Ga naar inhoud

Nieuwe harddisk+geheugen


Aanbevolen berichten

hoi, mijn pc wordt ondertussen alweer een dagje ouder, en ik vind het tijd worden om hem een verjongingskuur te geven. Ik heb nu: moederbord: Asus CUV4x-E processor: Intel Pentium III 1000 Mhz geheugen: Major 3rd DIMM 256 MB harddisk: Seagate Barracuda ATA III (ST340824A) 40 GB videokaart: Sparkle SP6800 MX-200 (=GeForce 2; 32 MB) Ik zit er nu over te denken om hem geheugen en een harde schijf erbij te geven. Ik denk dat het het beste is als ik dezelfde merken neem die er nu al in zitten, maar dan loop ik tegen een paar probleempjes aan. Als eerste maar het geheugen: Zoals gezegd heb ik nu een Major 3rd DIMM 256 MB. Ik weet alleen niet of ik SDRAM of DDRAM heb. Het precieze verschil weet ik niet, maar ik heb gehoord dat DDRAM beter is. Stel dat ik SDRAM heb (dat vermoed ik omdat er PC133 op de kaart staat, en bij DDR is het bij Alternate allemaal PC2700), zou ik dit dan eventueel kunnen combineren met een DDRAM? Daarnaast zie ik bij Alternate CAS-Latency staan. Ik heb al gezocht op het forum, maar geen duidelijkheid gekregenover wat dit precies inhoudt. Hier zou ik ook graag wat meer over willen weten. Ook zie ik bij Alternate bij de geheugens "registered", "ECC", en de gewone SDRAM en DDRAM staan. Wat zijn de verschillen hiertussen en welke zou ik moeten nemen? Dan de harde schijf. Nu heb ik een seagate van 40 gigabyte. Ook hier lijkt het mij het beste om hetzelfde merk te nemen om conflicten oid te voorkomen. Ik zit nu te denken aan een schijf van 120 Gigabyte. Welke kan ik nu het beste nemen, en wat houdt IDE en Serial ATA in? Alvast bedankt voor de moeite!! Ik neem aan dat de instructie om zoiets te installeren op het forum staat, dus daar zal ik niks over vragen. Nog een laatste vraag: heeft iemand ervaring met www.gistron.com waar ze ook best goedkoop HDD en dergelijke aanbieden? Met vriendelijke groet, Kasper
Link naar reactie
Support Socket 370 for Intel® FCPGA Pentium® III / CeleronTM 300MHz~1GHz+ Chipset VIA® 694X AGPset 133MHz AGPset with 82C686B South Bridge Support UltraDMA/100 IDE Devices System Memory 4 x 168-pin DIMMs Sockets Support up to 1.5GB 3.3V PC133/100 SDRAM ECC or Parity Support Support Virtual Channel Memory (VCM) Special Features dus gewoon pc133mhz(sdram) geheugen
Link naar reactie
[quote:68c68a47f3="psychonetics"]Ik heb nu: moederbord: Asus CUV4x-E processor: Intel Pentium III 1000 Mhz geheugen: Major 3rd DIMM 256 MB harddisk: Seagate Barracuda ATA III (ST340824A) 40 GB videokaart: Sparkle SP6800 MX-200 (=GeForce 2; 32 MB) Ik zit er nu over te denken om hem geheugen en een harde schijf erbij te geven. Ik denk dat het het beste is als ik dezelfde merken neem die er nu al in zitten, maar dan loop ik tegen een paar probleempjes aan. [/quote:68c68a47f3] Wat doe je met de computer? Als verjongingskuur vind ik beide voorstellen niet direct nodig. Gewoon doorsparen voor de echte vervanging. Als je te weinig harde schijfruimte hebt, tja dan moet je gewoon uitbreiden, en dan is een 120GB wel aardig bij de tijd. Als je veel werk verzet op je computer, en je vermoed dat extra geheugen nuttig is, tja dan moet je dat aanschaffen. Wat doe je zoal met die computer? Draai je Win98 of WinXP? Persoonlijk zou ik geen geheugen bijkopen. Wil je echt snelheidsverschil, tja dan is de CPU en het moederbord het eerst aan de beurt.
Link naar reactie
Nou, mijn harde schijf raakt aardig vol, en ik speel af en toe spellen of draai zwaardere programma's (bv. Photoshop) en bij de system tray manager is het geheugen dan al vrij snel vol. Ik draai windows XP en die maakt dan virtueel geheugen aan, maar dit is niet echt voldoende volgens mij. Ik wil ook wel snelheidsverschil, maar een nieuw mobo en CPU is mij nog te duur. Ik ben maar een arme student :cry: Overigens zit ik er wel over te denken om op die nieuwe harde schijf Linux Suse of Red Hat te gaan draaien. Nog suggesties of moet ik echt gaan sparen voor een compleet nieuw systeem? :( In ieder geval bedankt voor de reacties! Vriendelijke groet, Kasper
Link naar reactie
[quote:1e136bc017="psychonetics"]Nou, mijn harde schijf raakt aardig vol, en ik speel af en toe spellen of draai zwaardere programma's (bv. Photoshop) en bij de system tray manager is het geheugen dan al vrij snel vol. Ik draai windows XP en die maakt dan virtueel geheugen aan, maar dit is niet echt voldoende volgens mij. Ik wil ook wel snelheidsverschil, maar een nieuw mobo en CPU is mij nog te duur. Ik ben maar een arme student :cry: Overigens zit ik er wel over te denken om op die nieuwe harde schijf Linux Suse of Red Hat te gaan draaien.[/quote:1e136bc017] De harde schijf kan nooit kwaad. Deze zijn meestal ook nog sneller dan de oudere modellen. Dat geheugen, tja, het zal soms wel wat sneller worden. Voor de volgende computer is dat geheugen normaliter niet meer te gebruiken. Photoshop op zich zegt mij niet zoveel. Veel 4 Mpixel foto's laden en bewerken dat zegt me weer wat meer. Een snellere harde schijf ga je sowieso wel merken. Voor echt meer snelheid moet er uiteindelijk mee besteedt worden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...