Ga naar inhoud

Stroomverbruik server


Aanbevolen berichten

Ik heb dus een netwerk thuis en ik wil graag weten hoeveel mijn server aan energie verbruikt. Het is een pentium I 133 Mhz met 16 mb ram :D Er staat windows 98 SE op en de programma's BPFTP en winVNC worden continu gedraaid. Weet iemand hoeveel stroom mijn server ongeveer verbruikt en hoe duur een kWh is? :roll: Alvast bedankt
Link naar reactie
AAAAAAA Eindelijk!! Die natuurkundelessen zijn toch nog ergens goed voor. ff kijken(diep graven) E=P.t E= de energie in J/s die worden omgezet in totaal P= het vermogen in Watt t= de tijdsduur. P= uitgaande van het maximum van de voeding schat ik 230(mits het een 230 watt voeding is t= 3600s(=1 uur) x 24 x 30 = 2592000 E= P.t = 230 . 2592000 = 596160000 in 1 maand komt dit dus neer op 596160000 J 596160000 ------------- = 165,6 kWh 3,6.10^6(=naar kWh) 1 kWh kost ong € 0.125 schat ik(staat wel op de stroomrekening) 165,6 . 0,125 = € 20,70 Het kost dus maximaal € 20,70 in de maand
Link naar reactie
Netjes gedaan Stefan, klopt precies, alleen een beetje omslachtig door eerst de tijd in seconden uit te rekenen en de energie in joules. Daardoor vermenigvuldig je eerst met 3600, en daana deel je door 3600x1000. Eenvoudiger is: 230 watt = 0,23 kW. Verbruik per maand dus 0,23x24x30=165,6 kWh. Per jaar 0,23x24x365=2014,8 kWh. Een voeding met een vermogen van 230 watt hoeft overigens nog niet te betekenen dat de PC continu 230 watt gebruikt. Dat hangt af van wat hij van tijd tot tijd doet. Veel HD-activiteit of niet etc. En zware taken zoals CD's branden zul je met een server waarschijnlijk niet doen, evenmin als muziek afspelen. Het werkelijk verbruik zal dus aanmerkelijk minder zijn. Verder heb je wat de stroomkosten betreft mogelijk te maken met dag- en nachttarief. Scheelt ook nogal. Jan de Boer
Link naar reactie
Een computer gebruikt nooit wat de voeding maximaal aankan. Dat de voedingen toen 200 W waren wil niet zeggen dat mijn server dat ook gebruikt. Kijk hier maar eens na: [url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=94752&highlight=stroomverbruik[/url] Ik heb ook gelezen dat bij bijvoorbeeld branden de computer ongeveer 50 W extra verbruikt. Daarom heb ik ook gezegd wat voor ene processor en welke programma's draaien, misschien beinvloed dat het stroomverbruik. Misschien heeft iemand een vergelijkbaar systeem en weet hij/zij hoeveel stroom zon ding ongeveer verbruikt :)
Link naar reactie
[quote:0767362529="Anas Hendriks"]Een computer gebruikt nooit wat de voeding maximaal aankan. Dat de voedingen toen 200 W waren wil niet zeggen dat mijn server dat ook gebruikt. Kijk hier maar eens na: [url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=94752&highlight=stroomverbruik[/url] Ik heb ook gelezen dat bij bijvoorbeeld branden de computer ongeveer 50 W extra verbruikt. Daarom heb ik ook gezegd wat voor ene processor en welke programma's draaien, misschien beinvloed dat het stroomverbruik. Misschien heeft iemand een vergelijkbaar systeem en weet hij/zij hoeveel stroom zon ding ongeveer verbruikt :)[/quote:0767362529]De link die je hier noemt verwijst naar een posting waarin ik zelf een uitgebreide uiteenzetting heb gegeven, dat hoef ik dus niet opnieuw te doen. Beste methode is om het na te meten met een wattmeter, dan weet je het meteen. Maar dat is een attribuut wat natuurlijk niet iedereen zomaar heeft. Wat je zou kunnen doen is: Neem een moment dat je een paar uurtjes alleen thuis bent. Schakel alle electriciteit in huis uit, behalve die PC. Neem de kWh-meterstand zo nauwkeurig mogelijk op, en doe dit bij een duidelijk zichtbaar verschil nogmaals. Deel het verschil door de verstreken tijd in uren, en je hebt het verbruik per uur, cq. het vermogen. PS. Zoek in verband met bederfgevoelige waren in de koelkast een beetje een koele dag uit, anders vrees ik dat die actie je niet in dank zal worden afgenomen. :D Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:ed0f2fcfeb]Schakel alle electriciteit in huis uit, behalve die PC[/quote:ed0f2fcfeb] hahahhaahaha Keej dan, kan opzich ook goed ja!! je kan ook proberen een multimeter tussen de stekker en het stopcontact te doen, en dan te meten hoeveel ampères er door gaan. P=U.I P= het aantal Watts U= het voltage I= de stroomsterkte in ampère. stel er gaat 1 ampere door heen, dan heb je 230 x 1 = 230 Watt. [color=red:ed0f2fcfeb][b:ed0f2fcfeb]LET OP: ALS JE NIET ZO HANDIG MET DAT DING BENT, KAN JE HET BETER NIET DOEN DENK IK[/b:ed0f2fcfeb][/color:ed0f2fcfeb]
Link naar reactie
Wat Stefan voorstelt met die multimeter kan in dit geval wel. De cosphi van een PC zal wel nagenoeg 1 zijn. Bij apparaten met een motor aan boord zoals b.v. een wasmachine is nl. het vermogen niet het product van stroom en spanning, maar moet dit nog worden vermenigvuldigd met de cosphi. Maar ik realiseer me gelijk dat dit voor een heleboel mensen te techisch is. Hier werkt een multimeter dus ook goed. Voor absolute leken op electrisch gebied zonder deskundige hulp inderdaad niet aan te bevelen, maar op zich een eenvoudige handeling. Jan de Boer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...