Ga naar inhoud

110V vs 220-240V?


Aanbevolen berichten

Hoi. 1. Ik wil een apparaat kopen uit de Verenigde Staten en hier in Nederland gebruiken. Het enige probleem is dat dit apparaat op 110V (US standaard) netstroom werkt. Nou heb ikzelf totaal geen verstand van elektra, netstroom en hoe dit allemaal precies werkt. Kan ik dit apparaat (bedoeld voor 110V netstroom) hier in nederland op een 220-240V net probleemloos gebruiken ?
Link naar reactie
[quote:c2b19c1841="Capone"]Ik weet in ieder geval dat je hem niet zo rechtstreeks in het stopcontact moet steken, dat zal zeker weten niet werken... :wink:[/quote:c2b19c1841]Nee, want dan blaas je hem meteen op. De rookwolkjes zullen heel gauw verschijnen ;). In feite heb je twee opties: 1e. Nieuwe voeding kopen (volgens mij de beste). 2e. Zo'n omzetter heet transformator. Alleen een transformator van circa 300 watt is zondermeer een enorm zwaar en groot geval. Ze zijn er wel, destijds ben ik ze wel eens tegengekomen onder de naam "verhuistrafo's". In elk geval zou je er wel eentje moeten hebben met wat oververmogen, anders wordt hij nogal heet. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:c2529cd1f6="Aht uh Mi Hed"]. Kan ik dit apparaat (bedoeld voor 110V netstroom) hier in nederland op een 220-240V net probleemloos gebruiken ?[/quote:c2529cd1f6] Heel soms is de lichtnet frequentie ook van belang. In de VS is dat 60Hz. Meestal is dit niet van belang, alleen als er een klokje in zit of zo die van die frequentie gebruik maakt, tja ... Voor de rest, sluit ik me aan bij de overige adviezen. Het volgende wil ik nog toevoegen. Heel soms zit er een schakelaar op om de netspanning in te stellen. Maar meestal tref je die alleen aan op de Europese apparaten. Afhankelijk van het stroomverbruik zijn er meer en minder praktische oplossingen mogelijk. Als het apparaat een externe voeding heeft, dan heb je kans dat je op zoek kan gaan naar de Europese equivalent. Dan heb je meestal niet de duurdere 220/110 (verhuistrafo) oplossing nodig.
Link naar reactie
Waarschijnlijk zal die frequentie van 60 Hz geen probleem zijn. Alles in de PC werkt tenslotte op gestabiliseerde gelijkspanningen, en het klokje werkt meen ik op een kristal. Verder kan die transformator een zogenaamde spaartrafo zijn (één wikkeling in plaats van twee, 110 V aftak zit op de helft van de wikkeling). Scheelt een stuk in gewicht en prijs. Dan nog een tip: Een ongelukje zit in een heel klein hoekje (denk ook aan argeloze huisgenoten), zorg ervoor dat [b:11016241c0]nooit[/b:11016241c0] de stekker in een 220-230 V stopcontact gestoken kan worden, want dat betekent gegarandeerd einde verhaal. Dat betekent dat het netsnoer het beste voorzien kan worden van een stekker die niet op de Europeesche stopcontacten past. Waarschijnlijk past de bijgeleverde Amerikaanse stekker al niet, in dat geval dus even een daarbij bijpassend stopcontact er bij zoeken om op die trafo te monteren. Als het even kan ook even de aarde doorvoeren. Jan de Boer Edit: Dat van dat klokje, ik ging er min of meer perongeluk van uit dat het een PC betrof. Andere apparaten kunnen inderdaad een klokje hebben dat op de netfrequentie werkt, dat zal dus op 50/60 van zijn snelheid gaan lopen. En ook apparaten met een motor zullen soms lanzamer gaan lopen.
Link naar reactie
Om wat voor apperaat gaat het eingelijk? Alle hoogwaardige elektronica werkt op veel lagere voltages dan 110/220 V en hebben (al dan niet ingebouwd) een trafo er tussen zitten. Denk maar aan gsm's, printers, computers enz. Mijn Compaq bv heeft achter op de voeding een schakelaartje, dat je met een schroevendraaier kunt omzetten. En misschien zit er al een externe adapter bij en hoef je alleen die te vervangen.
