Ga naar inhoud

CD-Rom werkt niet na installatie CD-Writer


Aanbevolen berichten

Hallo, Al enige tijd heb ik een probleem. Sinds ik min CD-Writer heb geïnstalleerd doet mijn originele CD-ROM speler het niet meer. Windows heeft hem wel nog steeds in de lijst van aanweizge apparaten staan, maar hij kan simpelweg geen CD's inlezen. Tot nu toe heb ik altijd de Writer gebruikt als lezer, maar ik vind het zonde om mijn 48-speed CD-Rom ongebruikt te laten. Heeft iemand een idee? Voor de duidelijkheid, voordat de Writer geïnstalleerd werd werkte het prima. Sindsdien kan ik geen enkele CD meer inlezen en ben ik dus volledig aangewezen op mijn Writer. Wie helpt? Alvast bedankt.
Link naar reactie
Hallo, Bedankit voor je antwoord. Ik heb mijn kast net even open geschroefd en alles bekeken. Op dit moment luidt de configuratie als volgt: - IDE 1: Harddisk - IDE 2: Cd-Romspeler, als Master en Writer, als Slave. Ik heb een artikel op internet gevonden (Hardware.info) waarin geschreven staat dat een andere mogelijkjheid beter is. Namelijk de harddisk als Master op IDE 1, de CD-Rom als Slave op IDE 1 en de Writer als Master op IDE 2. Is dit inderdaad de beste mogelijkheid? Zou mijn probleem dan opgelost kunnen zijn? Wel worden beide spelers gevonden bij de opstart van de PC. Ook als ik in Windows de Writer en CD-Rom verwijder uit de configuratie worden ze na een opstart weer gevonden (wel wordt er niet om drivers gevraagd). Is het dus beter om de IDE-aansluitingen om te leggen? Groet, Jordy
Link naar reactie
[quote:eb8523802c="Jordy"]Is het dus beter om de IDE-aansluitingen om te leggen?[/quote:eb8523802c]2 Aparaten op hetzelfde IDE kanaal moet de bus delen. Daarom heeft het de voorkeur idd om Harddisk en Writer op verschillende kanalen te zetten. dat is namelijk gunstiger voor het branden van CD's vanaf (en kopieren naar) de HardDisk. Je CD-rom station hangt er dan maar een beetje bij. In theorie maakt het niet zoveel uit waar ie op zit, maar een enkelen keer willen in de praktijk de CD brander en speler elkaar wel eens bijten als ze op hetzelfde IDE kanaal zitten. Probeer het dus idd eens om te wisselen.
Link naar reactie
Ik heb de boel omgegooid. Maar ik heb nu een heel ander probleem. Bij de IDE-kabel krijg ik de grijze kabel niet in het optionele, slave-apparaat (hier: CD-Romspeler). Als ik dit omwissel, dus de grijze kabel in de Harddisk en de zwarte kabel in de CD-Romspeler, dat werkt de CD-Romspeler nog niet. De Writer heb ik, nu als Master zijnde, wel werkend gekregen met de wisseling van controller. Is het noodzakelijk dat de CD-Romspeler als Slave zijnde aan de grijze connector hangt? Of mag dit eventueel ook de zwarte connector zijn? Anders heb ik een probleem. Dan zal ik een nieuwe, langere kabel moeten aanschaffen of de CD-Romspeler een plaats naar onder moeten verplaatsen in mijn kast. Groet, Jordy
Link naar reactie
[quote:87e0cd43a7="Jordy"]Ik heb de boel omgegooid. Maar ik heb nu een heel ander probleem. Bij de IDE-kabel krijg ik de grijze kabel niet in het optionele, slave-apparaat (hier: CD-Romspeler).[/quote:87e0cd43a7] Hier meteen mijn vervolg. Ondertussen heb ik de CD-Romspeler alsnog aangesloten gekregen op de grijze connector. Helaas werkt het nog steeds niet. Ik snap er niets meer van... Ik ben alles nagelopen, alle 'slaves' en 'masters' kloppen, de connectors zitten op hun goede plaats en nog krijg ik de CD-Romspeler niet werkend. Kan iemand mij hieruit verder helpen? Wel worden zowel de CD-Rom als de Writer keurig gelezen bij het opstarten; de PC weet dus wel dat ze er zijn... Alvast bedankt. Groet, Jordy
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...