Ga naar inhoud

Voedingsspanningen, waarvoor en wat is goed


Aanbevolen berichten

In een ander topic probeer ik iemand te helpen wiens PC regelmatig spontaan reboot en blaiwe schermen geeft. Hij heeft een (mijns inziens) te lage 3,3V (orde 2,6V). Mijn opmerking in dat topic is dat je eerst je HW op orde moet hebben voordat je evt software problemen kunt oplossen (als ze al niet spontaan verdwijnen). Verder zei Marcel de Reus (meen ik) in dat topic dat zijn 3,3V 1,5V is en dat de PC stabiel werkt. Een vergelijkbare opmerking ben ik ook ergens op een ander forum tegengekomen. Hoewel ik de schrijvers zonder meer vertrouw, kan ik dit niet geloven. Dit zou inhouden dat de componenten toch wel erg ver buiten hun specs werken; en dan niet een (1) component maar de hele rij die door de 3,3V wordt gevoed. Wie kan zijn/haar licht hier eens op laten schijnen. Verder: Waarvoor worden de verschillende spanningen gebruikt? Hieronder mijn idee/gevoel; kan iemand dit aanvullen/verbeteren? 5V -->processor, 'normale' electronica 3,3V -->processor/geheugen en chipset 12V al die zaken die een motor bevatten; misschien nog RS232 -5V --> -12V -->misschien nog voor RS232 Deze laatste twee worden volgens mij niet meer gebruikt.
Link naar reactie
Je 3.3V kan nooit 1.5V zijn, dan draait je PC nooit. Bij marcel de reus is zijn Vagp waarschijnlijk 1.5V ipv 3.3V van AGP 1.0. Ik heb met een andere voeding gehad dat ie 3.1V was, en dat trok mijn videokaart al niet meer (bij gebruik van sommige 3D functies). Bovendien krijg je dan ook problemen met je geheugen ed. Als bij die andere persoon de 3.3V echt naar 2.6V zakt, dan wordt het tijd om naar een andere voeding te kijken. Negatieve voltages heb je niet echt nodig, en zitten er meer om legacy redenen op. Watteges geven een indicatie, maar zeggen niet alles. Een voeding van 400W kan een combined 5+3.3V hebben van 150W, maar bijvoorbeeld ook kan 250W. De rest gaat dan naar de 12V, en de negative voltages.
Link naar reactie
[quote:3773a9e310="Wim Sturkenboom"]In een ander topic probeer ik iemand te helpen wiens PC regelmatig spontaan reboot en blaiwe schermen geeft. Hij heeft een (mijns inziens) te lage 3,3V (orde 2,6V). Mijn opmerking in dat topic is dat je eerst je HW op orde moet hebben voordat je evt software problemen kunt oplossen (als ze al niet spontaan verdwijnen).[/quote:3773a9e310] Heb je dit gemeten met een echte voltmeter? Op software vertrouw ik alleen als die hetzelfde laat zien als mijn voltmeter. Dat blijkt dus niet altijd zo te zijn. De -5V en -12V worden vermoedelijk niet meer gebruikt, behalve dan voor RS232 of een bepaald soort uitbreidingskaart.
Link naar reactie
OK allen, dank voor de antwoorden. Ik begon een beetje aan mezelf te twijfelen. Ik heb genoeg verstand van electronica om te weten hoe het werkt, maar als mensen met stelligheid beweren dat werkt waarvan ik denk dat het niet kan werken, wil ik wat zekerheid. Hans, helaas zijn de snoertjes van mijn multimeter niet lang genoeg om de afstand naar Nederland te overbruggen :) En verder is het verlies in die snoertjes dan te groot om betrouwbaar te meten :( // edit Net gevonden op http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=psroundup&page=1&cookie%5Ftest=1: -5V - Legacy ISA -12V - Legacy ISA, Serial Ports (including PS/2) +3.3V - Motherboard Logic, AGP, PCI +5V - Motherboard Logic, Drive Logic, PCI, ISA +12V - Fans, Drive Motors, PCI, ISA
Link naar reactie
[quote:c41e6bb4c1="Wim Sturkenboom"]Hans, helaas zijn de snoertjes van mijn multimeter niet lang genoeg om de afstand naar Nederland te overbruggen :) En verder is het verlies in die snoertjes dan te groot om betrouwbaar te meten :([/quote:c41e6bb4c1] Dan zijn keiharde conclusies niet mogelijk. Kan de eigenaar van de PC nog een en ander meten? Juist het weergeven van voedingsspanningen gaat met software vaak niet goed. Met Sisoft Sandra heb ikzelf de beste ervaringen. En anders natuurlijk de Bios van de computer of specifieke programma's van de moederbord fabrikant.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...