Link naar reactie
Er zit geen extrene adapter bij het apparaat en zit dus allemaal ingebouwd. Het gaat om een paar monitor-geluids speakers twv 1298 euro hier in nederland. Als ik ze uit de VS haal scheelt het me 230 euro na verzend en import kosten. Ik vraag me af hoe goed zo'n 220 naar 210V omzetter werkt. Zoiets moet wel erg heet worden en het is waarschijnlijk een groot log ding. verspil je dan ook niet heel wat energie dat wordt tegengehouden door zo'n omzetter? Of begrijp ik het verkeerd ? Ik heb gelezen dat zo'n omzetter ook stroom trekt al heb je het apparaat uit staan. daniel
Link naar reactie
[quote:fda5876192="Aht uh Mi Hed"]Er zit geen extrene adapter bij het apparaat en zit dus allemaal ingebouwd. Het gaat om een paar monitor-geluids speakers twv 1298 euro hier in nederland. Als ik ze uit de VS haal scheelt het me 230 euro na verzend en import kosten. Ik vraag me af hoe goed zo'n 220 naar 210V omzetter werkt. Zoiets moet wel erg heet worden en het is waarschijnlijk een groot log ding. verspil je dan ook niet heel wat energie dat wordt tegengehouden door zo'n omzetter? Of begrijp ik het verkeerd ? Ik heb gelezen dat zo'n omzetter ook stroom trekt al heb je het apparaat uit staan. daniel[/quote:fda5876192] Voor die € 230,- op bijna € 1300,- zou ik persoonlijk niet het risico lopen, wat te doen bij een defect als er iets stuk is of verkeerd geleverd???
Link naar reactie
[quote:05c25adfa3="Aht uh Mi Hed"]. . . . . Ik vraag me af hoe goed zo'n 220 naar 210V omzetter werkt. Zoiets moet wel erg heet worden en het is waarschijnlijk een groot log ding. verspil je dan ook niet heel wat energie dat wordt tegengehouden door zo'n omzetter? Of begrijp ik het verkeerd ? Ik heb gelezen dat zo'n omzetter ook stroom trekt al heb je het apparaat uit staan. daniel[/quote:05c25adfa3]Zo'n ding werkt als een beltransformator, alleen veel groter. Ik begrijp dat je een leek bent op electrotechnisch gebied, daarom een heel kort stukje zo begrijpelijk mogelijke techniek: Zo'n trafo bestaat uit een aantal opelkaar gestapelde plaatjes blik (ijzer dus) met daaromheen een klos koperdraad. Dit heet de primaire wikkeling, en deze is aangesloten op de netspanning. Om die primaire wikkeling, gewoon er overheen dus, maar ervan geïsoleerd, zit nog een wikkeling, maar nu met de helft van het aantal windingen. Het resultaat is door inductie (en voor die inductie is dat ijzerpakket nodig) de helft van de oorspronkelijke spanning op die secundaire wikkeling. Bij een eerder genoemde spaartrafo heb je maar één wikkeling, en zit er precies in het midden een aftak, waarop dus ook de helft van de netspanning staat. Het laat zich raden dat deze zowel goedkoper is als lichter. Hij trekt in nullast inderdaad stroom, maar dat is te verwaarlozen. Voor energieverlies hoef daarom je niet bang te zijn, en heet wordt hij alleen als hij te krap berekend is. Beetje handwarm, meer niet. Verhoudingsgewijs is het inderdaad een zwaar log ding, maar de afmetingen hangen sterk van het vermogen af. Verder kun je natuurlijk ook voor die trafo een schakelaar monteren, hoef je niet telkens de stekker er uit te halen. Verder sluit ik me bij het vorige commentaar aan, waarom al die drukte voor die luizige 230 Euro, waar dan ook nog eens die extra kosten voor die trafo afgaan. Jan de Boer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...