Ga naar inhoud

Digitale camera's : Welke van de 4?


Aanbevolen berichten

Ik ben binnnekort van plan om een digitale camera te kopen in de prijsklasse 400-450 euro excl. extra batterij, geheugen,etc. Op dit moment heb ik vier modellen op het oog. Van allemaal heb ik al de reviews gelezen op dpreview.com, steves-digicams, etc. Toch ben ik benieuwd of er mensen zijn met ervaring met een van deze modellen: - Pentax OptioS - Casio Exlim EX-Z3 - Canon Ixus V3 - Minolta Dimage Xt Waar het bij mij om gaat is dat hij compact moet zijn en goede kwaliteit foto's maakt. Compact zijn ze dus allemaal, maar ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met één of meer van deze modellen. Daarnaast vraag ik me het volgende af. Klopt mijn gedachtengang? Ik wil de foto's hoogstens op een A4 printen. Het aantal megapixel is alleen van belang voor de grootte, maar niet voor de kwaliteit. Ik moet dus kijken naar de beste lens. Met een 3 megapixel camera heb ik daar voldoende aan. Of is de fotokwaliteit van een 4 en 5 miljoen megapixel camera per definite beter? Anders heb ik de Canon Ixus 400 en de Sony DSC-P92 op het oog. is de fotokwaliteit beter van bovengenoemde 3 megapixel camera's? Een hele hoop vragen, maar alvast bedankt! Gr. Remko Zuiderwijk
Link naar reactie
http://silverapp1.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=33988&productType=1§ionID=121 Wij hebben op dit moment deze camara en zijn er dik tevreden over. Hij valt wel iets buiten je budget, maar ik had het zeker de moeite waard gevonden. Veel opties en goede specs......(docking station heb je eigenlijk niet nodig, is alleen maar lastig.... :wink: )
Link naar reactie
[quote:2c6d3252c4="Zuiderwijk"] Ik wil de foto's hoogstens op een A4 printen. Het aantal megapixel is alleen van belang voor de grootte, maar niet voor de kwaliteit. Ik moet dus kijken naar de beste lens. Met een 3 megapixel camera heb ik daar voldoende aan. Of is de fotokwaliteit van een 4 en 5 miljoen megapixel camera per definite beter? [/quote:2c6d3252c4] Hoe meer megapixels, hoe meer beeldpunten een foto heeft. Dit betekent dus ook dat een 5mpixel meer detail heeft dan een 3pixel. Dit is met name handig als je later een deel van de foto wilt uitvergroten oid. Maar voor een goede afdruk op A4 is 3mpixel voldoende voor de gemiddelde gebruiker (een profesionele fotograaf denkt hier natuurlijk heel anders over :) )
Link naar reactie
Ik heb geen ervaring met deze 4 camera's doch ik heb zelf onlangs de HPphotosmart850 gekocht. Ik ben daar zeer tevreden over. Niet alleen vanwege de 4,2 MP doch ook omdat het een van de weinige camera's is die 8x optische zoom heeft. Beeldkwaliteit is uitstekend evenals de bijbehorende bewerkingssoftware. Ik heb hem 2 mnd geleden gekocht bij Office Center voo € 399,- excl. btw in het kader van een actie met inruil van een (zeer oude en analoge) camera. Met een beetje geluk is hij inmiddels zonder deze inruil voor die prijs te koop. Zie ook de beoordeling in ComputerTotaal van maart 2003. Daar komt deze camera er zeer goed vanaf. Reken er wel op dat een dockingstation (vanwege de oplaadbare batterijen) eigenlijk onontbeerlijk is. Dat kostte mij €79,- excl. btw. De camera vreet gewone batterijen. Ook de 16MB geheugenkaart is wat mager. Ik heb een 64MB kaart (goed voor ca. 60 opnamen in de maximale resolutie) erbij gekocht.
Link naar reactie
als je dan toch uit een van deze camera's moet kiezen ga dan voor de canon, heel goede camera. ik heb momenteel ook een hp 850 en ben daar heel tevreden van maar gisteren is mijn langvrewachte toestel toegekomen de canon D10 :D tot daar aan toe, je moet wel een beetje afstappen van hoe meer pixels hoe beter, zo heb je bv een trust ook met 4mp maar die zijn foto's zijn slechter dan het gemiddelde toestel met 2mp van een goed merk zoals nikon, fuji, canon, ... de lens speelt een belangrijke rol en ook de kwaliteit van het ccd , zo heb je bij heel goedkope toestellen heel veel ruis, heel snel dode of hot pixels enz...
Link naar reactie
@hp850 users hier, wist je dat je bij het merk tiffen een adapter kan kopen voor je hp om daar bv verschillende voorzetlenzen/filters op te monteren, ik heb er een macrolenssetje voor (40euro) zie hieronder resultaat [img:e227459bc6]http://users.skynet.be/freewallpapers/hpbij.jpg[/img:e227459bc6] op mijn site staan er nog een hele boel macro's (onder categorie dieren) getrokken met de hp850, echt een aanrader die macrolensjes (indien je daar in geinteresseerd bent natuurlijk)
Link naar reactie
Op de site www.dpreview.com (in het Engels, maarja), worden precies deze drie modellen uitgebreid tegen het licht gehouden. De casio en de pentax hebben dezelfde lens, maar de casio is gebruiksvriendelijker. De kwaliteit van de drie toestellen is vergelijkbaar, al heeft de canon iets betere kleuren (de Ixus 400 is volgens mij getest, de v3 is vergelijkbaar met minder pixels). Ik ben zelf de gelukkige bezitter van een versie eerder, de v2, en ben er zeer tevreden mee!
