Ga naar inhoud

nw. ext.HD moet ik deze FAT32en of NTFSen...


Aanbevolen berichten

Dag beste kenners, Weer eens een vraag van mij... vraag 1 - [b:f538a71883]Ik heb een ext. HD gekocht en aangesloten aan een firewire poort. Is nu schijf G. en was reeds geformateerd in FAT 32. Ik heb windows XP en al mijn kennissen ook. Is het dan verstandig om de schijf voor gebruik te re-formateren in NTFS ? en waarom?????? :o Ik ben benieuwd naar jullie mening[/b:f538a71883]... Vraag 2 - [b:f538a71883]W.s. wil ik deze HD ook patitioneren in enkele delen. Ik wil er geen prog. voor kopen maar ik kan XP toch gebruiken voor dit "werk"?[/b:f538a71883] Groeten uit Zeist... :D Paula
Link naar reactie
lol ik ben nooit volwassen geworden ... moest dat dan?? 8) als jouw vrienden allemaal xp hebben zuo ik inderdaad formatteren in ntfs ... maar als er eentje 98 heeft ofzo, dan kan die verder nix doen met die schijf zolang die op ntfs staat ... en jups je kan de install cd gebuiken om partities te maken en te formatteren in fat en of ntfs=.
Link naar reactie
[quote:0fd5464569="paula51"]Ik heb windows XP en al mijn kennissen ook. Is het dan verstandig om de schijf voor gebruik te re-formateren in NTFS ? en waarom?????? Paula[/quote:0fd5464569] Ik snap de relatie met je kennissen niet. :roll: Wat maakt het uit waarop jij XP draait? Over het algemeen; Voordelen XP: 1. mogelijkheden voor instellen security 2. efficient HD gebruik en minder fragmentatie dan Fat32 nadeel; leesbaarheid schijf vanaf win9x Zou dus voor NTFS gaan.
Link naar reactie
Hallo beste mensen, Ja, de meningen zijn verdeeld en dat is logisch. Als ik het goed begrijp is de formatering " FAT-32" wat universeler en ruimer inzetbaar als het om uitlezen van bestanden en programma´s gaat? Ik neem de HD [b:13a2a7df28](w.s.) [/b:13a2a7df28]wel eens mee naar familie en men heeft hier ook XP op de PC geinstalleerd. Ik wil de HD vooral voor opslaan van bewerkte videobestanden en digitale fotoos gebruiken. Maar over dat meenemen, of hier echt iets van komt weet ik niet. Ik heb zo´n idee dat het gemakkelijk is met ev. uitwisselen van de bestanden e.d. . :lol: Het is nu belangrijk dat ik de juiste beslissing neem.. Of is het mogelijk om later om te schakelen naar FAT32 door de schijf opnieuw te formateren. :-? weet nu nog niet echt wat ik moet doen..... [color=darkred:13a2a7df28]P.S wat zijn NTFS-permissies ??[/color:13a2a7df28] groeten. Paula
Link naar reactie
[quote:bcfa3d3e45="paula51"]Maar over dat meenemen, of hier echt iets van komt weet ik niet. Ik heb zo´n idee dat het gemakkelijk is met ev. uitwisselen van de bestanden e.d. . :lol: [/quote:bcfa3d3e45] De meningen zijn denk ik niet zozeer verdeeld, jij was eerder vaag over wat je ermee wil. 8) Zodra je bestanden wilt gaan delen en anderen gebruiken geen NFTS, is de keuze simpel; FAT32. Voor zover je geen bestanden uitwisselt is NTFS handiger i.v.m. voordelen tav Fat32; zie mijn 1e post Aan jou of die voordelen voor jou (zwaar) wegen.
Link naar reactie
Antwoord op de vraag: wat zijn NTFS-permissies? Windows NT/2k/XP reserveert tot 10% van de vaste schijf ruimte voor het bijhouden van een tabel waarin per gebruiker (of groep gebruikers) staat aangegeven wie wat met de mappen/bestanden mag doen. Dat doet het systeem niet door te onthouden dat gebruiker 'Paula' een bepaald bestand mag lezen, wijzigen en/of verwijderen; maar door 'Paula' eerst een unieke gebruikers-id toe te kennen (bijvoorbeeld: 103847638), en vervolgens de permissies te koppelen aan dat nummer. Dat is een goede reden om die externe schijf maar op FAT32 te houden... want als je op een andere pc met Windows XP óók een gebruiker 'Paula' aanmaakt dan krijgt die gegarandeerd een andere gebruikers-id - en heeft dan dus niet dezelfde permissies als de eerste 'Paula'. Duidelijk? Dan nog iets: als je op je eigen pc gebruiker 'Paula' verwijdert, en vervolgens weer aanmaakt, dan heb je dus wel dezelfde gebruikersnaam maar ben je dus niet dezelfde gebruiker!, want je hebt een andere gebruikers-id. Je moet dan voor alle mappen/bestanden waarvoor 'Paula' eigen permissies kreeg, die permissies opnieuw geven...
Link naar reactie
[quote:bd9b4e9701="Brbnts rkl"]Je moet dan voor alle mappen/bestanden waarvoor 'Paula' eigen permissies kreeg, die permissies opnieuw geven...[/quote:bd9b4e9701] Nee, dat is over het algemeen niet juist. Standaard wordt elk account toegevoegd aan de groep [i:bd9b4e9701]Iedereen[/i:bd9b4e9701] (Everyone). En die groep krijgt standaard alle rechten op (bijna) alle mappen in Windows XP als je NTFS gebruikt. Tenzij je met die rechten gaat knoeien is er dus ook geen enkel probleem met genoemde gebruikers, zelfs niet als je dezelfde naam gebruikt. En dat is dus ook beslist geen reden om van het gebruik van NTFS af te zien. En of er inderdaad 10% voor de ACL (Access Control List) wordt gebruikt is maar de vraag. Dat hangt ook heel erg af van de gemiddelde bestands-grootte. Zeker met audio- en videobestanden lijkt 10% me wel erg onwaarschijnlijk. Tot 10% kan in dit geval dus ook best 0,1% zijn. NTFS heeft voordelen en nadelen, dus of je het wel of niet moet gebruiken is een kwestie van smaak. Een voordeel van NTFS is dat je grotere bestanden kunt gebruiken dan in FAT32, en dat is zeker bij videobestanden een belangrijke overweging. Helaas kan FAT32 maar tot 2 of maximaal 4 GB bestanden opslaan (hangt van de clustersize af). Mocht je meer informatie op prijs stellen: http://www.buildorbuy.org/fat.html en http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...