Ga naar inhoud

INDELING HARDDISK


Aanbevolen berichten

hallo, ik heb een nieuwe HD waarop ik win 98 en win XP wil installeren. ik wil de disk met partition magic in partities opdelen. c wordt fat 32 als primaire partitie. de overige partities NTFS. partition magic geeft dan automatisch aan dat alle NTFS partities "logical"worden. is dit de correctie maniet van het indelen van mijn dual boot schijf? alvast hartelijk dank voor jullie reactie gr ad koch
Link naar reactie
Meerdere partities en meerdere OS-systems is geen probleem. Problemen beginnen wanneer je met verschillende indelingen begint, zoals Fat32 én NTFS. Win98 heeft FAT32 nodig en Win2000 of XP kunnen daar ook xeg mee. Raadzaam is als je met 98 én bv 2000 werkt toch maar uitsluitend FAT32 te gebruiken.
Link naar reactie
Waarom wil je W98 en W-XP samen nieuw installeren? Ik heb ook een dual-boot maar alleen omdat ik w98 aan het vervangen ben door XP. Langzaam maar zeker komt er meer software en games op XP en ga ik die meer gebruiken. Nadeel van NTFS is dat je via W98 niet op de NTFS-partities kunt komen. Heb thuis twee andere (oude) computers draaien en die kunnen via het netwerk ook niet bij de NTFS partitie. Alles is bij mij dus FAT32 behalve de partitie waarop XP staat. (aparte partitie voor data, games en mp3 en die zijn via het netwerk wel bereikbaar).
Link naar reactie
[quote:b79132e4e3="its-me"]. . . . . . Nadeel van NTFS is dat je via W98 niet op de NTFS-partities kunt komen. Heb thuis twee andere (oude) computers draaien en die kunnen via het netwerk ook niet bij de NTFS partitie. . . . .[/quote:b79132e4e3]Dit is nieuw voor me. Ik heb thuis ook een netwerk: Eén met WinME, één met Win95, beide met FAT16. Heel recentelijk is daar eentje bij gekomen met WinXP met NTFS-partities. Staan gewoon aangestipt op volledig delen, en ik kan ze gewoon vanuit de beide andere PC's zien. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote="J. de Boer"][quote:257bab0310="its-me"]. . . . . . Nadeel van NTFS is dat je via W98 niet op de NTFS-partities kunt komen. Heb thuis twee andere (oude) computers draaien en die kunnen via het netwerk ook niet bij de NTFS partitie. . . . .[/quote:257bab0310] Onzin, Shares die staan op een NTFS partitie zijn natuurlijk gewoon te zien door W9x clients (via het netwerk natuurlijk). 95% van de bedrijfsnetwerken draaien op deze manier. Open shares, NTFS permissies op de folders en bestanden en W9x machines die die shares benaderen. Ik denk dat je een ander probleem hebt dat je die NTFS partities niet kan zien.
Link naar reactie
[quote:ba032bcec0]Meerdere partities en meerdere OS-systems is geen probleem. Problemen beginnen wanneer je met verschillende indelingen begint, zoals Fat32 én NTFS. Win98 heeft FAT32 nodig en Win2000 of XP kunnen daar ook xeg mee. Raadzaam is als je met 98 én bv 2000 werkt toch maar uitsluitend FAT32 te gebruiken.[/quote:ba032bcec0] Hiermee bedoelde ik beide OS'sen op 1 HD. Met meerdere PC's maakt het niet uit hoe de indeling is: Fat of NTFS. Diegenen die anders beweren moeten dringend hun kennis bijschaven. Je zet daarmee users die minder kennis bezitten op het verkeerde/slechte spoor.
Link naar reactie
Tja, dan wordt het dus blijkbaar tijd dat ik mijn kennis bij ga schaven. :D De reden die adcomp gaf lijkt me zeer legitiem en ik ziet het probleem er niet van in. Win98 zal gewoon lekker op zijn eigen partitie blijven en XP heeft er geen enkele moeite mee. Ik zie het probleem dus absoluut niet. Er zitten voordelen aan het gebruik van NTFS die voor sommige mensen belangrijk zijn. Om dan maar gewoon geen NTFS te gebruiken omdat het voor sommige mensen misschien wat te lastig is, dat lijkt me niet de juiste benadering. Juiste informatie verstrekken ligt meer voor de hand. Overigens kun je met Partition Magic best Primary partitions maken, maar dan moet je dat niet via de Wizard doen. Dat is echter alleen nodig als je via een externe bootmanager (bv Boot Magic) wilt werken. Met W98/XP gebruik je normaal gesproken NTLDR als bootmanager en dan kun je volstaan met logische partities.
Link naar reactie
[quote:f2f77391e9="its-me"]Moet ik toch eens kijken wat ik fout heb gedaan. Ik heb op 1 harde schijf later XP bij geinstalleerd en die partitie omgezet naar NTFS en prompt was W98 de D: partitie kwijt. Alles staat dus wel op 1 schijf.[/quote:f2f77391e9] Dat klopt ook want W98 kent geen NTFS. Die ziet die partitie als een niet DOS partitie, en ja die krijgt dus geen stations letter toegekend. XP zal gewoon opstarten, dus je weet dat de partitie er wel is. Met Fdisk zal je de partitie overigens ook gewoon vinden.
Link naar reactie
[quote:cb757920a2]Moet ik toch eens kijken wat ik fout heb gedaan. Ik heb op 1 harde schijf later XP bij geinstalleerd en die partitie omgezet naar NTFS en prompt was W98 de D: partitie kwijt. Alles staat dus wel op 1 schijf.[/quote:cb757920a2] Had je naar onderstaande raad geluisterd, was je normaal aan't werk terwijl je nu in de shit zit. [quote:cb757920a2]Meerdere partities en meerdere OS-systems is geen probleem. [b:cb757920a2]Problemen beginnen wanneer je met verschillende indelingen begint, zoals Fat32 én NTFS. Win98 heeft FAT32 nodig en Win2000 of XP kunnen daar ook weg mee. [/b:cb757920a2][b:cb757920a2]Raadzaam is als je met 98 én bv 2000 werkt toch maar uitsluitend FAT32 te gebruiken[/b:cb757920a2].[/quote:cb757920a2]
Link naar reactie
Ik heb eigenlijk geen probleem met het hele systeem. Alleen kent m'n harddisk onder W98 een partitie minder als onder XP. En aangezien alle data en muziek en games gewoon op aparte partities staan die FAT32 zijn kan ik i.p alles gewoon via beide besturingssystemen vinden. Het was in eerste instantie wel de bedoeling om uiteindelijk alles NTFS te maken tot ik me realiseerde dat m'n andere computer te langzaam is om XP te draaien en dus NTFS niet kan lezen. Maar toen was XP al geinstalleerd op een NTFS-partitie. Probeerde alleen "adcomp" voor de zelfde "fout" te behoeden of hem in ieder geval bewust te maken van de consequenties.
Link naar reactie
[quote:bc88ce49e8="its-me"]hem in ieder geval bewust te maken van de consequenties.[/quote:bc88ce49e8] En zo hoort het volgens mij dus ook. Ik heb trouwens de stellige indruk dat adcomp zich heel goed bewust is van die consequenties, maar dat terzijde. En het is ook niet zo heel moeilijk om de NTFS weer terug te krijgen naar FAT32, mocht je dat al willen. Partition Magic is hier meestal heel goed toe in staat. En feitelijk heb je alleen maar de bootdiskettes nodig om dit in DOS uit te voeren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...