Link naar reactie
Ik heb sinds kort een Nikon Coolpix 4300. Een beest van een camera. Komt uit allerlei tests als beste uit de bus (computer-totaal maart 2003). Hierin wordt de 4500 behandelt in principe hetzelfde, maar met wat meer mogelijkheden als de 4300. Maar de 4300 valt in jouw prijsrange! Had hiervoor een Canon. Ook een beregoed merk. Keus voldoende!
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik ben ook van plan voor de vakantie een mooie camera te kopen, in eerste instantie leek me een Canon A70 erg leuk. Alleen is die camera toch wat groot om altijd bij je te hebben; dat is namelijk wat ik zoek.. - > 3MP camera - mooie foto's - ik moet me een beetje uit kunnen leven met de cam - compact, zodat het makkelijk is in vervoer. - 3x optische zoom Zodoende kwam ik ook op de Casio EX-Z3 en de Pentax Optio. Naar de Minolta heb ik op de een of andere manier nooit naar gekeken, en zal dat denk ik ook niet doen. De canon maakt heel mooie foto's, alleen beperkt de zoom zich tot 2x :( De Casio en Pentax lijken hetzelfde, maar verschillen toch op een aantal punten: [b:1e2d52f2b9]Casio: [/b:1e2d52f2b9] 2.0" lcd Nauwelijks handmatig Foto's zijn direct goed Goed geplaatste knoppen Geen tv-out [b:1e2d52f2b9]Pentax:[/b:1e2d52f2b9] 1.6" lcd Aantal beperkte handm. instellingen Photoshop is wenselijk voor mooie fot's Slechte menuknop (joystick) Tv-out Tot slot nog 2 foto's van de Casio, omdat mn voorkeur hier toch naar toe gaat.. ondanks de instellingen: [img:1e2d52f2b9]http://home.wanadoo.nl/hermanie/casio/00.jpg[/img:1e2d52f2b9] [img:1e2d52f2b9]http://home.wanadoo.nl/hermanie/casio/01.jpg[/img:1e2d52f2b9] Nu is mijn vraag, zijn er hier mensen die de Casio hebben.. En heeft de topicstarter inmiddels z'n keuze gemaakt en de camera gekocht?
Link naar reactie
Bij mij gaat de keuze nu over de Canon A70 en de Casio Z3. De casio heb ik al in m'n handen gehad, net als de pentax. Wat mij opviel aan de Casio was dus het enorme scherm (in verhouding tot de camera) daarbij liet de verkoper me snel het menu zien, wat er aardig uitzag. Bij de Pentax was dit beide iets minder geregeld, door de slechte 'joystick' werd het navigeren door het menu moeilijk gemaakt. Het scherm is ook een stuk kleiner, maar dat zorgt ervoor dat het ook het toestel een kleiner is. Ik vond ze beide aardig in de hand liggen, dwz beter dan verwacht, omdat ik het toestel stabiel kon houden. Helaas is bij beide toestellen de viewfinder zeer matig. Al met al denk ik toch voor de A70 te gaan. Mede door de mogelijke handmatige instellingen, de foto's zijn daarbij wat scherper. Ook is het mogelijk er een telelens op te zetten. Ik ben overigens erg benieuwd naar je bevindingen met de camera als je die hebt gekocht. Die zullen toch wat uitgebreider zijn dan mijn bevindingen opgedaan in 10 min tijd. Oja, nog een vraag/opmerking; Je hebt al behoorlijk wat reviews gelezen over de Pentax en Casio? Dus over de extra instelmogelijkheden van de Pentax, en de standaard 'meer klaar voor gebruik foto's' van de Casio. (ik zeg dit omdat je waarschijnlijk voor de casio kiest in de winkel, gezien het iets mooiere design.. )
Link naar reactie
Ik heb veel tests en reviews nageplozen. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de Canon (digital ixus 400). Van diverse (semi) beroeps hoorde ik dat canon wel erg goede kleuren maakt, met name huidtinten. Dat was ook de teneur in diverse reviews. Er is eigenlijk geen slechte of betere camera. Voor mij gaf de goede lens en kleurweergave de doorslag. Sterkte met je keuze!
Link naar reactie
Dat viel mij ook op; de goede lens van de Canon camera's. Canon heeft op dit moment een aantal zeer goede camera's in huis, te denken aan de [list:f8a70a6c9b][b:f8a70a6c9b]A70[/b:f8a70a6c9b], in mijn ogen de meest geschikte camera nu te koop voor 400 euro. [/list:u:f8a70a6c9b] [list:f8a70a6c9b][b:f8a70a6c9b]Ixus serie[/b:f8a70a6c9b], in vergelijk met de concurenten maakt deze serie mooiere foto's (dwz scherper en een 'echtere' kleur), helaas maar 2x zoom in de meeste gevallen, wat ik een groot minpunt vind aan de camera.[/list:u:f8a70a6c9b] [list:f8a70a6c9b][b:f8a70a6c9b]G serie[/b:f8a70a6c9b], dat zijn helemaal geweldige -prosumer- camera's. [/list:u:f8a70a6c9b] Betere camera's met een gelijkwaardige prijs kan ik zo niet opnoemen. Wat die Ixus 400 betreft, zeker een geweldige camera. Alleen ben ik een scholier van 17, die het niet zó breed kan laten hangen.. Wat uiteindelijk is het wel een camera van 550-600 euro. Voor mij dus de A70. (vooralsnog)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...