32GB). Die 32GB is natuurlijk groot zat, dat wel. Puntje 1 kan een wat groter probleem zijn omdat het een 120GB schijf betreft. Met de XP installatie schijf moet het verder probleemloos gaan.
Link naar reactie
[quote:08a8ba7757="Hans.Vosman"][quote:08a8ba7757="Il Duce"]Met fdisk kun je prima voor installatie formatteren hoor, gewoon op een opstratflop zetten en je schijf indelen.[/quote:08a8ba7757] Ik neem aan dat je dan de fdisk van Win98 bedoelt. Dan heb je 2 aandachtspunten: 1. Voor een harde schijf groter dan 64GB heb je een gemodificeerde fdisk nodig. 2. Dan heb je dus wel een maximum grootte van een partitie (32GB). Die 32GB is natuurlijk groot zat, dat wel. Puntje 1 kan een wat groter probleem zijn omdat het een 120GB schijf betreft. Met de XP installatie schijf moet het verder probleemloos gaan.[/quote:08a8ba7757] ja klopt win98 opstartdisk, opstartdisk kun je desnoods gewoon van internet plukken. Ik was er ook vanuit gegaan dat XP niet op een partitie van groter dan 32 Gig gezet zou worden (wat moet je ermee he :roll: ). Maar goede toevoeging idd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...